Sensibiliseringscampagnes - Boodschappen van algemeen nut - Resultaten - Impact - Budget
bewustmaking van de burgers
voorkoming van ziekten
29/3/2012 | Verzending vraag |
24/7/2013 | Rappel |
6/12/2013 | Herkwalificatie |
17/1/2014 | Antwoord |
Geherkwalificeerd als : vraag om uitleg 5-4410
Hoewel preventie een gemeenschapsbevoegdheid is, voert de Federale Overheidsdienst (FOD) Volksgezondheid regelmatig sensibiliseringcampagnes. Hij doet dit meestal complementair aan het beleid van de gemeenschappen. Hij wil daarmee de bevolking informeren over de schadelijke en positieve effecten allerhande. Ik denk dan aan de campagnes rond het gebruik van slaapmiddelen en antibiotica of rond grieppreventie.
Een eenvoudige check in mijn leefomgeving toont aan dat deze campagnes niet echt beklijven of communicatief potten breken. Daarbij rijst de vraag welke doelgroepen beoogd worden en in welke mate ze ook worden bereikt?
Hierover de volgende vragen:
1) Welke preventie- en sensibiliseringscampagnes werden de afgelopen vijf jaar gelanceerd? Tegen welke kostprijs? Welke lopen nog of worden regelmatig herhaald?
2) Worden hiervoor reclame- en communicatiebureaus ingeschakeld of gebeurt dit in eigen beheer? Zo ja, over welke bureaus gaat het en hoeveel geld werd aan elk van deze bureaus uitgegeven de afgelopen vijf jaar?
3) Welke campagnes waren/zijn op het grote publiek gericht? Op welke wijze trachtte men het grote publiek te bereiken en welke middelen werden daarbij gebruikt? Vindt de geachte minister deze middelen effectief en efficiënt? Wordt soms ook reclametijd gekocht bij commerciële televisiestations? Wordt ook geregeld reclameruimte gekocht in populaire dagbladen en weekbladen? Vindt de geachte minister het eventueel een goed idee de commerciële spelers te verplichten een bepaald minimaal contigent van hun commerciële ruimte voor te behouden voor boodschappen van algemeen nut?
4) Wat is het jaarlijks budget van de FOD Volksgezondheid voor preventie- en sensibiliseringscampagnes?
De Federale Overheidsdienst (FOD) Volksgezondheid, Veiligheid van de voedselketen en Leefmilieu inderdaad regelmatig campagnes organiseert die gericht zijn op het informeren of het mobiliseren van zowel de brede bevolking, bepaalde doelgroepen binnen de bevolking, evenals de professionelen in de gezondheidszorg. Hoewel al deze campagnes doelstellingen hebben die kaderen binnen federale bevoegdheden- en beleidsdoelstellingen, is het logisch dat bepaalde van deze campagnes complementair zijn aan de communicatie over het gezondheidsbeleid van de Gemeenschappen.
Ik wens u tevens te verzekeren dat voor elke individuele campagne gemeten wordt of het beoogde effect bereikt wordt bij de beoogde doelgroep. Dit kan door bijvoorbeeld cijfermatige evoluties te volgen zoals bij de campagne rond antibioticagebruik waar na 8 jaar campagnes, zich een daling van de verkoop in de apotheek van 33% liet optekenen. Maar het gebeurt ook met pre- en postmetingen waarin zowel voor als na de campagnes gepeild wordt naar de houding of kennis over een thema bij de bevolking. Dit was bijvoorbeeld het geval bij de campagnes over slaap- en kalmeermiddelen en medische beeldvorming.
1+2) In bijlage vindt u een overzicht van alle campagnes van de laatste vijf jaar met aangeven van:
Het thema van de campagne
Het totale budget dat besteed werd aan de productie en verspreiding van de campagne aan de doelgroepen of via aangekochte mediaruimte
Het reclame- of communicatiebureau waarmee samengewerkt werd
Het budget dat besteed werd aan dit bureau
De gebruikte communicatiekanalen en dragers.
3. De overgrote meerderheid van deze campagnes zijn gericht op het grote publiek of op welbepaalde doelgroepen binnen dat publiek en zijn gericht op informeren, het bijbrengen van nieuwe kennis en het veranderen van gedrag. Vaak hebben deze campagnes ook een onderdeel dat zich richt op de professionelen in de gezondheidszorg. Hier gaat het dan om het verstrekken van de nieuwste wetenschappelijke inzichten onder de vorm van guidelines voor het goed gebruik van bvb. geneesmiddelen of medische technieken. Vaak wordt aan de professionele gezondheidswerker ook een instrument gegeven om de dialoog met de patiënt te vergemakkelijken. Dit is een methode die door de huisartsen sterk geapprecieerd wordt.
Voor een aantal van deze campagnes wordt zendtijd of advertentieruimte gekocht bij nationale radio- en televisiestations, kranten en magazines of affichageruimte op openbare plaatsen. Al deze aankopen, evenals de selectie van de reclameagentschappen, gebeuren via lastenboeken en openbare aanbestedingen conform de wet op de overheidsopdrachten en onder de begeleiding en het toezicht van de Directie Externe Communicatie van de Kanselarij van de Eerste Minister en de Inspectie van Financiën. De aankoop van mediaruimte gebeurt steeds op basis van een professioneel mediaplan waarin gericht de juiste kanalen en momenten worden bepaald om bepaalde doelgroepen te bereiken.
Alle aankopen van mediaruimte gebeuren via de de kadercontracten van de Directie Externe Communicatie van de Kanselarij van de Eerste Minister zodat gebruik gemaakt kan worden van de overheidskortingen die met de media onderhandeld zijn. Voor radio- en televisie wordt steeds gebruikt gemaakt van de “boodschappen van algemeen nut” zodat van dit preferentiële tarief genoten kan worden. Naast de openbare zenders, bieden ook de commerciële media aanzienlijke kortingen voor het verspreiden van boodschappen van algemeen nut.
4. Het jaarlijks budget van de FOD Volksgezondheid voor het voeren van informatiecampagnes naar het grote publiek en de professionelen in de gezondheidszorg varieert van 400.000 euro voor jaren waarin bestaand campagnemateriaal hergebruikt wordt, tot 800.000 euro voor jaren waarin voor nieuwe thema’s nieuwe campagnes en materiaal ontwikkeld en verspreid moeten worden.
2008
BELDONOR |
169.431,27 |
Agence Twogether |
37.994,00 |
|
|
ORGAANDONATIE DIDACTISCHE KITS |
18.109,94 |
Funcke & Co |
9.663,06 |
|
|
ANTIBIOTICAGIDS |
67.377,34 |
|
|
ANTIBIOTICA |
457.097,46 |
Agence Absoluut |
69.938,00 |
|
|
PATIENTENRECHTEN |
48.470,84 |
|
|
2009
BELDONOR |
179.139,75 |
|
Agence Mucho |
39.723,29 |
|
|
|
|
ANTIBIOTICA |
399.546,77 |
|
Agence Absoluut |
2.253,63 |
|
|
1.819,01 |
|
|
|
|
VERPLEEGKUNDIG BEROEP |
193.502,35 |
|
Agence Lielens |
27.424,65 |
|
|
|
|
Slaap- en kalmeermiddelen |
554.984,55 |
|
Agence Mosquito |
68.997,52 |
|
|
|
|
BORSTVOEDING |
297.515,93 |
|
WOW |
67.468,85 |
|
|
|
|
NATIONAAL VOEDINGS- EN GEZONDHEIDSPLAN |
246.281,01 |
|
|
|
|
PATIENTENRECHTEN
|
32.458,85 |
2010
|
2012
BELDONOR |
39.217,29 |
Polygraph |
6.625,00 |
|
|
PATIENTENRECHTEN |
165.930,25 |
Agence Absoluut |
66.729,69 |
|
|
Zuinig met straling / medische beeldvorming |
186.178,27 |
Agence Mosquito |
39.977,90 |
|
|
Slaap- en kalmeermiddelen |
259.960,39 |
Patiëntenbrochure voor huisartsen
Affichage in wachtkamers huisartsen
Campagnewebsite
Advertentie in populaire gezins- en televisiemagazines
Mediaruimte tv-spot
2013
Zuinig met straling / medische beeldvorming |
259.172,68 |
Van Piperzeel |
48.829,74 |
|
|
PATIENTENRECHTEN |
1.485,79 |
|
|
INTRAFAMILIAAL GEWELD |
22.860,34 |
Polygraph |
7.950,00 |
|
|
BELDONOR |
162.301,60 |
Wow Communication |
98.116,48 |
Organisatie Europese Dag Orgaandonatie te Brussel
Conferentie 4 dagen met Lidstaten Europese Unie (EU)
Publieksevenement Brussel Europese Dag Orgaandonatie
Ceremonie “Manneken Pis” in kostuum Beldonorcampagne
Huldeconcert voor families donoren en getransplanteerden in aanwezigheid van ZKH Prinses Astrid.