Tweetalige printerversie Eentalige printerversie

Schriftelijke vraag nr. 5-6607

van Bert Anciaux (sp.a) d.d. 29 juni 2012

aan de staatssecretaris voor Asiel en Migratie, Maatschappelijke Integratie en Armoedebestrijding, toegevoegd aan de minister van Justitie

Dienst Voogdij van de Federale Overheidsdienst Justitie - Voogden van niet begeleide minderjarige asielzoekers - Communicatie - Ondersteuning van de voogden - Helpdesk - Netwerken

politiek asiel
minderjarigheid
voogdijschap
handboek
illegale migratie
kind
asielzoeker

Chronologie

29/6/2012Verzending vraag
10/10/2012Antwoord

Vraag nr. 5-6607 d.d. 29 juni 2012 : (Vraag gesteld in het Nederlands)

Nogal wat voogden van niet begeleide minderjarige vreemdelingen klagen over een gebrekkige communicatie en ondersteuning door de Dienst Voogdij binnen de Federale Overheidsdienst (FOD) Justitie. Het gecreëerde vademecum komt niet tegemoet aan de noden. Eerder verwacht men een dynamische helpdesk, als een combinatie van telefonische en elektronische communicatie en vooral ook het actief netwerken van en voor de voogden. Deze zouden zo veel van elkaar kunnen opsteken.

Hierover de volgende vragen:

1) Hoe apprecieert de geachte staatssecretaris de vraag en behoefte van de voogden van niet begeleide minderjarige vreemdelingen aan een actieve, dynamische helpdesk, waarbij de voogden zowel telefonisch als via e-mail hun vragen zouden kunnen stellen en waarbij deze communicatie (vragen en antwoorden) actief in een netwerk van voogden wordt opgenomen, zodat ervaringen enz. automatisch worden verspreid en gedeeld?

2) Is zij bereid om de Dienst Voogdij hieromtrent opdrachten te geven? Zo ja, wanneer en hoe zouden de voogden over deze noodzakelijke communicatie en dienstverlening kunnen beschikken?

3) Hoe verklaart de geachte staatssecretaris dat deze functie nog niet eerder werd ingevuld? Waarom bestaat er op dit moment nog geen effectieve en efficiënte helpdesk? Is zij bereid om hieromtrent een adequate en performante helpdesk ter beschikking te stellen?

4) Is zij bereid om het instrument vademecum te verlaten, vermits (1) het niet de noodzakelijke informatie biedt, (2) nauwelijks tot niet wordt gebruikt en (3) onmogelijk actueel kan worden gehouden? Vindt zij het een goed idee om deze besparing aan te wenden voor de financiering van de helpdesk?

Antwoord ontvangen op 10 oktober 2012 :

Het geachte lid vindt hieronder het antwoord op zijn vragen. 

Ik verwijs het geachte lid naar het antwoord gegeven op de parlementaire vraag 5-6603 over hetzelfde onderwerp. 

Daarnaast wil ik hieraan toevoegen dat mijn administratie het voorstel inzake de samenwerking met het oog op het verbeteren van de informaticabeheer van de informatie-uitwisseling tussen de voogden en de Dienst Voogdij, gedaan tijdens de laatste overlegvergadering in mei 2012 door een voogdenassociatie, positief heeft ontvangen. Dit voorstel is ontwikkeld door de ondersteunende en begeleidende diensten van de Federale Overheidsdienst (FOD) Justitie in samenwerking met de voornoemde associatie.