Tweetalige printerversie Eentalige printerversie

Schriftelijke vraag nr. 5-5991

van Patrick De Groote (N-VA) d.d. 29 maart 2012

aan de vice-eersteminister en minister van Financiën en Duurzame Ontwikkeling, belast met Ambtenarenzaken

Plaatselijke belastingkantoren - Sluiting - Tax-on-web

belastingaangifte
belastingadministratie
openbaar gebouw
elektronische overheid

Chronologie

29/3/2012Verzending vraag
15/10/2013Antwoord

Vraag nr. 5-5991 d.d. 29 maart 2012 : (Vraag gesteld in het Nederlands)

Door het succes van "tax-on-web" en door de verlaagde vraag naar bijstand bij het invullen van de belastingsformulieren op de plaatselijke belastingkantoren, zou de Federale Overheidsdienst (FOD) Financiën van plan zijn een aantal kantoren te sluiten.

Begin november werd de toenmalige minister van Financiën bevraagd naar de concrete plannen (vraag om uitleg 5-1348, Commissiehandelingen 5-100; d.d. 09/11/2011). Uw voorganger antwoordde toen "bij de FOD Financiën werd de oefening van 2003 geactualiseerd, die toen ook aan het Parlement werd medegedeeld. Deze actualisering wordt nu afgerond op administratief gebied en zal dus aan de Ministerraad worden overgezonden. Ik heb er geen probleem mee om, net als in 2003, een actualisering voor te leggen aan het Parlement. Ik zal de bevoegde commissie dan ook een afschrift bezorgen met alle details voor alle provincies en ook voor Brussel." Tot op heden heb noch ik, noch de commissie, dit afschrift mogen ontvangen:

1) Hoeveel en eventueel welke kantoren kunnen worden gesloten?

2) Hoeveel gebouwen komen zo in aanmerking voor verkoop? In welke gemeenten liggen deze gebouwen?

3) Blijven er gebouwen bewaard voor zittingdagen voor bepaalde momenten? In welke gemeenten liggen deze gebouwen?

Antwoord ontvangen op 15 oktober 2013 :

  1. De lijst van de gebouwen die behouden blijven is publiek bekend via de portaalsite van de Federale Overheidsdienst (FOD) Financiën http://www.minfin.fgov.be/portail2/nl/current/modernisation-13-01-22.htm.

  2. De niet meer door Financiën bezette gebouwen worden opnieuw ter beschikking gesteld van de Regie der Gebouwen. Voor de verdere bestemming ervan moet de Regie der Gebouwen worden bevraagd.

  3. Om de dienstverlening te waarborgen zal er een cockpit (of bureau) worden voorzien in elk gebouw van de FOD Financiën waar er geen diensten van particulieren aanwezig zijn. Burgers zullen hier terecht kunnen om inlichtingen te bekomen of hulp te krijgen bij het invullen van hun aangifte.