Tweetalige printerversie Eentalige printerversie

Schriftelijke vraag nr. 5-6587

van Bart Laeremans (Vlaams Belang) d.d. 29 juni 2012

aan de staatssecretaris voor Staatshervorming, toegevoegd aan de eerste minister, en staatssecretaris voor de Regie der gebouwen, toegevoegd aan de minister van Financiën en Duurzame Ontwikkeling, belast met Ambtenarenzaken

De fiches van de administratie met betrekking tot de zesde staatshervorming

institutionele hervorming
bevoegdheidsoverdracht

Chronologie

29/6/2012Verzending vraag
7/8/2012Antwoord

Herkwalificatie van : vraag om uitleg 5-2108

Vraag nr. 5-6587 d.d. 29 juni 2012 : (Vraag gesteld in het Nederlands)

In verband met de staatshervorming, verklaarde de staatssecretaris op 1 maart in een Kamercommissie dat de federale administratie twee soorten inventarissen zal opstellen. Voor elke over te dragen bevoegdheid komt er een inventaris van de federale wetten, en van de opdrachten, activiteiten, processen en instellingen die ermee verband houden. Deze inventaris dient voor het opstellen van de juridische teksten. Daarnaast komt er ook een inventaris van de budgetten, het personeel en de gebouwen bij elke over te dragen bevoegdheid. De administratie moest reeds tegen 15 maart een standaardvragenlijst beantwoorden. Zoals bekend heeft de Vlaamse administratie een gelijkaardige oefening gemaakt en heeft de Vlaamse regering deze gegevens ter beschikking gesteld van de volksvertegenwoordiging.

1) Worden de antwoorden van de federale administratie op de standaardvragenlijst ter beschikking gesteld van de parlementsleden, zoals de Vlaamse regering dat doet? Kan ik deze lijst bekomen?

2) Tegen wanneer worden de twee andere inventarissen waarvan sprake afgerond? Worden deze eveneens ter beschikking gesteld van de volksvertegenwoordigers?

Antwoord ontvangen op 7 augustus 2012 :

Reeds eerder werd gemeld dat de ministerraad op 27 januari jongstleden een methodologie heeft vastgelegd om de 2de fase van de Staatshervorming inzake bevoegdheidsoverdrachten voor te bereiden, ter ondersteuning van de werkzaamheden van het Uitvoeringscomité voor de institutionele hervormingen.

Gestandaardiseerde vragenlijsten voor de besturen die betrokken zijn bij de hervorming via bevoegdheidsoverdrachten of af te sluiten samenwerkingsakkoorden, liggen aan de basis van deze methodologie.

De vragenlijsten waren opgesplitst in twee delen. Deel één was juridisch van aard en moet dienen om de wetteksten op te stellen. Dit werk moet meer bepaald de hervormingen die we klaarstomen juridische zekerheid bieden door een perimeter vast te leggen voor de bevoegdheidsoverdrachten. Die perimeter moet uiteraard politiek goedgekeurd worden door de acht politieke partijen die het institutioneel akkoord hebben afgesloten, en moet uitgewerkt worden door wetteksten. Deze stap gaat alle andere stappen vooraf, met inbegrip van het nauwkeurig vastleggen van de praktische modaliteiten van de overdracht, verbonden aan deel twee van de vragenlijsten. Wat uiteraard de deelstaten niet belet zich voor te bereiden op de nieuwe bevoegdheden, via door hen bepaalde modaliteiten.

We zijn met dit inventariswerk zeer vroeg begonnen op federaal vlak, omdat we tegelijk met de eerste fase van de hervorming waarover voor de zomer gestemd werd, ook voorbereidend werk wensten te verrichten en zo tijd te winnen eens die fase afgerond. Dat voorbereidend werk is nog aan de gang.

Na het intensieve werk van de parlementsleden inzake het eerste deel van de hervorming kunnen ze zich wijden aan de tweede fase van de hervorming. De resultaatsverbintenis die we zijn aangegaan, brengt met zich mee dat heel de hervorming voor 2014 moet zijn goedgekeurd. Onze inspanningsverbintenis daarentegen verplicht ons zo snel mogelijk te handelen. De instrumenten die we hanteren, moeten dat doel prioritair dienen.

Ik begrijp het ongeduld van de parlementsleden en vooral van de deelstaten om snel duidelijkheid te verkrijgen over de exacte aflijning van de geplande bevoegdheidsoverdrachten. Om deze omvangrijke overdrachten op een goede manier te kunnen organiseren, is er evenwel een kwaliteitsvolle voorbereiding nodig op federaal niveau.