Auto zonder rijbewijs (brommobiel) - Verkeersongevallen
ongeval bij het vervoer
rijbewijs
geografische spreiding
officiële statistiek
automobiel
16/5/2012 | Verzending vraag |
15/6/2012 | Antwoord |
In 1995 deden de "auto's zonder rijbewijs" ofwel "de brommobiels" hun intrede op de Europese markt. Dit voertuig wordt gedefinieerd als een bromfiets klasse B die voorzien is van een gesloten carrosserie; met een ledig gewicht kleiner dan 350 kg; met een maximum snelheid van 45 km/ uur en met een motorvermogen van maximum 4kW. De bestuurder moet minstens 16 jaar zijn en, indien geboren na 14 februari 1961, bezitten over een rijbewijs A3 (rijbewijs voor een bromfiets klasse B). Afgezien van enkele uitzonderingen, moet een bestuurder van een "auto zonder rijbewijs" alle verkeersregels volgen die van toepassing zijn op autobestuurders.
Vandaar mijn vraag: hoeveel van deze "auto's zonder rijbewijs" of "brommobiels" waren de afgelopen 17 jaar (sinds de introductie van dit type voertuig) betrokken in verkeersongevallen? Kan de staatssecretaris deze gegevens opsplitsen per jaar en per gewest?
Het geachte lid vindt hieronder het antwoord op zijn vraag:
De cijfers betreffende de ongevallen met een bromfiets met drie of vier wielen van 1995 tot 2010 zijn hieronder vermeld. Het aantal ongevallen in 2011 is nog niet beschikbaar. Deze cijfers betreffen enkel ongevallen met letselschade. Aangezien er geen afzonderlijke voertuigcategorie bestaat voor voertuigen zonder rijbewijs, kunnen deze cijfers ook bepaalde quads betreffen.
Jaar |
Brussel Hoofdstedelijk Gewest |
Vlaams Gewest |
Waals Gewest |
1995 |
|
12 |
12 |
1996 |
|
12 |
8 |
1997 |
1 |
13 |
6 |
1998 |
1 |
12 |
13 |
1999 |
|
12 |
16 |
2000 |
|
14 |
13 |
2001 |
|
17 |
17 |
2002 |
|
23 |
22 |
2003 |
|
27 |
16 |
2004 |
5 |
14 |
7 |
2005 |
5 |
26 |
15 |
2006 |
3 |
22 |
22 |
2007 |
2 |
27 |
19 |
2008 |
3 |
28 |
17 |
2009 |
|
27 |
17 |
2010 |
|
20 |
15 |
Bron: Federale Overheidsdienst (FOD) Economie ADSEI / Infografie: Belgisch Instituut voor Verkeers Veiligheid (BIVV) |