Tweetalige printerversie Eentalige printerversie

Schriftelijke vraag nr. 5-6074

van Liesbeth Homans (N-VA) d.d. 20 april 2012

aan de vice-eersteminister en minister van Binnenlandse Zaken en Gelijke Kansen

A12 Antwerpen Brussel (Boomsesteenweg) - Flitspalen - Overtredingen - Resultaten

autoweg
verkeersveiligheid
snelheidsvoorschriften
opnameapparaat
overtreding van het verkeersreglement
officiële statistiek

Chronologie

20/4/2012Verzending vraag
17/7/2012Antwoord

Vraag nr. 5-6074 d.d. 20 april 2012 : (Vraag gesteld in het Nederlands)

De Boomsesteenweg (A12) tussen Antwerpen en Brussel telt heel wat flitspalen. Noodzakelijk, gezien het hoge aantal verkeersongevallen en gevaarlijke oversteekplaatsen.

Graag stel ik u hierover volgende vragen:

1) Hoeveel verkeersovertredingen werden er de vorige jaren door deze palen geregistreerd? Graag een overzicht per jaar vanaf de indienststelling. Hoeveel verkeersovertredingen werden er dit jaar (januari-april) reeds vastgesteld? Graag een opsplitsing tussen snelheids- en rode licht-boetes.

2) In welke mate zijn deze palen momenteel effectief actief? Graag ook een overzicht voor de afgelopen jaren (sinds de indienststelling), indien mogelijk gespecifieerd qua rijrichting en locatie.

3) Hebben de flitspalen effect op het aantal ongevallen/verkeersovertredingen? Kunt u mij de cijfers van de afgelopen jaren tot vandaag voor dit traject geven?

Antwoord ontvangen op 17 juli 2012 :

De A12 behoort tot het prioritaire actieterrein van de federale wegpolitie en wordt beheerd door de diensten van de wegpolitie van Antwerpen en Brabant.

De flitspalen op de A12 hebben in 2010 en in 2011, ten gevolge van voornamelijk technische redenen, niet gefunctioneerd.

De aanwezigheid van een flitspaal heeft hoe dan ook een preventief effect, ook al functioneert deze niet altijd. Zo werd tussen 2005 en 2010 een daling van het aantal verkeersongevallen met lichamelijk letsel vastgesteld, van respectievelijk 169 naar 115; in 2011 noteren we een lichte stijging tot 138 van dit type ongevallen.

Het is uiteraard moeilijk hieruit te besluiten dat dit enkel het effect is van de aanwezigheid van de flitspalen.