De werkgeversgroeperingen
Nationale Arbeidsraad
vakbond
economische belangengemeenschap
werkgelegenheidsbevordering
samenwerking tussen ondernemingen
31/5/2012 | Verzending vraag |
1/8/2012 | Antwoord |
Herkwalificatie van : vraag om uitleg 5-2051
Het regeerakkoord bepaalt: “Het systeem van de werkgeversgroepering zal na advies van de Nationale Arbeidsraad worden hervormd, in het bijzonder om het eventueel voor alle beroepen toegankelijk te maken (en niet meer uitsluitend voor de knelpuntberoepen en de werknemers die moeilijk kunnen worden tewerkgesteld)”.
Een werkgeversgroepering maakt het voor bedrijven mogelijk om zich te verenigen om samen arbeidskrachten aan te werven die ze daarna onder elkaar verdelen. Die werkgeversgroeperingen, die opgericht zijn als economisch samenwerkingsverband, nemen met een arbeidsovereenkomst van onbepaalde duur werknemers in dienst die gedurende opeenvolgende periodes tewerkgesteld zijn bij de verschillende leden van de groepering, naargelang van hun behoeften.
Dit systeem heeft verschillende voordelen:
- het bedrijf stelt werknemers te werk wanneer ze die nodig hebben,
- de werknemer heeft een voltijdse baan met een arbeidsovereenkomst voor onbepaalde duur.
Daarmee kan men inspelen op een beperkte maar steeds weerkerende behoefte aan arbeidskrachten.
1) Werd hierover een voorstel voorgelegd aan de Nationale Arbeidsraad?
2) Zullen alle werknemers door een werkgeversgroepering kunnen worden aangeworven?
3) Zal rekening gehouden worden met de mensen die in dienst zijn van een werkgeversgroepering voor de berekening van de werknemersaantallen in het kader van de regels voor de vakbondsvertegenwoordiging?
4) Hoe zal het bevoegde paritair comité worden aangewezen?
5) Zal dit systeem ook toegelaten zijn in de overheidssector?
Hieronder vindt u het antwoord op de gestelde vraag.
Het regeerakkoord van 1 december 2011 bepaalt dat het systeem van werkgeversgroeperingen zoals vastgesteld door de wet van 12 augustus 2000 houdende sociale, budgettaire en andere bepalingen, hervormd zal worden om het met name eventueel toegankelijk te maken voor alle beroepen (en niet meer enkel voor knelpuntberoepen en moeilijk te plaatsen werknemers).
Ter herinnering, hoofdstuk XI van de wet van 12 augustus 2000 houdende sociale, budgettaire en andere bepalingen, dat de artikelen 186 tot 195 bevat, heeft het begrip “werkgeversgroepering” ingevoerd in het Belgisch recht.
Deze maatregel beoogt aan de langdurig niet-werkende werkzoekenden, aan de bestaansminimumtrekkers en aan de gerechtigden van financiële steun toe te laten om terug te keren naar de arbeidsmarkt.
De oprichting van werkgeversgroeperingen werd beschouwd als een middel om de duurzame tewerkstelling te verhogen van personen die het moeilijk hebben om een baan te vinden. Een koninklijk besluit van 15 juli 2002 heeft de doelgroep nader bepaald.
Deze bepalingen laten toe om af te wijken van het verbod om werknemers ter beschikking te stellen van een gebruiker zoals bepaald in artikel 31 van de wet van 24 juli 1987 betreffende de tijdelijke arbeid, de uitzendarbeid en het ter beschikking stellen van werknemers ten behoeve van gebruikers, wanneer bepaalde werknemers aangeworven worden door werkgeversgroeperingen voor de behoeften van de ondernemingen die er lid van zijn.
Op 10 april 2012 werd een advies gevraagd aan de Nationale Arbeidsraad maar tot op heden heb ik dit advies nog niet ontvangen.
In de huidige stand van zaken heeft deze adviesaanvraag geen betrekking op een wetsontwerp maar op het regeerakkoord ; er werd aan de Nationale Arbeidsraad (NAR). gevraagd om voorstellen te formuleren indien hij dit nuttig achtte.
Het is dus moeilijk om momenteel de grote lijnen van de hervorming te verduidelijken, in het bijzonder om te weten of alle werknemers in de toekomst zullen mogen aangeworven worden door een werkgeversgroepering.
Voor uw vraag betreffende de reglementering van de vakbondsvertegenwoordiging worden, in het huidig systeem, de ter beschikking gestelde werknemers niet meegerekend bij de gebruiker.
Het is nog te vroeg om te weten of de wijze van vaststelling van het paritair comité zal wijzigen. Het huidig systeem bepaalt dat :
wanneer alle gebruikers onder hetzelfde paritair orgaan vallen, de minister geen ander orgaan kan aanduiden.
wanneer niet alle gebruikers onder hetzelfde paritair orgaan vallen, de minister onder de paritaire organen waaronder de gebruikers ressorteren, het bevoegde paritair orgaan moet aanduiden. De Koning kan regels bepalen die toelaten het bevoegd paritair orgaan vast te stellen.
Inzake de openbare sector werd er niets voorzien in de huidige fase van reflectie. Het past met betrekking tot dit onderwerp eraan te herinneren dat de wet, in de huidige stand van zaken, bepaalt dat de werkgeversgroepering de vorm van een economisch samenwerkingsverband in de zin van het wetboek van vennootschappen moet hebben en het ter beschikking stellen van werknemers aan zijn leden als enig voorwerp moet hebben (artikel 187 van de wet).