Tweetalige printerversie Eentalige printerversie

Schriftelijke vraag nr. 5-5713

van Bert Anciaux (sp.a) d.d. 28 februari 2012

aan de vice-eersteminister en minister van Binnenlandse Zaken en Gelijke Kansen

Vrachtverkeer - Politie - Controles - Processen-verbaal - Cijfers - Beleid

bedrijfsvoertuig
technische keuring
verkeersveiligheid
politiecontrole
overtreding van het verkeersreglement
officiële statistiek
wegvervoer

Chronologie

28/2/2012Verzending vraag
5/9/2012Antwoord

Vraag nr. 5-5713 d.d. 28 februari 2012 : (Vraag gesteld in het Nederlands)

In de berichtgeving worden er geen doekjes omgewonden: de kans dat een vrachtwagen wordt gecontroleerd op verkeerstechnische kwaliteiten is niet alleen uiterst klein, maar vermindert nog. Dit alles in weerwil van toch wel onrustbarende feiten: het vrachtverkeer op de weg neemt gestaag toe en iedereen kent ondertussen de meestal verschrikkelijke gevolgen als deze wegmastodonten in een verkeersongeval verzeild geraken… zeker voor de personenwagens en zwakke weggebruikers. Het Belgisch Instituut voor de Verkeersveiligheid beklemtoont dat de kans op dodelijke afloop bij een ongeval met vrachtwagens significant groter is.

De cijfers over deze terugloop van inspecties met bijna 40% betreffen de controles van de Federale Overheidsdienst (FOD) Mobiliteit. Daarnaast controleert ook de politie vrachtwagens. Hierover de volgende vragen:

1) Over welke cijfers beschikt de minister aangaande de controles van de politie op vrachtwagens, dit jaarlijks en in de periode 2006 - 2011? Hoe evolueerden deze aantallen en hoe evalueert de minister deze evolutie?

2) Hoeveel procent van deze controles levert een proces-verbaal (PV) op? Kan de minister aanduidingen geven over de ernst en de aard van de vastgestelde overtredingen?

3) In welke verhouding werden Belgische versus buitenlandse vrachtwagens gecontroleerd? Zijn er causale verbanden tussen de vaststellingen van overtredingen en hun aard enerzijds en de nationaliteit van de chauffeurs of de transportfirma's anderzijds?

4) Bestaan er afspraken over deze controles met de FOD Mobiliteit? Zo ja, welke en hoe evalueert de minister die?

5) Koestert zij nieuwe beleidsmaatregelen in dit verband?

Antwoord ontvangen op 5 september 2012 :

1.2. en 3. Ik beschik niet over gegevens betreffende het aantal controles en het aantal gecontroleerde vrachtwagens.

4. Er is geen direct causaal verband vast te stellen tussen de nationaliteit van de overtreder en het type inbreuk.

De expertennetwerken van de federale wegpolitie - ladingzekering, tachograaf, ADR en uitzonderlijk vervoer organiseren op regelmatige basis acties in samenwerking met de lokale politie en onze partners van de Federale Overheidsdiensten (FOD) Binnenlandse Zaken en Mobiliteit, en de bijzondere inspectiediensten. Daarnaast zijn er nog de provinciale cellen, die maandelijks een geïntegreerde en multidisciplinaire actie houden gericht naar het zwaar vervoer. Bovendien zijn er de provinciale cel die een multidisciplinaire en op het zwaar verkeer gerichte maandelijkse geïntegreerde actie beleggen. In deze werkgroepen zijn alle controlediensten vertegenwoordigd.

5. Verwijzend naar mijn algemene beleidsnota van 31 december 2011 bevestig ik dat de verkeersonveiligheid al verschillende jaren aanleiding geeft tot versterkte maatregelen.

Om daartoe te komen, zijn een reeks activiteiten uitgevoerd, waaronder controles van het zwaar vervoer, die worden georganiseerd op het prioritaire actieterrein van de federale weg politie, onder meer via de maandelijkse operaties National Action on Highways (NAWAY).