Tweetalige printerversie Eentalige printerversie

Schriftelijke vraag nr. 5-6554

van Fabienne Winckel (PS) d.d. 22 juni 2012

aan de vice-eersteminister en minister van Pensioenen

Gemengde loopbaan - Pensioen - Minimumpensioen - Administratieve hinderpalen

pensioenregeling
pensioenvoorwaarden
cumuleren van pensioenen
zelfstandig beroep
ambtenaar
werknemer in loondienst

Chronologie

22/6/2012Verzending vraag
2/10/2012Antwoord

Vraag nr. 5-6554 d.d. 22 juni 2012 : (Vraag gesteld in het Frans)

Sedert enkele jaren zouden er steeds meer gepensioneerden zijn met een gemengde loopbaan en in de toekomst zou die tendens nog toenemen.

Zelfs al is 90% van de pensioenreglementering gelijklopend voor de drie statuten (loontrekkende, zelfstandige of ambtenaar), toch zijn er nog voldoende voor elk stelsel specifieke regels om problemen te veroorzaken voor mensen met een gemengde loopbaan.

Sommige mensen die een voldoende lange gemengde loopbaan hebben zouden immers geen aanspraak kunnen maken op een minimumpensioen. Voor het minimumpensioen van een zelfstandige of van een loontrekkende wordt geen rekening gehouden met de jaren gedurende welke men als ambtenaar heeft gewerkt en omgekeerd.

Bovendien moet een werknemer informatie over zijn loopbaan bezorgen via een formulier en elke dienst zou een apart formulier opsturen.

Bijgevolg beslissen verschillende pensioendiensten of en in welke mate de toekomstige gepensioneerde een pensioen kan krijgen. De pensioendienst voor zelfstandigen mag evenwel maar een beslissing nemen nadat de Rijksdienst voor Pensioenen zich over het dossier heeft uitgesproken, die op zijn beurt eerst de goedkeuring moet krijgen van de pensioendienst van de overheid. Dit dominospel is dus vaak nadelig omdat de behandeling van het dossier langer duurt en de uitbetaling van het pensioen langer op zich laat wachten.

Mijn vragen aan de minister zijn:

1)Moet er niet automatisch voorzien worden in een minimumpensioen voor mensen met een gemengde loopbaan?

2) Geeft het versturen van aparte formulieren door elke pensioendienst geen aanleiding tot verwarring bij de toekomstige gepensioneerden?Zo ja, moet er geen eenvormige vragenlijst worden opgemaakt die slechts eenmaal wordt opgestuurd? Kunnen in die vragenlijst de door de pensioendienst reeds gekende gegevens niet vooraf worden ingevuld?

Antwoord ontvangen op 2 oktober 2012 :

A. Rijksdienst voor Pensioenen.

1. De verschillende pensioenreglementeringen voorzien momenteel geen gewaarborgd minimumbedrag voor gemengde loopbanen werknemer-ambtenaar of zelfstandige-ambtenaar. Dit begrip ‘gemengd gewaarborgd minimum’ bestaat wel degelijk in de reglementering betreffende de werknemers en zelfstandigen. Daarom hebben de Rijksdienst voor Pensioenen en het Rijksinstituut voor de Sociale Verzekeringen der Zelfstandigen de nodige maatregelen genomen om zo snel mogelijk de loopbaangegevens uit te wisselen die het recht op het gemengd gewaarborgd minimumbedrag zouden kunnen openen. Omdat de jaren die in aanmerking worden genomen om het recht op het gemengd gewaarborgd minimum te openen, aan bepaalde criteria moeten voldoen, moeten deze eerst gevalideerd worden door een dossierbeheerder alvorens aan de andere instelling te worden meegedeeld.

2. Ik stel inderdaad vast dat het versturen van een formulier voor het aanvragen van inlichtingen waarin vrijwel identieke vragen staan die door de verschillende pensioeninstellingen zijn gesteld, voor verwarring kan zorgen bij de toekomstig gepensioneerden die soms niet elk formulier invullen omdat ze denken dat de antwoorden die ze op één formulier hebben ingevuld, volstaan en dat deze antwoorden zullen worden doorgegeven aan de andere instellingen.

Ik heb daarom aan de PDOS, aan de RVP, in overleg met het RSVZ, gevraagd om de nodige maatregelen te nemen om, enerzijds, erop toe te zien dat de vragen slechts één keer worden gesteld en, anderzijds, dat enkel de voor het beheer van het dossier strikt noodzakelijke vragen worden gesteld, waarbij standaardvragenlijsten zo veel mogelijk worden vermeden.

Een werkgroep bestaande uit deskundigen van de drie instellingen, komt samen om dit project tot een goed einde te brengen en voor het einde van dit jaar zullen de dossierbeheerders van de RVP en van het RSVZ in staat zijn het door de andere instelling behandelde dossier te raadplegen, zodat zij kennis zullen hebben van de antwoorden die al op bepaalde vragen werden gegeven. Deze opening naar de dossiers van de PDOS zal daarna gebeuren.

B. Pensioendienst voor de Overheidsdiensten.

Wat uw eerste vraag betreft, moet ik u meedelen dat het probleem van het minimumpensioen bij een gemengde loopbaan enkel kan opgelost worden via een wetgevend initiatief. Ik bereid de nodige maatregelen voor en zal ze ten gepaste tijde voorleggen aan het parlement.

Wat uw tweede vraag betreft, kan ik u bevestigen dat de 3 grote pensioeninstellingen van de 1ste pensioenpijler (RVP, RSVZ en PDOS) ervan overtuigd zijn dat zij maatregelen moeten treffen om hun organisatie beter op elkaar af te stemmen. Een van de mogelijkheden betreft inderdaad een gezamenlijke vragenlijst. Om dit de realiseren zijn echter niet alleen IT-investeringen noodzakelijk voor het inwinnen en doorstromen van informatie maar zal ook de pensioenwetgeving op een aantal vlakken moeten worden geharmoniseerd. Ik ervaar het als mijn plicht om deze initiatieven met mijn volle sponsorship te ondersteunen.