Tweetalige printerversie Eentalige printerversie

Schriftelijke vraag nr. 5-5687

van Frank Boogaerts (N-VA) d.d. 23 februari 2012

aan de staatssecretaris voor Staatshervorming, toegevoegd aan de eerste minister, en staatssecretaris voor de Regie der gebouwen, toegevoegd aan de minister van Financiën en Duurzame Ontwikkeling, belast met Ambtenarenzaken

Brussel - Justitiepaleis - Veiligheid - Brandveiligheid - Preventie - Brandweeroefeningen - Evacuatieplan - Brandweercontrole

openbaar gebouw
veiligheid van gebouwen
brandbestrijding
Regie der Gebouwen

Chronologie

23/2/2012Verzending vraag
9/8/2012Antwoord

Vraag nr. 5-5687 d.d. 23 februari 2012 : (Vraag gesteld in het Nederlands)

Ik verwijs naar het bezoek dat ik bracht aan het Justitiepaleis van Brussel als lid van de Senaatscommissie Justitie en naar mijn uiteenzetting naar aanleiding van uw beleidsnota, die u voorstelde tijdens de vergadering van de Commissie Financiën en Economische Aangelegenheden van 14 februari 2012.

Handelszaken, voetbalstadions en openbare gebouwen worden gecontroleerd op veiligheid, brandveiligheid, evacuatiemogelijkheden en dergelijke. Dit alles ten behoeve van de veiligheid van het tewerkgestelde personeel en de bezoekers.

Op dat vlak loopt er wel wat mis met het Justitiepaleis, zoals tijdens ons bezoek is gebleken. Vandaar volgende vragen :

1) Worden er regelmatig brandoefeningen georganiseerd in het Justitiepaleis ? Zo ja, op welke tijdstippen en met welke tijdsintervallen ? Zo neen, waarom niet ?

2) Is er een evacuatieplan voor het Justitiepaleis ? Zo ja, van wanneer dateert het ? Heeft iedereen er toegang toe ? Waar ligt het ter inzage ? Zo neen, waarom ontbreekt dit ? Indien het bestaat, kan u mij er een exemplaar van bezorgen ?

3) Bestaat er een rapport van de brandweer over de veiligheid (brand- en andere aspecten) van het Justitiepaleis ? Zo ja, van wanneer dateert het ? Zo neen, waarom niet ? Indien het bestaat, kan u mij er een exemplaar van bezorgen ?

4) Van wanneer dateert het laatste bezoek van de brandweer aan het Justitiepaleis ? Graag het rapport hiervan.

5) Werden aan deze brandweercontrole adviezen en/of verplichtingen gekoppeld en in welke mate is daar al een gevolg aan gegeven? Wat is de eventuele reden dat aan die adviezen/verplichtingen nog geen gevolg is gegeven ?

Antwoord ontvangen op 9 augustus 2012 :

1. De brandevacuatieoefeningen moeten door de in het gebouw gevestigde diensten, dus Justitie, worden georganiseerd. Wettelijk zouden deze oefeningen eenmaal per jaar moeten plaatsvinden.

2. Momenteel is er een overheidsopdracht uitgeschreven voor de opmaak van het gedeelte van het evacuatieplan dat ten laste is van de Regie der Gebouwen, meer bepaald het nazicht van de evacuatiewegen van het Justitiepaleis. Het betreft de controle van de evacuatiecapaciteit van de evacuatiewegen ten opzichte van de brandnorm. Er is hier sprake van een controle want deze norm dateert van na de bouw van het Justitiepaleis en het is heel goed mogelijk dat bepaalde toegangen niet beantwoorden aan de aanbevelingen ervan. Op basis daarvan zullen er eventuele aanpassingswerken worden gepland, voor zover de bescherming van het gebouw als monument dit toelaat.

Het eigenlijke evacuatieplan moet worden opgemaakt door de in het gebouw gevestigde diensten. Het zijn immers deze diensten die de procedures in geval van evacuatie van de personen en documenten moeten uitwerken.

3. Er bestaan twee rapporten van de Dienst voor Bescherming en Dringende Medische Hulp van het Brussels Gewest (DBDMH) over het Justitiepaleis. De eerste is beperkt en werd opgemaakt op 29 oktober 2009 op gemeenschappelijk verzoek van de Federale Overheidsdienst (FOD) Justitie en de Regie der Gebouwen in het kader van de aanvraag van een milieuvergunning (dit rapport vindt u in bijlage 1). De tweede bestaat uit een korte lijst van actiepunten te nemen (zie rapport in bijlage 2)

4. De inspectiebezoeken van twee personeelsleden van de DBDMH voor de vaststelling van de te verstrekken richtlijnen in geval van brand in het kader van de milieuvergunning hebben plaatsgevonden in 2009 en 2010 (zie rapport in bijlage 1).

5. Het eerste rapport van de DBDMH heeft enkel betrekking op de installaties die onderworpen zijn aan de milieuvergunning. In een begeleidende brief bij dit rapport wijst de DBDMH erop dat dit rapport, omdat het werd opgemaakt op basis van een specifieke vraag, slechts gedeeltelijk is en niet zou kunnen aangepast worden aan de realiteit van het Justitiepaleis. Destijds heeft de FOD Justitie, na overleg met de Regie der Gebouwen, bij het overmaken van dit rapport in het kader van de aanvraag van de milieuvergunning, aan het Leefmilieu Brussel (BIM) gewag gemaakt van zijn twijfels over dit rapport, gelet op de opmerking van de brandweer. De DBDMH stelde in de begeleidende brief bij het rapport trouwens voor dat de aanvragers (FOD Justitie en Regie der Gebouwen) een volledige inspectie van het gebouw aan de brandweer zouden aanvragen zodat een realistischer rapport zou kunnen worden opgemaakt.

Op 19 januari 2012 werd door de Regie der Gebouwen een brief gestuurd naar de DBDMH met het verzoek een volledig rapport over het gebouw op te maken. Ingevolge deze brief werd een vergadering gehouden op 1 maart 2012. De te nemen maatregelen zijn in uitvoering.