Tweetalige printerversie Eentalige printerversie

Schriftelijke vraag nr. 5-6602

van Bert Anciaux (sp.a) d.d. 29 juni 2012

aan de staatssecretaris voor Asiel en Migratie, Maatschappelijke Integratie en Armoedebestrijding, toegevoegd aan de minister van Justitie

Niet-begeleide minderjarige vreemdelingen - Openbare Centra voor maatschappelijk welzijn (OCMW) - Verplichte steun - Equivalent van het leefloon

politiek asiel
minderjarigheid
OCMW
minimumbestaansinkomen
kind
illegale migratie
asielzoeker

Chronologie

29/6/2012Verzending vraag
10/10/2012Antwoord

Vraag nr. 5-6602 d.d. 29 juni 2012 : (Vraag gesteld in het Nederlands)

Regelmatig worden de voogden van niet- begeleide minderjarige vreemdelingen (NBMV) geconfronteerd met Openbare Centra voor maatschappelijk welzijn (OCMW's) die weigeren om hun verantwoordelijkheid ten opzichte van deze jongeren op te nemen. In enkele gevallen spanden de voogden een rechtszaak tegen een OCMW in, die zij telkens wonnen. Daardoor werden de betrokken OCMW's verplicht om aan de NBMV een equivalent van het leefloon uit te betalen.

Hierover de volgende vragen:

1) Bevestigt de geachte staatssecretaris dat een OCMW, ingeval een NBMV niet meer onder Fedasil ressorteert of niet in een instelling wordt opgevangen, verplicht is om in dat geval een equivalent van het leefloon uit te betalen?

2) Over welke instrumenten en middelen beschikt de geachte staatssecretaris om de OCMW's met deze verantwoordelijkheid te confronteren en hen te stimuleren in deze gevallen steun te verlenen? Zal zij daaromtrent een richtlijn voor de OCMW's uitvaardigen of op een andere wijze deze aanpak duidelijk, expliciet en ondubbelzinnig kenbaar maken?

Antwoord ontvangen op 10 oktober 2012 :

Het geachte lid vindt hieronder het antwoord op zijn vragen.  

Zodra de Niet-begeleide minderjarige vreemdelingen (NBMV) de opvangcentra van Fedasil mogen verlaten, verplicht de Staat de Openbare Centra voor maatschappelijk welzijn (OCMW's) tot het verstrekken van zowel materiële hulp als maatschappelijke dienstverlening. Naast het feit dat de Staat de kosten van het equivalent leefloon ten laste neemt, kunnen immers bepaalde toelagen worden aangewend opdat het OCMW zou kunnen ingrijpen in de situatie van de jongere. De installatiepremie dankzij dewelke niet-begeleide minderjarige vreemdelingen zich kunnen vestigen alsook de toelage inzake sociale en culturele participatie kunnen hier als voorbeelden worden aangehaald.  

FAQ’s met betrekking tot deze problematiek staan overigens ter beschikking van de OCMW’s op de website van de Programmatorische Overheidsdienst (POD) Maatschappelijke Integratie. 

Zoals geantwoord op voorgaande parlementaire vragen, zijn de onderhandelingen met de Gemeenschappen bezig om meer jongeren te laten doorstromen naar de opvang van de gemeenschappen.  

Sommige OCMW’s hebben al structurele maatregelen genomen om deze doelgroep in het bijzonder bij te staan, wat past in het kader van hun opdracht iedereen levensomstandigheden die beantwoorden aan de menselijke waardigheid te garanderen.  

Ik herinner eraan dat OCMW´s een functionele autonomie  hebben. Daarom is ook met de vertegenwoordigers met de OCMW´s en Fedasil overleg gepland om structurele oplossingen te vinden.