Tweetalige printerversie Eentalige printerversie

Schriftelijke vraag nr. 5-6092

van Lieve Maes (N-VA) d.d. 20 april 2012

aan de vice-eersteminister en minister van Financiën en Duurzame Ontwikkeling, belast met Ambtenarenzaken

Federale Overheidsdienst Financiën - Beschikbaarheid e-services - Zelfstandigen en ondernemingen - "Biztax" - "Intervat" - "Vensoc" - "Finprof" - "Belcotax on web" - "Tax-on-web mandataris" - "PLDA" - "Tarweb" - "NCTS" - "EMCS" - "VAT on e-services"

belastingadministratie
elektronische overheid
toepassing van informatica
informatieverwerkend systeem
officiële statistiek

Chronologie

20/4/2012Verzending vraag
20/4/2012Rappel
20/2/2013Herkwalificatie
16/4/2013Antwoord

Geherkwalificeerd als : vraag om uitleg 5-3141

Vraag nr. 5-6092 d.d. 20 april 2012 : (Vraag gesteld in het Nederlands)

Dit is een opvolgingsvraag van mijn schriftelijke vraag nr. 5-1337. Ik had graag geweten of de inspanningen om de informaticadiensten van de Federale Overheidsdienst (FOD) Financiën te verbeteren, voldoende succesvol zijn.

Kunt u daarom voor de volgende applicaties:

- "Biztax" (electronische indiening van aangifte van vennootschapsbetalingen);

- "Intervat" (indienen van periodieke btw-aangiften, intracommunautaire opgaven, klantenlistings, aanvragen tot terugbetaling van buitenlandse btw en de opgaven van intracommunautaire levering van nieuwe vervoermiddelen, dit zowel via een XML-bestand als via manuele codering);

- "Vensoc" (aangiften in de vennootschapsbelasting langs elektronische weg opstellen en verzenden);

- "Finprof" (aangifte in de bedrijfsvoorheffing indienen via internet);

- "Belcotax-on-web" (bestemd voor werkgevers en andere schuldenaars van inkomsten die aan de bedrijfsvoorheffing onderworpen zijn. Zij moeten met deze toepassing hun fiches 281 en hun samenvattende opgaven 325 via internet indienen);

- "Tax-on-web mandataris" (de aangifte in de personenbelasting van uw cliënt indienen via internet);

- "PLDA" (Paperless Douane & Accijnzen);

- "Tarweb";

- "NCTS" (New Computerised Transit System);

- "EMCS" (Excise Movement and Control System);

- "VAT on e-services"

telkens onderstaande vragen beantwoorden:

1) Het aantal jaarlijkse gebruikers (voor 2011 of vanaf wanneer de applicatie in gebruik is);

2) Het percentage 'uptime' van de applicatie - dus beschikbaar voor de gebruiker (per maand, van januari 2011 tot nu);

3) Het aantal hardware interventies per jaar op de systemen waarop deze applicaties draaien;

4) Het aantal software patches - opgesplitst in geplande en ongeplande - per jaar;

5) Welke van deze applicaties zijn verplicht te gebruiken en dus de enige mogelijkheid voor de ondernemingen ?

6) Wat is de beschikbaarheid voor de gebruiker (8 x 5 = gewone werkuren of 24/7 of…)

7) Zijn er back-upoplossingen voor de bedrijven als de applicatie down is ? (Een gemirrored systeem, een read-only environment,…)

8) Hoeveel klachten zijn er gemeld bij de helpdesks van PLDA, Tarweb en NCTS ? (Graag opgesplitst per maand en per applicatie) ?

Antwoord ontvangen op 16 april 2013 :

1. Het aantal jaarlijkse gebruikers (voor 2011 of vanaf wanneer de applicatie in gebruik is).

De gebruikersaantallen voor de applicaties INTERVAT,VENSOC, BOW (Belcotax-on-web), FinProf, Tax-on-web, PLDA en NCTS (enkel WebNCTS) zijn hieronder opgenomen in de tabellen per applicatie.

Meer gedetailleerd zijn hieronder de gebruikscijfers opgenomen van de laatste 12 maanden. Achtereenvolgens zijn volgende gegevens in de tabel opgenomen:

Voor de applicaties EMCS, Biztax en VAT-on-e-services worden op dit ogenblik, geen systematische metingen uitgevoerd. Ik verwijs naar het antwoord op vraag 3 waaruit blijkt dat eraan gewerkt wordt om in de toekomst wel cijfers ter beschikking te kunnen stellen.

2. Het percentage “uptime” van de applicatie - dus beschikbaar voor de gebruiker (per maand, van jan 2011 tot nu).

In hieronderstaande tabel wordt de beschikbaarheid van de applicaties over de laatste 12 maanden weergegegeven. De gegevens werden bekomen door pro-actieve metingen via de HP BSM/BPM software waarbij representatieve business scenario’s op een repetitieve en geautomatiseerde manier uitgevoerd worden met een interval van vijf minuten.

Voor applicaties met relatief weinig transacties per dag, zoals bijvoorbeeld de applicatie VAT-on-e-services zijn er geen pro-actieve, repetitieve, end-2-end monitoringscenario’s geïmplementeerd, omdat de load op de applicatie door end-2-end monitoring in verhouding veel te groot is ten opzichte van het reële gebruik van de applicaties. Omwille van de specifieke technische eigenschappen van de applicaties BizTax en Belcotax on web, zijn er geen vergelijkbare gegevens beschikbaar voor deze applicaties. De beschikbaarheid van BizTax en Belcotax wordt op dagbasis opgevolgd via een specifieke oplossing (DCRUM). Dit laat toe om per dag de beschikbaarheid van de applicaties te controleren. Deze gegevens worden echter niet langer dan zeven dagen bewaard zodat het niet mogelijk is om historische gegevens te verstrekken voor de applicaties BizTax en Belcotax.

Ter illustratie zijn hieronder schermafbeeldingen opgenomen van de beschikbaarheid van de applicaties Biztax (beschikbaarheid 98,4 %) en Belcotax (beschikbaarheid 98,6 %) op datum 10 april 2013 zoals die weergegeven worden door de Compuware DCRUM oplossing.

3. Het aantal hardware interventies per jaar op de systemen waar deze applicaties op draaien

Historische gegevens over het aantal hardware interventies zijn op dit ogenblik niet beschikbaar voor alle infrastructuur systemen waarop de applicaties die vermeld zijn in de lijst gedraaid worden.

In de toekomst zullen deze cijfers wel beschikbaar zijn via de IT servicemanangement oplossingen die op dit ogenblik geïmplementeerd worden, waarbij voornamelijk voortgebouwd wordt op de inventarisatiegegevens die opgenomen zijn in HP uCMDB en de HP ServiceManager oplossing.

4. Het aantal software patches - opgesplitst in geplande en ongeplande - per jaar.

Historische gegevens over het aantal software wijzigingen (applicatiesoftware en systeemsoftware) zijn niet beschikbaar voor alle systemen waarop de applicaties die vermeld zijn in de lijst gedraaid worden.

Via het FUP-ITIL convergentieproject, waarbij belangrijke verbeteringen aangebracht worden aan het “release, build en deploy” process voor java applicaties op het CCFF platform, wordt ernaar gestreefd deze informatie steeds nauwkeuriger in kaart te brengen.

5. Welke van deze applicaties zijn verplicht te gebruiken en dus de enige mogelijkheid voor de ondernemingen ?

De onderstaande tabel geeft een overzicht van de huidige toestand.

Applicatie

Verplicht (J/N)

Afwijkende regeling op papier?

Intervat

Ja

Ja (schriftelijke uitzonderingsregeling is voorzien)

Vensoc

Nee


FinProf

Ja

Ja (schriftelijke uitzonderingsregeling is voorzien)

Belcotax-on-web

Ja

Ja (schriftelijke uitzonderingsregeling is voorzien)

Tax-on-web Mandataris

Nee


PLDA

Ja

Ja (schriftelijke uitzonderingsregeling is voorzien)

TarWeb

Niet van toepassing


NCTS

Ja

Ja (schriftelijke uitzonderingsregeling is voorzien)

EMCS

Ja

Ja (schriftelijke uitzonderingsregeling is voorzien)

VAT-on-eServices

Ja
(uitvoering van een Europese richtlijn)


BizTax

Nee

Op dit ogenblik is het gebruik van de applicatie BizTax nog niet verplicht. Het gebruik van de aangifte op papier is toegestaan.

6. Wat is de beschikbaarheid voor de gebruiker (8 x 5 = gewone werkuren of 24/7 of…)

De applicaties die in de lijst vermeld zijn, zijn allemaal zeven dagen op zeven en 24 u op 24 beschikbaar, dit behoudens momenten waarop tijdens de nacht batchverwerking plaatsvindt of de normale onderhoudsperioden van de applicaties of de al dan niet geplande downtime van de infrastructuur.

De besprekingen met de vertegenwoordigers van de cijferberoepen zijn opgestart om afspraken te maken over de communicatiekanalen die gebruikt zullen worden en om de meest optimale tijdstippen voor het onderhoud van de applicaties te bepalen. Een eerste vergadering heeft plaatsgehad op 11 maart 2013. De volgende vergadering is gepland op 22 mei 2013.

Detailgegevens op de beschikbaarheid van de applicaties zijn terug te vinden in het antwoord op vraag 2.

7. Zijn er back-up oplossingen voor de bedrijven als de applicatie down is ? (Een gemirrored systeem, een read-only environment,…)

Voor de cruciale douaneapplicaties PLDA en NCTS zijn manuele noodprocedures beschikbaar.

Een ICT disaster recovery plan is beschikbaar en wordt jaarlijks getest. De in de applicaties gebruikte systeemcomponenten werden geïmplementeerd met een redundantie om een eventueel hardware falen zou moeten kunnen opvangen zonder impact op de applicaties. Evenwel zijn (nog) niet alle softwaresystemen voorzien van high-availability en clustering architecturen die toelaten om interventies zoals software upgrades en een batchverwerkingen te kunnen doen op applicaties en databases zonder hierbij de beschikbaarheid van de applicaties aan te tasten.

Verder is er een tweede datacenter in gebruik waar alle infrastructuur opgesteld staat in geval zich een onherstelbare ramp zou voordoen in het productie datacenter (Disaster Recovery). Deze infrastructuur wordt actief gebruikt voor ontwikkeling en testen van de applicaties, maar is niet ogenblikkelijk inzetbaar voor productie wanneer het gaat om het snel oplossen van incidenten die tijdelijke onbeschikbaarheid van de applicaties veroorzaken.

8. Hoeveel klachten zijn er gemeld bij de helpdesks van PLDA, Tarweb en NCTS ? (Graag opgesplitst per maand en per applicatie) ?

Er zijn geen globale statistieken beschikbaar met betrekking tot het totaal aantal klachten.