Federale Politie - Wegpolitie - Stijging gemiddelde leeftijd - Stand van zaken - Gevolgen - Maatregelen
politie
leeftijdsverdeling
oudere werknemer
22/6/2012 | Verzending vraag |
24/7/2012 | Antwoord |
Bij de Federale Politie is er de voorbije jaren een duidelijke stijging van de gemiddelde leeftijd merkbaar. De commissaris-generaal van de Federale Politie haalde dat recent nog aan als een groot probleem bij de bespreking van het nationale veiligheidsplan. Bij de wegpolitie blijken er in sommige posten nauwelijks nog jonge personeelsleden te zijn. De situatie is dan ook een gevaar voor de werkbaarheid van de politiediensten in de toekomst.
Graag kreeg ik dan ook een antwoord op de volgende vragen:
1) Wat is de gemiddelde leeftijd van de personeelsleden bij de Federale Wegpolitie? Hoe verhoudt zich dat gemiddelde ten opzichte van de leeftijd binnen de gehele Federale Politie?
2) Zijn er bij Federale Wegpolitie al posten waar er problemen zijn op korte termijn door door de vergrijzing van het korps? Graag had ik ook een overzicht van alle posten van de Federale Wegpolitie met de gemiddelde leeftijd per post.
3) Is de minister van oordeel dat de stijging van de gemiddelde leeftijd van de personeelsleden een bedreiging vormt voor de uitvoering van de taken van de Federale Wegpolitie?
4) Welke initiatieven zullen er genomen worden om het probleem te verhelpen.
1 De gemiddelde leeftijd op 1 juni 2012 van de personeelsleden van de federale wegpolitie bedraagt 45 jaar. Voor de vaste leden is dit 46 jaar en 34 jaar voor de afgedeelden. Voor de operationelen bedraagt dit 47 jaar en voor het logistiek kader 42 jaar. De gemiddelde leeftijd binnen de volledige federale politie bedraagt 42 jaar. Voor de operationelen is dit 42 jaar en voor het logistiek kader bedraagt dit 44 jaar.
2 De gemiddelde leeftijd binnen de federale wegpolitie is niet alleen een probleem binnen de verkeersposten, maar ook binnen haar andere entiteiten. Onderstaande tabel geeft hiervan een overzicht.
Gemiddelde leeftijd op 1 juni 2012 |
Lid of afgedeeld |
|
|
Type Entiteit |
Vaste Leden |
Afgedeelden |
Totaal |
Verkeersposten |
46 |
34 |
45 |
Technische Secties |
51 |
38 |
51 |
Cellen patrouille en toezicht |
40 |
33 |
39 |
Cellen educatie en preventie |
52 |
45 |
52 |
Commando's |
45 |
31 |
44 |
Detachementen verkeer bij LIN en PEREX |
51 |
31 |
49 |
Centrex Wegverkeer |
32 |
55 |
35 |
Gewestelijke verwerkingscentra |
40 |
34 |
39 |
Totaal |
46 |
34 |
45 |
De problemen op korte termijn stellen zich echter sterker binnen de verkeersposten. Vanaf 53 jaar kunnen personeelsleden immers statutair hun vrijstelling van nachtdiensten verkrijgen. In sommige verkeersposten loopt dit op tot acht collega’s op 25 of 30 leden. Dit maakt dat de andere collega’s de nachten met interventiediensten, geplande acties of andere activiteiten dienen over te nemen, of dat bepaalde activiteiten niet kunnen worden uitgevoerd. Het aantal nachten per medewerker is echter ook statutair beperkt. Zo zal bijvoorbeeld de verkeerspost Bertem vanaf oktober 2012 geen nachten meer kunnen leveren. Onderstaande tabel geeft een overzicht van de gemiddelde leeftijd per verkeerspost.
Gemiddelde leeftijd 01-06-2012 Verkeersposten |
Lid of afgedeeld |
|
||
Entiteit |
Verkeerspost |
Vaste Leden |
Tijdelijke afgedeelden |
Totaal |
Antwerpen |
Antwerpen |
42 |
37 |
42 |
|
Brecht |
49 |
|
49 |
|
Grobbendonk |
53 |
|
53 |
|
Turnhout |
47 |
|
47 |
Total Antwerpen Totaal Antwerpen |
|
47 |
37 |
46 |
Brabant |
Anderlecht |
42 |
33 |
41 |
|
Auderghem |
40 |
32 |
39 |
|
Bertem |
46 |
|
46 |
|
Reyers |
37 |
32 |
36 |
Totaal Brabant |
|
42 |
32 |
41 |
Hainaut |
Mons |
44 |
36 |
44 |
|
Charleroi |
46 |
32 |
46 |
|
Péruwelz |
43 |
24 |
42 |
Totaal Hainaut |
|
45 |
31 |
44 |
Liège |
Awans |
48 |
39 |
47 |
|
Battice |
47 |
25 |
46 |
|
Malmédy |
50 |
28 |
47 |
Totaal Liège |
|
48 |
32 |
47 |
Limburg |
Hasselt |
49 |
|
49 |
|
Houthalen |
51 |
|
51 |
Totaal Limburg |
|
50 |
|
50 |
Luxembourg |
Arlon |
37 |
42 |
37 |
|
Massul |
43 |
32 |
42 |
Totaal Luxembourg |
|
40 |
37 |
40 |
Namur |
Achêne |
47 |
|
47 |
|
Daussoulx |
48 |
36 |
48 |
Totaal Namur |
|
47 |
36 |
47 |
Oost-Vlaanderen |
Aalter |
44 |
41 |
44 |
|
Gentbrugge |
42 |
33 |
41 |
|
Wetteren |
45 |
38 |
45 |
|
Zelzate |
45 |
38 |
43 |
Totaal Oost-Vlaanderen |
44 |
37 |
43 |
|
West-Vlaanderen |
Jabbeke |
50 |
42 |
50 |
|
Kortrijk |
51 |
30 |
50 |
Totaal West-Vlaanderen |
51 |
34 |
50 |
|
Eindtotaal Verkeersposten |
46 |
34 |
45 |
3 De stijging van de gemiddelde leeftijd is inderdaad een bedreiging voor de uitvoering van de taken van de federale wegpolitie. Vandaar dat er in het strategisch plan federale wegpolitie 2010-2012 een strategische doelstelling rond de netto beschikbare capaciteit werd uitgewerkt. Maandelijks wordt de leeftijdspiramide opgevolgd en worden er prognoses gemaakt voor pensioneringsgolven op 56 of 65 jaar.
4 De initiatieven genomen op het niveau van de federale politie an sich zullen ook hun vruchten afwerpen voor de federale wegpolitie: Vitruvius, Persepolis en Vivaldi. Specifiek naar de wegpolitie toe zou de oplossing zijn de personeelsbezetting te verhogen, zoals ook aangekaart in het Nationaal Veiligheidsplan 2012-2015. Deze werd sinds 1985 niet meer herzien en sindsdien is nochtans het hele verkeersgebeuren explosief toegenomen. Er bestaan daarnaast initiatieven om het huidige personeelsbestand op peil te houden. Zo wordt de wegpolitie voorgesteld in de politiescholen tijdens de basisopleiding en wordt getracht de kandidaten hun stage ook bij de eenheden van de federale wegpolitie te laten uitvoeren. Een mogelijke oplossing is ook de afgestudeerde politiemensen hun eerste toewijzing binnen de federale wegpolitie te laten gebeuren. Nu gaan zij de facto naar de politiezones.