Tweetalige printerversie Eentalige printerversie

Schriftelijke vraag nr. 5-6087

van Bert Anciaux (sp.a) d.d. 20 april 2012

aan de vice-eersteminister en minister van Binnenlandse Zaken en Gelijke Kansen

Gemachtigde opzichters - Opleiding - Verplichte Cursus - Evaluatie

wegverkeer
gemeenschapswacht
beroepsopleiding

Chronologie

20/4/2012Verzending vraag
17/7/2012Antwoord

Vraag nr. 5-6087 d.d. 20 april 2012 : (Vraag gesteld in het Nederlands)

Recent bevestigde de minister van Binnenlandse Zaken dat gemachtigde opzichters onder de toepassing van de wet op de gemeenschapswachten vallen en dus verplicht worden om een cursus van negentig uren te volgen. Deze verplichting leidt tot heel wat problemen voor gemeenten en scholen om over voldoende gemachtigde opzichters te beschikken. De minister beloofde een snelle evaluatie van het systeem, onder andere de terugbetaling van de cursuskosten enz.

Hierover de volgende vragen:

1) Wanneer zal de minister over de evaluatie van de regelgeving beschikken waaronder de gemachtigde opzichters vallen?

2) Wie voert deze evaluatie uit en op basis van welk lastenboek werd deze opdracht toegewezen, binnen welk tijdsbestek?

3) Met welke argumentatie en op basis van welke assumpties of onderzoek wordt de regelgeving, onder andere qua vorming, van de gemachtigde opzichters gelijkgeschakeld aan die van de gemeenschapswachten?

4) Raadpleegde de minister hieromtrent de betrokken actoren, ook deze uit niet sterk verstedelijkte gebieden, de Vereniging van de Vlaamse Steden en Gemeenten (VVSG), verkeerspedagogische experts of middenveldspelers? Zo ja, welke, wanneer en met welke resultaten? Zo niet, waarom wordt de ervaring niet gebruikt?

5) Pleegde de minister hieromtrent overleg met de betrokken collegae uit de Gemeenschaps- en Gewestregeringen? Zo ja, welke, wanneer en met welk resultaat? Zo niet, waarom niet?

Antwoord ontvangen op 17 juli 2012 :

  1. Sinds de inwerkingtreding van de wet van 15 mei 2007 tot instelling van de functie van “gemeenschapswacht “, tot instelling van de dienst gemeenschapswachten en tot wijziging van artikel 119bis van de nieuwe gemeentewet, hebben bepaalde lokale overheden en bepaalde belanghebbenden (VVSG, het Belgisch Forum, de Vereniging van Steden en Gemeenten,…) gewezen op gegronde moeilijkheden betreffende de toepassing van sommige bepalingen van deze wet.

  2. In januari jongstleden heeft mijn administratie een globale nota opgesteld waarin de verschillende suggesties ter verbetering van deze wetgeving werden samengebracht en geanalyseerd.

    Als reactie op die verschillende moeilijkheden waarvan sprake in de nota, analyseer ik thans enkele mogelijkheden ter verbetering van deze wetgeving.

  3. De taak van gemachtigd opzichter werd vanaf het begin opgenomen in het juridisch kader betreffende de functie van gemeenschapswacht (cfr. artikel 3 § 1 – punt 3 van de wet van 15 mei 2007). Deze taak maakt dus deel uit van deze globale evaluatie.

    “Art. 3. De dienst gemeenschapswachten is belast met veiligheids- en preventieopdrachten, gericht op het verhogen van het veiligheidsgevoel van de burgers en het voorkomen van openbare overlast en criminaliteit door middel van een of meerdere van de volgende activiteiten:(…) het informeren van automobilisten over het hinderlijk of gevaarlijk karakter van verkeerd parkeren en hen sensibiliseren met betrekking tot het algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en het correct gebruik van de openbare weg, alsook het helpen van kinderen, scholieren, gehandicapten en ouderen bij het veilig oversteken; (…).”

    Op grond van de voornoemde artikelen (artikel 2 van de wet « gemeenschapswachten » in samenhang met artikel 3 § 1), kunnen wij dus besluiten dat de personen die door de lokale overheden in het kader van het PWA-statuut benoemd worden om de functie van gemachtigd opzichter als hoofdopdracht uit te oefenen, zich moeten houden aan alle voorwaarden die door de wetgeving « gemeenschapswachten » zijn opgelegd. Die verplichting omvat dus met name de voorwaarde betreffende de basisopleiding (90 uren). Aangezien die opleiding verschillende vakken omvat, kunnen alle gemeenten hun gemeenschapswacht inschakelen in andere taken of opdrachten bedoeld in de wet.

  4. Mijn administratie heeft een globale nota opgesteld waarin de gegronde moeilijkheden betreffende de toepassing van sommige bepalingen van de wetgeving rond gemeenschapswachten, ter sprake gebracht door bepaalde lokale overheden en bepaalde betrokken actoren (VVSG, het Belgisch Forum, de Vereniging van Steden en Gemeenten van Vlaanderen en Wallonië,…), worden samengebracht.

  5. Ik heb nog niet de gelegenheid gehad om hierover overleg te plegen met mijn betrokken collega’s die bij de Gemeenschappen en Gewesten werken. Ik ben evenwel van plan om deze interessante piste verder uit te bouwen.