Sportvliegtuigen - Noodlandingen - Crashes - Oorzaken - Slachtoffers - Gevolgen - Schadevergoeding
vliegtuig
burgerluchtvaart
veiligheid van het luchtverkeer
ongeval bij het vervoer
20/4/2012 | Verzending vraag |
23/5/2012 | Antwoord |
Met de regelmaat van een klok berichten de media van noodlandingen en crashes van sportvliegtuigen. Daarbij wordt niet alleen stoffelijke, maar ook menselijke schade veroorzaakt.
Hierover de volgende vragen:
1) Hoeveel noodlandingen en crashes met sportvliegtuigen vinden er jaarlijks plaats, dit voor de periode 2006-2011? Hoe evolueert dit aantal?
2) Hoeveel (1) dodelijke en (2) zwaargewonde slachtoffers vielen daarbij jaarlijks voor de zelfde periode? Hoeveel daarvan, dodelijke en zwaargewonde, behoorden niet tot de inzittenden van het betrokken vliegtuig?
3) Welke zijn de hoofdoorzaken van deze noodlandingen en crashes?
4) Op welke wijze wordt de schade vergoed? Vallen alle schade en kosten volledig ten laste van de verzekering van het vliegtuig of kost zo'n ongeval ook aan de gemeenschap, bijvoorbeeld voor opruiming enz.?
1. Zoals gedeeltelijk reeds vermeld als antwoord op de vraag ref. nr 5-1875, heeft men, in België, de volgende aantal ongevallen (“crashes/noodlandingen”) geregistreerd:
2006: 2
2007: 10
2008: 9
2009: 14
2010: 11
2011: 19
Opmerking: De cijfers gaan meestal over luchtarbeidactiviteiten, met inbegrip van opleiding, toezicht op pipelines en opvolging van wielerwedstrijden.
2.Hoe evolueert dit aantal?
De cijfers blijven beperkt (klein)
Hoeveel (1) dodelijke
2006: 1
2007: 8
2008: 4
2009: 2
2010: 9
2011: 7en (2) zwaargewonde slachtoffers vielen daarbij, jaarlijks voor de zelfde periode?
2006: 4
2007: 3
2008: 2
2009: 1
2010: 0
2011: 4
Er vielen buiten de inzittenden van het betrokken vliegtuig geen dodelijke of zwaargewonde slachtoffers.
3. Typisch gaat het over de volgende:
4.Deze vraag kan slechts door verzekeringsmaatschappijen beantwoord worden.