Tweetalige printerversie Eentalige printerversie

Schriftelijke vraag nr. 5-6491

van Bert Anciaux (sp.a) d.d. 15 juni 2012

aan de vice-eersteminister en minister van Binnenlandse Zaken en Gelijke Kansen

Falende trajectcontrole - Tekort aan politiepersoneel

snelheidsvoorschriften
verkeerscontrole
politiecontrole
tekort aan arbeidskrachten
verkeersveiligheid

Chronologie

15/6/2012Verzending vraag
16/7/2012Antwoord

Vraag nr. 5-6491 d.d. 15 juni 2012 : (Vraag gesteld in het Nederlands)

De verklaring van de directeur van de federale Wegpolitie liet aan duidelijkheid niets te wensen over: de politiecentra die de processen-verbaal van de nieuwe trajectcontrole verwerken, zijn onderbemand. De controle werkt dus maar enkele uren per dag, anders kan het aantal processen-verbaal (PV's) niet worden verwerkt.

Hierover de volgende vragen:

1) Beaamt de geachte minister de constatering van de directeur van de federale Wegpolitie dat de trajectcontrole maar enkele uren per dag kan werken wegens een personeelstekort?

2) Hoe verklaart zij dit feit? Werd bij de invoering van de trajectcontrole de weerslag op de personeelsinzet onvoldoende ingerekend? Wie is verantwoordelijk voor deze verkeerde inschatting?

3) Hoe zal de minister optreden? Zal ze het personeelsbestand voor die controles verhogen? Waar zullen die extra personeelsleden worden gehaald? Zullen zij elders worden afgeroomd, met eventueel op andere plaatsen eveneens negatieve gevolgen van onderbezetting?

4) Hoe verklaart ze dat de invoering van nieuwe maatregelen blijkbaar wetmatig wordt gevolgd door de constatering van een personeelstekort? Wijst dat systeem op een voortdurende foute planning of kan men hier gewagen van een strategie om door achtereenvolgende onvermijdelijke constateringen het personeelsbestand te vergroten?

Antwoord ontvangen op 16 juli 2012 :

Deze vragen volgen uit een persartikel van 9 juni 2012 waarin de directeur van de federale wegpolitie wordt geciteerd : deze laatste zou volgens het artikel verklaard hebben dat de gewestelijke verwerkingscentra over te weinig personeel zouden beschikken om de door het trajectcontrolesysteem verrichte vaststellingen te kunnen verwerken.

Daags nadien heeft de directeur van de federale wegpolitie gereageerd en verduidelijkt dat er geen sprake is van een personeelstekort; dat het systeem enkel (van op afstand) wordt afgezet in geval van specifieke richtlijnen van de parketten, of van een tijdelijke verhoging van de werklast of een tijdelijke vermindering van de capaciteit van de verwerkingscentra.