Nederland - Drugbeleid - Evaluatie - Cannabis - "Wietpas" - Legalisering teelt - Beleid
Nederland
verdovend middel
verkoopvergunning
handel in verdovende middelen
8/5/2012 | Verzending vraag |
18/3/2013 | Antwoord |
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-6219
Het Nederlandse beleid met betrekking tot cannabis (wiet) wijkt in grote mate af van het Belgische. Dit uit zich onder andere door het bestaan van coffeeshops waar men op legale wijze diverse vormen van wiet kan aankopen. De huidige Nederlandse regering heeft onlangs in de grensstreken de "wietpas" ingevoerd, waarbij enkel inwoners van Nederland door middel van een pas deze substanties kunnen aankopen. Het is trouwens opvallend dat men in Nederland wel wiet legaal kan aankopen, maar dat de kweek ervan wordt verboden.
Tijdens een Nederlandse parlementaire hoorzitting hieromtrent, verwezen experts van diverse komaf de beleidsvoorstellen naar de prullenmand. Deze experts pleiten onomwonden voor experimenten met een legale kweek van wiet, dit om onder andere de kwaliteit ervan de bewaken, de vanzelfsprekende link van de kweek aan criminaliteit te neutraliseren en wellicht ook om de hypocrisie in de geldende Nederlandse wetgeving op te heffen. Ook andere landen van de Europese Unie experimenteren met legale kweek, onder meer in Spanje en in Tsjechië.
Hierover de volgende vragen:
1) Hoe evalueert de minister het Nederlandse beleid inzake cannabis (wiet) en hoe koppelt zij dat aan de wijze waarop België hieromtrent beleid voert?
2) Pleegde zij over de nieuwe ontwikkelingen (wietpas) in het cannabisbeleid overleg met haar Nederlandse collega? Vormt dit onderwerp een belangrijk item op de EU-bijeenkomsten?
3) Wat zijn de gevolgen voor België met betrekking tot de beslissing van de Nederlandse Regering om een "wietpas" in te voeren langs te grensstreek? Heeft dit gevolgen voor de Belgische illegale markt in deze goederen en verwacht de minister daarbij extra overlast? Heeft zij maatregelen genomen om deze overlast op te vangen? Zo ja, welke?
4) Hoe evalueert zij de visie van steeds meer nationale en internationale experts om het beleid inzake cannabis meer te richten op (1) kwaliteitsbewaking en (2) het loskoppelen van de criminaliteit door onder andere de teelt en het gebruik te legaliseren?
Nederland voert al jaren een tolerantiebeleid op het gebied van coffeeshops hoewel er bepaalde voorwaarden gelden, te weten :
geen affichage of reclame ;
geen harddrugs ;
geen overlast ;
verbod op de verkoop aan minderjarigen ;
er mag maximaal 5 gram cannabis per dag per persoon worden verkocht.
Het begrip 'overlast' is echter bijzonder subjectief voor de onmiddellijke omgeving en de buurlanden.
De Nederlandse overheid heeft geconcludeerd dat een deel van de overlast te maken had met de massale aanwezigheid van zogenaamde 'drugstoeristen'.
Sinds 1 mei 2012 wordt dat beleid gaandeweg herzien.
Sinds 1 mei 2012 zijn de coffeeshops in de grensgebieden immers privéclubs met clubpassen geworden die uitsluitend toegankelijk zijn voor meerderjarige ingezetenen van Nederland.
Op 1 januari 2013 moesten die beperkingen uitgebreid worden naar het volledige Nederlandse grondgebied en het aantal coffeeshops in de vorm van privéclubs mogen slechts 2000 leden per kalenderjaar hebben.
Vanaf 1 januari 2014 moet de afstand tussen scholen en coffeeshops groter zijn dan 350 meter.
Er moet worden opgemerkt dat het Hof van Justitie van de Europese Unie dit restrictieve beleid ten aanzien van personen die niet in Nederland verblijven heeft goedgekeurd in het arrest van 16 december 2010.
Volgens het Hof van Justitie van de Europese Unie is deze regelgeving inderdaad een beperking van het vrij verkeer van goederen en diensten, maar wordt die beperking gerechtvaardigd door het doel om het drugstoerisme en de daarmee gepaard gaande overlast tegen te gaan.
Teneinde de grensoverschrijdende gevolgen van die wijzigingen te bestrijden, werden in samenspraak met de Nederlands overheid reeds verscheidene maatregelen genomen, of wordt thans eraan gewerkt :
Nederland heeft zich ertoe verbonden om het aantal interventies tegen de misdaadorganisaties te verdubbelen, inzonderheid de interventies van politie en douane in samenwerking met de buurlanden, waaronder België ;
er worden folders uitgedeeld om duidelijk te maken dat het geen zin meer heeft om naar Nederlandse coffeeshops te gaan.
Naast de hierboven beschreven grensoverschrijdende samenwerking besteedt België in het kader van het nationaal veiligheidsplan 2012-2015 ook bijzondere aandacht aan de strijd tegen illegale cannabisplantages en drugsverkoop.
De nieuwe Nederlandse regering evalueert de getroffen maatregelen. Ik hecht bijzonder belang aan de grensoverschrijdende samenwerking om de schadelijke gevolgen voor België en de verplaatsing van de (drugs)handel te voorkomen.
Op Europees niveau heeft de Raad Justitie en Binnenlandse Zaken van 7 december 2012 het Europees beleid ter zake goedgekeurd voor de periode 2013 - 2020.
Voor het huidige Ierse voorzitterschap van de Unie is het een prioriteit om de Raad een actieplan te laten goedkeuren voor de tenuitvoerlegging van het beleid voor de periode 2013 - 2016.
Ik zal er op toezien dat rekening wordt gehouden met de grensoverschrijdende gevolgen van het nationale beleid.