Tweetalige printerversie Eentalige printerversie

Schriftelijke vraag nr. 5-6203

van Fabienne Winckel (PS) d.d. 4 mei 2012

aan de vice-eersteminister en minister van Financiën en Duurzame Ontwikkeling, belast met Ambtenarenzaken

Belastingplichtigen - Belastingschulden - Aanvraag afbetalingsregeling - Laattijdig antwoord van de fiscale administratie - Te snelle verzending van het dossier naar de gerechtsdeurwaarder - Onkosten

belasting van natuurlijke personen
gerechtsdeurwaarder
schuldenlast
inning der belastingen

Chronologie

4/5/2012Verzending vraag
17/9/2013Antwoord

Vraag nr. 5-6203 d.d. 4 mei 2012 : (Vraag gesteld in het Frans)

Sommige belastingplichtigen vragen per aangetekende brief een afbetalingsregeling om hun schulden aan de fiscus aan te zuiveren.

Het zou al gebeurd zijn dat het dossier van een belastingplichtige die per aangetekende brief een afbetalingsregeling had aangevraagd, naar de gerechtsdeurwaarder werd gestuurd alvorens de betrokkene een antwoord had gekregen. Die procedure heeft de belastingplichtige dus met bijkomende kosten opgezadeld.

Sommige belastingplichtigen die zich hierdoor benadeeld voelden, vroegen dus dat de administratie deze kosten ten laste zou nemen. Het blijkt echter bijzonder moeilijk te zijn om in dergelijke gevallen gelijk te krijgen.

De administratie zou dus automatisch de verantwoordelijkheid op zich moeten nemen.

Bevestigt u die informatie? Zo ja, zouden de kosten voortvloeiend uit een vergissing van de administratie niet automatisch door die laatste moeten worden gedragen?

Zou de administratie niet moeten worden verplicht de belastingplichtige eerst een antwoord te sturen en pas dan zijn dossier over te maken aan een gerechtsdeurwaarder?

Antwoord ontvangen op 17 september 2013 :

De termijnen waarbinnen de belasting moet betaald worden is wettelijk vastgelegd. Tot op heden bestaat er geen enkele wettelijke bepaling die aan de ontvanger expliciet de bevoegdheid geeft om hiervan af te wijken. 

De basisprincipes van goed administratief gedrag en zorgvuldig beheer zijn ook van toepassing op de ontvangers. Deze moeten binnen een redelijke termijn antwoorden aan een belastingschuldige die verzoekt om een afbetalingsplan en moeten de hun toevertrouwde belastingschulden steeds oordeelkundig vervolgen. 

Voor zover er een fout ten laste kan worden gelegd aan de administratie, kan de belastingschuldige die zich benadeeld voelt door een “inopportune” vervolging uitgevoerd door een ontvanger, bij de Gewestelijk directeur Invordering een verzoekschrift indienen opdat deze vervolgingskosten door de administratie zouden worden ten laste genomen. Dit verzoek zal evenwel steeds het voorwerp zijn van een onderzoek van het geheel van de elementen in het invorderingsdossier om te bepalen of de regels van goed administratief gedrag werden geschonden en of de ontvanger de vervolgingen oordeelkundig heeft uitgevoerd. 

Indien het geachte lid kennis heeft van een concreet geval, zoals beschreven in haar vraag, nodig ik haar uit om dit te laten kennen aan mijn administratie die zal overgaan tot een onderzoek ervan.