Vaste Commissie voor taaltoezicht - Niet naleven van de taalwetgeving door de openbaarvervoermaatschappijen - Klachten - Aantal - Gevolgen
Vaste Commissie voor Taaltoezicht
taalgebruik
openbaar vervoer
Hoofdstedelijk Gewest Brussels
2/3/2012 | Verzending vraag |
17/7/2012 | Antwoord |
De lijnen van openbaarvervoermaatschappijen die verschillende gemeenten bedienen, moeten worden beschouwd als gewestelijke diensten. Als ze ook naar Brussel-Hoofdstad rijden, dan moet de dienstverlening op deze bussen volledig in de twee landstalen geschieden, zo schrijft de taalwetgeving het voor (zie artikel 35, § 1, b). Uiteraard geldt dit niet voor onder andere het aanbrengen van boodschappen aan bijvoorbeeld bushaltes in eentalige gebieden waar lijnen doorkomen die ook Brussel-Hoofdstad aandoen.
Mijn vragen hierbij:
1) Hoeveel klachten kreeg de Vaste Commissie voor Taaltoezicht in 2010 en 2011 in verband met het niet naleven van de taalwetgeving door openbaarvervoermaatschappijen?
Graag een opsplitsing per jaar, per vervoersmaatschappij en per gemeente waar de klacht werd ingediend.
2) Welke gevolgen werden aan deze klachten gegeven?
3) Wat gebeurt er indien de betrokken vervoersmaatschappij de uitspraak van de Vaste Commissie voor Taaltoezicht naast zich neerlegt?
1 Het geachte lid vindt hierbij de gevraagde gegevens:
Jaar |
Vervoersmaatschappij |
Gemeente waar de aangeklaagde feiten zich voordeden |
2010 2010 2010
2010 2010 2010
2011 2011 2011 2011
2011 2011
2011 2011 2011 2011 2011 2011 2011 |
De Lijn De Lijn De Lijn
MIVB MIVB MIVB
De Lijn De Lijn De Lijn De Lijn
TEC TEC
MIVB MIVB MIVB MIVB MIVB MIVB MIVB |
Ternat Brussel Brussel
Brussel Brussel Brussel
Antwerpen Antwerpen Sint-Genesius-Rode Brussel
Overijse Overijse
Brussel Brussel Vilvoorde Brussel Vilvoorde Brussel Brussel |
2. en 3. In vijf gevallen deelde de betrokken vervoermaatschappij uitdrukkelijk mede dat zij gevolg zou geven aan het advies van de Vaste Commissie voor Taaltoezicht. In de andere gevallen is niet bekend welk gevolg aan het advies gegeven werd. Hieruit kan echter niet zonder meer afgeleid worden dat de betrokken vervoermaatschappij het advies van de Vaste Commissie voor Taaltoezicht naast zich neergelegd heeft.