Tweetalige printerversie Eentalige printerversie

Schriftelijke vraag nr. 5-6050

van Bert Anciaux (sp.a) d.d. 6 april 2012

aan de staatssecretaris voor Leefmilieu, Energie en Mobiliteit, toegevoegd aan de minister van Binnenlandse Zaken en Gelijke Kansen, en staatssecretaris voor Staatshervorming, toegevoegd aan de eerste minister

Dodehoekongevallen - Aantallen - Maatregelen - Links rijden fietsers

ongeval bij het vervoer
tweewielig voertuig
bedrijfsvoertuig
automobieluitrusting
officiële statistiek

Chronologie

6/4/2012Verzending vraag
29/5/2012Antwoord

Vraag nr. 5-6050 d.d. 6 april 2012 : (Vraag gesteld in het Nederlands)

Dodehoekongevallen zijn een actueel probleem. Jaarlijks sterven in ons land 15 tot 20 fietsers als gevolg van een aanrijding met een vrachtwagen. De leeftijdscategorie 10 tot 14 jaar is in de ongevallencijfers oververtegenwoordigd.

Ondanks de vele en verschillende technische en sensibiliserende maatregelen blijft het probleem van de dode hoek bij vrachtwagens meer dan schrijnend en veroorzaakt het veel en diep leed.

Graag kreeg ik een antwoord op de volgende vragen:

1. Hoeveel dodehoekongevallen deden zich jaarlijks voor in de periode 2006-2011? Hoeveel daarvan met dodelijke afloop (jaarlijks, zelfde referentieperiode)? Hoe duidt en verklaart de staatssecretaris deze evolutie? Hoe verhouden deze cijfers zich ten opzichte van de buurlanden?

2. De meeste technische maatregelen (zoals de dodehoekspiegel) bleken tot nu toe ontoereikend. Aan welke bijkomende maatregelen denkt de staatssecretaris in de toekomst en in overleg met de gewestministers om het aantal dodehoekongevallen ingrijpend te verminderen?

3. Zou het links rijden van fietsers in het verkeer het dodehoekprobleem kunnen oplossen? Bestaat hieromtrent onderzoek, zo ja, met welk resultaat en wat waren daarbij de voordelen/nadelen? Zo neen, is de staatssecretaris bereid om dit alsnog te onderzoeken?

Antwoord ontvangen op 29 mei 2012 :

Het geachte lid vindt hieronder het antwoord op zijn vraag:

1. De tabel hieronder geeft het aantal geregistreerde dodehoekongevallen weer (het laatste beschikbare jaar is 2010).


Letselongevallen dodehoek

Dodelijke dodehoekongevallen

2006

32

7

2007

46

8

2008

41

5

2009

35

4

2010

29

2

Bron: Federale Overheidsdienst (FOD) Economie AD SEI / Infografie: BIVV.

Sinds 2007, daalt het aantal ongevallen tussen een vrachtwagen en een fietser geleidelijk. Van 46 in 2007 tot 29 in 2010, hetzij een daling van 17 ongevallen op vier jaar. Het aantal dodelijke ongevallen (wat overeenkomt met het aantal overleden fietsers) vertoont dezelfde dalende tendens. Gezien de constante toename van het aantal fietsers op de Belgische wegen, kan deze evolutie als gunstig worden beschouwd.

In de onderstaande tabel wordt het percentage van de fietsers dat in België ten gevolge van een dergelijk ongeval is overleden vergeleken met de gegevens uit Nederland. Hieruit blijkt dat de cijfers in de beide landen gelijkaardig zijn.


België

Nederland


Fietsers overleden in een dodehoekongeval

Totaal aantal overleden fietsers

% fietsers overleden in een dodehoekongeval

Fietsers overleden in een dodehoek-ongeval

Totaal aantal overleden fietsers

% fietsers overleden in een dodehoekongeval

2006

7

91

7,7%

19

216

8,8%

2007

8

90

8,9%

8

189

4,2%

2008

5

86

5,8%

6

181

3,3%

2009

4

88

4,5%

10

185

5,4%

2010

2

70

2,9%

4

162

2,5%

Bronnen: FOD Economie AD SEI & ministerie van Infrastructuur en Milieu, Dienst Verkeer en Scheepvaart / Infografie: BIVV.

2. Er bestaat geen “mirakeloplossing” die dodehoekongevallen volledig kan verhinderen. Vanuit een “duurzaam veilig” visie is de enige manier om dit type conflict te vermijden er voor te zorgen dat vrachtwagens en (brom)fietsers dezelfde reisweg niet op hetzelfde ogenblik gebruiken. De andere mogelijke en doeltreffende maatregelen ter voorkoming van dodehoekongevallen situeren zich voornamelijk op drie vlakken:

3. Voor zover bekend werd er nooit onderzoek gedaan naar de mogelijkheid om (brom)fietsers links te laten rijden.

Het lijkt niet opportuun om als enige land in Europa een dergelijke drastische wijziging van de verkeersregels door te voeren.

Daarenboven, het is mogelijk dat fietsers door het links rijden vaker betrokken zullen zijn in andere types ongevallen (bijvoorbeeld ongevallen tussen bestuurders die hun eigendom verlaten en fietsers, conflicten op kruispunten met links afslaande voertuigen, conflicten op kruispunten met van links komende voertuigen, …).