Tweetalige printerversie Eentalige printerversie

Schriftelijke vraag nr. 5-5951

van Inge Faes (N-VA) d.d. 22 maart 2012

aan de vice-eersteminister en minister van Binnenlandse Zaken en Gelijke Kansen

Directie van de bestrijding van de georganiseerde criminaliteit (DGJ/DJC) - Werking

gerechtelijke politie
misdaadbestrijding
georganiseerde misdaad
gerechtelijk vooronderzoek
officiële statistiek
geografische spreiding
gerechtelijk onderzoek

Chronologie

22/3/2012Verzending vraag
16/5/2012Antwoord

Vraag nr. 5-5951 d.d. 22 maart 2012 : (Vraag gesteld in het Nederlands)

De Directie van de bestrijding van de georganiseerde criminaliteit (DGJ/DJC) brengt criminele organisaties in kaart. Het "Project Highsider" verzekert de opvolging van de criminele motorbendes in België. Het "Project Mahjong" streeft naar het detecteren en destabiliseren van criminele organisaties afkomstig uit Zuidoost Azië die actief zijn in België.

Ten einde de werking van de DGJ/DJC op dit vlak te kaderen in het opsporingsonderzoek en de actoren ervan, had ik graag een antwoord gekregen op volgende vragen :

1) Hoe dikwijls wordt deze dienst jaar ingeschakeld sinds 2005? Wat is de geografische spreiding (arrondissementeel/provinciaal)?

2) Kan dit resultaat worden uitgesplitst per soort tussenkomst, zoals hierboven beschreven?

3) Zijn er aan deze tussenkomsten kosten verbonden in het kader van een gerechtelijk onderzoek? Worden deze aangerekend als gerechtskost?

4) Kan u duiding geven over de samenstelling van deze dienst wat de opleiding en de taalrol van het personeel betreft?

5) Wat is het budget van deze dienst onderverdeeld in personeelskosten, werkingskosten en investeringen? Graag een overzicht per jaar sinds 2005.

Antwoord ontvangen op 16 mei 2012 :

1. Onderstaande tabel geeft een overzicht van het aantal keer dat beide projecten gevat werden op jaarbasis.

 

2005

2006

2007

2008

2009

2010

2011

Project Mahjong

587

467

568

498

553

382

438

Project Highsider

384

290

389

416

629

720

1142

Een gedetailleerde geografische spreiding is niet mogelijk. Het aantal interventies bevat zowel de tussenkomst van beide projecten voor vragen tot bijstand buiten de politie (hoofdzakelijk buitenlandse verzoeken), als bijstand en ondersteuning geleverd aan diensten van de geïntegreerde politie. Gemiddeld genomen levert het project Mahjong 13,8 % interventies voor verzoeken die uitgaan van administraties of buitenlandse politiediensten, terwijl dit cijfer voor de interventies van het project Highsider 18,2 % bedraagt.

De tussenkomsten van het project Mahjong situeren zich hoofdzakelijk in het Nederlandstalige landsgedeelte samen met Brussel (80,47 %), waarbij de arrondissementen Antwerpen en Brussel nagenoeg de helft van de dossiers vertegenwoordigen. Dat ligt in de lijn van de logica, gelet op de geografische spreiding van de criminele dadergroepen. De bijstand die het project Highsider levert, vertoont een gelijke trend, met 72.5 % tussenkomsten ten voordele van Nederlandstalige politiediensten. Het gros van de interventies situeert zich in de arrondissementen Brugge, Gent, Antwerpen, Hasselt en Tongeren. Langs Franstalige zijde gaan de meeste steunopdrachten naar de arrondissementen Mons en Charleroi. Ook hier is er een duidelijke correlatie tussen de interventies van het project en de inplanting van criminele motorclubs in België.

2. Een gedetailleerde inventaris per soort tussenkomst is niet mogelijk. De onderstaande tabel verschaft wel een inzicht betreffende de bijstand die werd geleverd aan lokale of federale politie.

 

Project Mahjong

Project Highsider

 

Lokale politie

Federale politie

Lokale politie

Federale politie

2005

85

447

102

190

2006

117

316

82

175

2007

126

349

98

162

2008

155

292

144

189

2009

192

302

259

299

2010

80

230

291

328

2011

42

287

443

538

Gemiddeld gesproken levert het project Mahjong 26,39 % steun aan de lokale politie en 73,61 % aan federale politiediensten. Voor het project Highsider bedragen die cijfers respectievelijk 43 % en 57 %. Het gros van de steunopdrachten die het project Mahjong levert, situeren zich in de gerechtelijke sfeer, terwijl de interventies van het project Highsider meer verdeeld zijn over opdrachten van bestuurlijke en gerechtelijke politie. De hoge mate van zichtbaarheid van leden van criminele motorbendes (zowel op het vlak van de verstoring van de openbare orde als hun betrokkenheid in criminele activiteiten) verklaart het hoge percentage steun ten voordele van de lokale politie.

Volgende taken maken deel uit van de interventies die het project Highsider levert ten voordele van haar klanten: een jaarlijkse strategische analyse, driemaandelijkse informatiebulletins met het oog op verspreiding van expertise, open bronnen onderzoek, ontradende aanwezigheid op sleutelevenementen, analyse en opvolging van gebeurtenissen met mogelijk impact op de openbare orde, adviesverstrekking aan administratieve en/of politionele autoriteiten, bijstand aan terreinoperaties lokale politie, coördinatie en ondersteuning onderzoeken, desktop recherche. Naast deze taken vervult het project Highsider een specifieke ondersteuning aan de directie DAO (bestuurlijke politie) door middel van analyse en advies op administratieve informatierapporten (RAR). Sinds de start van deze dienstverlening in 2008, steeg het aantal adviezen van 530 naar 924 voor het jaar 2011 (cijfers zitten niet vervat in de tabel onder vraag 1).

Het dienstenaanbod van het project Mahjong vertoont grote gelijkenis, maar er zijn ook enkele specifieke producten en diensten. De activiteiten van het project Mahjong situeren zich in volgende domeinen: strategische analyse rond specifieke deelaspecten (schijnhuwelijk, misbruik studentenstatuut,..), bijstand bij voorbereiding en uitvoering van rogatoire commissies, beperkte bijstand in talenkennis, analyse en interpretatie bij documenten en telefoonnummers, bijstand bij identificatie van personen, sterk uitgebouwd internationaal netwerk voor buitenlandse bevraging, aanleveren van contextuele informatie, aanwezigheid en bijstand bij controle in horeca of andere bedrijven, deelname aan huiszoekingen, bijstand bij verhoren , verwerking en analyse van informatie.

3. Aan de tussenkomst van beide projecten zijn geen kosten verbonden. Enkel indien een lid van een project bijstand verleent in de uitvoering van een rogatoire commissie, dan worden deze kosten gedragen door het budget gerechtskosten.

4. Beide projecten zijn organiek samengesteld uit drie operationele personeelsleden, een commissaris en twee hoofdinspecteurs of inspecteurs, telkens met ondersteuning van een strategisch analist die behoort tot het administratief en logistiek kader. De operationele personeelsleden hebben een functionele gerechtelijke opleiding gevolgd, terwijl de hoedanigheid van analist een universitair diploma aangevuld met een opleiding strategische analist vereist.

Momenteel zijn in het project Highsider drie Nederlandstalige operationelen en een Franstalig strategisch analist tewerkgesteld; in het project Mahjong werken momenteel twee personeelsleden (1 N en 1 F)

5. De budgetten per directie of per dienst van de Federale Gerechtelijke Politie zijn niet beschikbaar.