Tweetalige printerversie Eentalige printerversie

Schriftelijke vraag nr. 5-6274

van Louis Ide (N-VA) d.d. 16 mei 2012

aan de staatssecretaris voor Leefmilieu, Energie en Mobiliteit, toegevoegd aan de minister van Binnenlandse Zaken en Gelijke Kansen, en staatssecretaris voor Staatshervorming, toegevoegd aan de eerste minister

Auto zonder rijbewijs (brommobiel) - Verkeersongevallen

ongeval bij het vervoer
rijbewijs
geografische spreiding
officiële statistiek
automobiel

Chronologie

16/5/2012Verzending vraag
15/6/2012Antwoord

Vraag nr. 5-6274 d.d. 16 mei 2012 : (Vraag gesteld in het Nederlands)

In 1995 deden de "auto's zonder rijbewijs" ofwel "de brommobiels" hun intrede op de Europese markt. Dit voertuig wordt gedefinieerd als een bromfiets klasse B die voorzien is van een gesloten carrosserie; met een ledig gewicht kleiner dan 350 kg; met een maximum snelheid van 45 km/ uur en met een motorvermogen van maximum 4kW. De bestuurder moet minstens 16 jaar zijn en, indien geboren na 14 februari 1961, bezitten over een rijbewijs A3 (rijbewijs voor een bromfiets klasse B). Afgezien van enkele uitzonderingen, moet een bestuurder van een "auto zonder rijbewijs" alle verkeersregels volgen die van toepassing zijn op autobestuurders.

Vandaar mijn vraag: hoeveel van deze "auto's zonder rijbewijs" of "brommobiels" waren de afgelopen 17 jaar (sinds de introductie van dit type voertuig) betrokken in verkeersongevallen? Kan de staatssecretaris deze gegevens opsplitsen per jaar en per gewest?

Antwoord ontvangen op 15 juni 2012 :

Het geachte lid vindt hieronder het antwoord op zijn vraag:

De cijfers betreffende de ongevallen met een bromfiets met drie of vier wielen van 1995 tot 2010 zijn hieronder vermeld. Het aantal ongevallen in 2011 is nog niet beschikbaar. Deze cijfers betreffen enkel ongevallen met letselschade. Aangezien er geen afzonderlijke voertuigcategorie bestaat voor voertuigen zonder rijbewijs, kunnen deze cijfers ook bepaalde quads betreffen.

Jaar

 Brussel Hoofdstedelijk Gewest

Vlaams Gewest

Waals Gewest

1995

 

12

12

1996

 

12

8

1997

1

13

6

1998

1

12

13

1999

 

12

16

2000

 

14

13

2001

 

17

17

2002

 

23

22

2003

 

27

16

2004

5

14

7

2005

5

26

15

2006

3

22

22

2007

2

27

19

2008

3

28

17

2009

 

27

17

2010

 

20

15

Bron: Federale Overheidsdienst (FOD) Economie ADSEI / Infografie: Belgisch Instituut voor Verkeers Veiligheid (BIVV)