Tweetalige printerversie Eentalige printerversie

Schriftelijke vraag nr. 5-5831

van Anke Van dermeersch (Vlaams Belang) d.d. 7 maart 2012

aan de vice-eersteminister en minister van Financiën en Duurzame Ontwikkeling, belast met Ambtenarenzaken

Belastingen - Internationale uitwisseling van gegevens - Afhandelingstijd - Rekenhof - ICT

inkomstenbelasting
belastingadministratie
fiscale controle
uitwisseling van informatie
Europese fiscale samenwerking
Rekenhof (België)
toepassing van informatica

Chronologie

7/3/2012Verzending vraag
5/4/2012Antwoord

Vraag nr. 5-5831 d.d. 7 maart 2012 : (Vraag gesteld in het Nederlands)

In het rapport "Internationale samenwerking Belgische belastingdiensten" wijst het Rekenhof op de te trage verwerking van de ontvangen automatische uitwisselingen. Er gaat te veel tijd verloren tussen de ontvangst van deze inlichtingen en de terbeschikkingstelling ervan aan de controlediensten. De automatische inlichtingen uit het buitenland over inkomsten 2007 werden ontvangen in de periode maart-april 2009, maar deze info was op 31 mei 2010 nog niet opgenomen in BOWint (Belcotax-on-web international). Aangezien de normale aanslagtermijn verstrijkt op 31 december 2010, dringt de tijd voor de controlediensten. De bijkomende aanslagtermijn van artikel 358 van het Wetboek van de inkomstenbelastingen 1992 (WIB 92) kan slechts enkele maanden uitstel bieden en maakt geen onderzoeksdaden meer mogelijk. Als reden voor deze vertraging wordt verwezen naar de beschikbaarheid van servertijd bij de ICT-afdeling.

In een reactie op de bevindingen van het Rekenhof stelde de staatssecretaris voor de Coördinatie van de Fraudebestrijding dat de administratie in het kader van de COPERFIN-projecten bijkomende middelen heeft gekregen om de beschikbare servers te versterken en dat dit probleem bijgevolg zou moeten zijn opgelost. Die laatste zinsnede laat vermoeden dat de versterking van de beschikbare servers op dat ogenblik nog geen meetbare resultaten had opgeleverd.

Zijn die resultaten er intussen wel? Hoeveel procent extra servertijd is er dankzij die bijkomende middelen beschikbaar gesteld? Welke invloed heeft dat gehad op de periode tussen de ontvangst van deze inlichtingen en de terbeschikkingstelling ervan aan de controlediensten?

Antwoord ontvangen op 5 april 2012 :

Ik wens erop te wijzen dat de voorbije maanden veel vooruitgang geboekt is op het gebied van de behandeling van de gegevens die België op automatische wijze ontvangt.

Er werd een toepassing ontwikkeld die toelaat om de inlichtingen die automatisch werden verkregen uit het buitenland, op een efficiënte, snelle en elektronische manier ter beschikking te stellen van de lokale taxatiediensten.

Daarenboven, aangezien we afhankelijk zijn van de kwaliteit van de gegevens die we ontvangen, moeten belangrijke controlewerkzaamheden plaatsvinden op centraal niveau om een onjuiste informatie-overdracht naar de lokale taxatiediensten te voorkomen.

Om deze doelstelling te realiseren, besteedt de Algemene Administratie van de Fiscaliteit in samenwerking met ICT momenteel veel aandacht aan twee punten. In de eerste plaats wil men de automatische identificatie verbeteren van belastingplichtigen waarvoor inlichtingen worden uitgewisseld. Dit zal er in de toekomst toe leiden dat het manuele opzoekingswerk zal verminderen en de termijnen voor de terbeschikkingstelling van de inlichtingen aan de lokale diensten zal ingekort worden.

Ten tweede heeft de Algemene Administratie van de Fiscaliteit veelvuldige contacten met haar buitenlandse partners teneinde de kwaliteit van de ontvangen inlichtingen te verbeteren. Deze buitenlandse partners hebben eveneens gevraagd aan hun partners, die geen gebruik maken van de ICT-standaarden overeengekomen op OESO-niveau, om nieuwe, correcte bestanden te leveren die op een optimale en snelle manier op centraal niveau kunnen behandeld worden. Op die manier wordt de informatie zo spoedig mogelijk doorgestuurd aan de bevoegde lokale taxatiediensten.