Tweetalige printerversie Eentalige printerversie

Schriftelijke vraag nr. 5-6160

van Bert Anciaux (sp.a) d.d. 27 april 2012

aan de vice-eersteminister en minister van Sociale Zaken en Volksgezondheid, belast met Beliris en de Federale Culturele Instellingen

Patiëntenrechten - Bekendheid bij de bevolking

rechten van de zieke
bewustmaking van de burgers

Chronologie

27/4/2012Verzending vraag
19/7/2012Antwoord

Vraag nr. 5-6160 d.d. 27 april 2012 : (Vraag gesteld in het Nederlands)

Tien jaar na de uitvaardiging van de wet op de patiëntenrechten blijken deze rechten nog altijd veel te weinig bekend. Dat blijkt uit een enquête van het Christelijk ziekenfonds CM.

Een grote meerderheid weet niet hoe een klacht neer te leggen, noch dat het recht op een vertrouwenspersoon bestaat. Eén op de vijf weet niet dat een zorgverlener de toestemming van de patiënt nodig heeft vóór hij een diagnostisch onderzoek mag doen. Eén op de vier weet niet dat een zorgverlener niet in zijn eentje mag beslissen welke behandeling wordt gevolgd maar dat hij de verschillende alternatieven moet voorleggen aan de patiënt.

Hierover de volgende vragen:

1) Beaamt de geachte minister dat tien jaar na de uitvaardiging van de wet op de patiëntenrechten die wet nog altijd veel te weinig bekend is bij de bevolking?

2) Wat ondernam zij reeds om de implicaties van die wetgeving beter bekend te maken bij de bevolking? Is zij van mening dat die initiatieven volstaan om de gehele bevolking beter bekend en vertrouwd te maken met de patiëntenrechten?

3) Zal zij haar inspanningen om de kennis van de patiëntenrechten bij de bevolking te verspreiden intensifiëren? Zo ja, welke nieuwe initiatieven plant de geachte minister in dat verband? Zo neen, op basis van welke argumenten motiveert zij die negatieve keuze?

Antwoord ontvangen op 19 juli 2012 :

1) Het is belangrijk dat we de bekendmaking van de patiëntenrechtenwet blijven stimuleren.

2) Direct na de inwerkingtreding van de patiëntenrechtenwet in 2003 en een tweede maal in 2007 organiseerde de Federale Overheidsdienst (FOD) Volksgezondheid een massale informatiecampagne waarbij brochures en flyers werden verzonden naar beroepsbeoefenaars, ziekenhuizen, rust- en verzorgingstehuizen, ziekenfondsen, verschillende vereniging van patiënten en beroepsbeoefenaars in de gezondheidszorg. In 2003 stond de bekendmaking van wet betreffende de rechten van de patiënt centraal. Die oefening liep verder tijdens de campagne van 2007, waar het partnerschap tussen patiënt en beroepsbeoefenaar voorop werd gesteld, net zoals de dialoog tussen beide groepen.

In het bijzonder aan de ombudspersonen “Rechten van de patiënt” werden, en worden nog steeds, regelmatig pakketten met brochures en flyers verzonden. De ombudspersonen verspreiden deze brochures en flyers in de voorzieningen waar zij werkzaam zijn.

Voor de ombudspersonen zelf werd in 2004 en in 2009 een symposium/studiedagen georganiseerd, ter ondersteuning van de uitoefening van hun functie. 

De website www.patientrights.be van de overheid informeert eveneens over de inhoud van de patiëntenrechtenwet, de wetgeving, de contactgegevens van de ombudspersonen, enz.

Elke geïnteresseerde kan bovendien een brochure of flyer bestellen bij de FOD Volksgezondheid via het mailadres [email protected].  

De bekendmaking van de patiëntenrechtenwet blijft naar de toekomst toe een aandachtspunt voor de FOD Volksgezondheid. 

3) Naar aanleiding van het tienjarig bestaan van de patiëntenrechtenwet wordt op 26 oktober 2012 een colloquium georganiseerd, in samenwerking met de “Federale commissie Rechten van de patiënt”. Op deze dag zal ook een derde informatiecampagne worden gelanceerd. Het is bij deze derde campagne de bedoeling om de wet en het toepassingsgebied van de wet nog beter bekend te maken bij een breed publiek. De campagne moet duidelijk maken dat de wet voordelig is voor patiënten en beroepsbeoefenaars, en voor de relatie tussen beide groepen. 

Op dit moment is deze campagne nog in de voorbereidingsfase en wordt er een reclamebureau geselecteerd waarmee zal worden samengewerkt. In het kader van de voorbereiding van deze derde campagne, zal, samen met het gekozen reclamebureau, worden nagegaan welke kanalen en media best kunnen worden aangewend om het doelpubliek te bereiken. Bij de keuze van de kanalen en de media dient vanzelfsprekend te worden rekening gehouden met het aanwezige budget.