Tweetalige printerversie Eentalige printerversie

Schriftelijke vraag nr. 5-5827

van André du Bus de Warnaffe (cdH) d.d. 5 maart 2012

aan de staatssecretaris voor Sociale Zaken, Gezinnen en Personen met een handicap, belast met Beroepsrisico's, toegevoegd aan de minister van Sociale Zaken en Volksgezondheid

Arbeidsongeschiktheid en invaliditeit - Behandeling van de dossiers - Termijnen - Achterstand - E-did-project tot informatisering van het dossier - Stand van zaken

arbeidsongeschiktheid
invaliditeitsverzekering
toepassing van informatica

Chronologie

5/3/2012Verzending vraag
28/4/2014Einde zittingsperiode

Vraag nr. 5-5827 d.d. 5 maart 2012 : (Vraag gesteld in het Frans)

Bij de behandeling van de dossiers inzake arbeidsongeschiktheid en invaliditeit moeten bepaalde termijnen worden nageleefd.

Voor wat de medische beslissingen bij het begin van een arbeidsongeschiktheid betreft, moet de controlerende geneesheer zijn beslissing meedelen ten laatste op de vijfde dag die volgt op de ontvangst van de verklaring van arbeidsongeschiktheid, krachtens de verordening van 16 april 1997 tot uitvoering van artikel 80, 5°, van de wet Wet van 14 juli 1994 betreffende de verplichte verzekering voor geneeskundige verzorging en uitkeringen gecoördineerd op 14 juli 1994.

Wanneer de invaliditeit moet worden aangegeven, stelt de controlerende geneesheer van de verzekeringsinstelling tussen de zevende en de vijfde week die het begin van de invaliditeit voorafgaat, een rapport op om de Geneeskundige Raad voor Invaliditeit te informeren. Na inzage van dat rapport doet de Geneeskundige Raad voor Invaliditeit dan een uitspraak in de laatste vier weken van de primaire arbeidsongeschiktheid.

Jammer genoeg zou de huidige “papieren” procedure de naleving van die wettelijke termijnen onmogelijk maken. Daarom is het e-did-project tot informatisering van het invaliditeitsdossier opgericht.

Het zou de bedoeling zijn de diensten te verbeteren door de invaliditeitsdossiers sneller te behandelen en een hoger percentage geneeskundige beslissingen binnen de wettelijke termijnen te realiseren.

Met dat project zou de administratieve afhandeling van de dossiers kunnen worden geoptimaliseerd en zou de werklast van de geneesheren kunnen worden gemeten.

1) Hoeveel beslissingen, in absolute cijfers en in percentages, zijn te laat genomen?

2) Is er verwijlintrest verschuldigd als gevolg van die vertragingen?

3) Hoever staat het met het project tot informatisering van het invaliditeitsdossier?

4) Wanneer zal het project in werking treden?