Processen-verbaal - Kwaliteit
misdaad tegen de personen
gegevensbank
openbaar ministerie
politie
11/5/2012 | Verzending vraag |
28/5/2013 | Antwoord |
In haar antwoord op mijn schriftelijke vraag 5-4626 over de verwaarloosde toestand van het VICLAS-systeem (Violent Crime Linkage Analysis System) stelt de minister van Justitie dat de problemen hoofdzakelijk van politionele aard zijn en dus niet onder haar bevoegdheid vallen.
De minister antwoordde ook dat er zich bij het invoeren van informatie in deze databanken nogal wat problemen zouden voordoen met de processen-verbaal. Die zouden "kwalitatief te wensen overlaten".
Hierover de volgende vragen:
1) Bevestigt de minister dat de slechte kwaliteit van de processen-verbaal één van de grote problemen is die een goede werking van het VICLAS-systeem beletten?
2) De problematiek rond de kwaliteit van de processen-verbaal is al langer gekend. Hoe schat de minister deze problematiek tegenwoordig in? Merkt ze een verbetering?
3) Op welk aspect doen er zich de meest problemen voor? Wat wordt/werd ondernomen om de vaardigheden inzake het opstellen van een proces-verbaal te verbeteren bij zowel aspiranten als het actieve politiekader?
4) Bestaat er een soort van korte kwaliteitscontrole of tweede lezing van de processen-verbaal, bijvoorbeeld door een collega of een rechtstreekse overste?
De basisopleiding van inspecteur van politie is een beroepsopleiding die tot doel heeft de aspirant-inspecteur van politie de professionele basiscompetenties bij te brengen zodat hij/zij in staat is alle politietaken te vervullen in de functie van inspecteur. De aspirant-inspecteur van politie moet in staat zijn een loopbaan aan te vatten in om het even welke niet-gespecialiseerde betrekking (in casu van inspecteur van politie) in de geïntegreerde politie (of het nu in een korps van lokale politie of bij de federale politie is). Naast het begrijpen van wettelijke kader zullen zij op het einde van de basisopleiding in staat zijn om processen-verbaal op te stellen. Er zijn voor het luik “opstellen van proces-verbaal” minimum dertig uur voorzien in de basisopleiding.
Nadat de opsteller zelf een kwaliteitscontrole van het proces-verbaal heeft verricht, komt het dossier achtereenvolgens in de handen van de APO-beheerder (autonoom politioneel onderzoek) en de functioneel beheerder.
De APO- beheerder staat in voor:
kwaliteitscontrole van het processen-verbaal naar inhoud (vaststellingen, verhoren, stukken opgesteld conform de richtlijnen terzake);
controle van de kwalificatie van het gekozen feit;
bepaling van de bestemming van het dossier;
opmaken van bijkomende opdrachten; deze APO-opdrachten worden zowel door de eigen diensten als aangeschreven politiediensten uitgevoerd;
controle op de tijdslimiet waarbinnen een stuk moet worden afgewerkt en verstuurd.
Na het afsluiten van een dossier wordt dit overgemaakt aan de functioneel beheerder.
De functioneel beheerder staat in voor:
controle van de correcte vatting van de informatie in de geëigende systemen;
seining van vermiste personen, voertuigen en gestolen voorwerpen;
laatste kwaliteitscontrole van de processen-verbaal en informatierapporten;
overmaken van de processen-verbaal, informatieraportten en seiningen aan het parket of andere lokale en federale politiediensten.
Ik denk dat dit proces verdoende garanties zou moeten bieden voor een kwaliteitsvol proces-verbaal.