Identiteitsfraude - Identiteitsdiefstal - Checkdoc- systeem - Raadplegingen - Bekendmaking - Beleidsbeslissingen
fraude
identiteitsdiefstal
internetsite
raadpleging van informatie
bewustmaking van de burgers
23/2/2012 | Verzending vraag |
16/7/2012 | Antwoord |
Het Belgische Checkdoc-systeem blijkt een nuttig instrument in het kader van de opsporing van identiteitsdiefstal en/of -fraude. Het is een website waarop iedereen kan checken of een specifiek identiteitsdocument als vermist is opgegeven.
Vandaar mijn verzoek om een antwoord op volgende vragen:
1) Hoeveel documenten werden er via het Checkdoc-systeem opgegeven sinds de invoering ervan?
2) Hoeveel documenten worden er via Checkdoc sinds de oprichting gecontroleerd, met opsplitsing volgens aard van de opzoeker (handelaars, banken, …)?
3) Hoeveel hits werden er jaarlijks gegenereerd?
4) In hoeveel van deze hits werd er uiteindelijk een gerechtelijk onderzoek opgestart of opgelost?
5) Blijkbaar is dit waardevolle instrument toch nog niet bij de brede bevolking gekend. Wat gaat u op korte termijn ondernemen om dit instrument meer kenbaar te maken?
6) Zijn er naar aanleiding van het gebruik van dit instrument al conclusies getrokken welke resulteerden in beleidsbeslissingen? Meer bepaald, zal uit de cijfers bijvoorbeeld kunnen worden opgemaakt in welke sectoren fraudeurs werkzaam zijn. Wordt er dan concreet met deze sectoren overlegd teneinde de identiteitsdiefstal en -fraude aan banden te leggen?
Het geachte lid vindt hieronder het antwoord op haar vragen.
1. Ik dien hierbij toe te lichten dat het verlies of diefstal van Belgische identiteitsdocumenten via Docstop worden ingegeven. Docstop is een helpdesk die het voor iedere houder van een Belgische identiteitsdocument mogelijk maakt om waar ook ter wereld,24u/24u, het verlies of diefstal van zijn identiteitsdocumenten of reisdocumenten te melden. De operator, zal na het controleren van de identiteit van de beller, onmiddellijk overgaan tot het blokkeren van documenten. Vanaf dan zal iedere verificatie op Checkdoc aanleiding geven tot een “hit “.Het Checkdoc systeem hangt nauw samen met Docstop.
Vanaf de invoering van Docstop in december 2008 werden er 481 283 documenten ingegeven. Het gaat om de volgende documenten en meldingen:
door de burgers werden 34 571 documenten gemeld waarvan 30 042 elektronische identiteitskaarten, 2 527elektronische vreemdelingenkaarten,
118 Idoc-kaarten( oud model van identiteitskaarten), 713 Kid’s ID en 1 171 paspoorten. Hiervan waren er al 3 646 documenten geseind;
door de politie werden er 446 712 documenten gemeld na een klacht van de burger, waarvan 404 227 elektronische identiteitskaarten, 34 630 elektronische vreemdelingenkaarten, 4 047 Kid’s-ID, 3 352 Idoc-kaarten ( oud model identiteitskaarten) en 456 paspoorten. Hiervan waren er al 75 609 documenten geseind.
2. Hoeveel documenten er via Checkdoc sinds de oprichting, zijn gecontroleerd kan het geachte lid hieronder terugvinden:
Vanaf december 2008: 8 862.
In 2009: 147 947.
In 2010: 129 892.
In 2011: 188 663.
Hieronder kan het geachte lid de tabel terugvinden met opsplitsing van de verschillende professionele sectoren van de verschillende identiteitsdocumenten ( elektronische identiteitskaart, de elektronische vreemdelingenkaart en de paspoorten, … ).
De opsplitsing tussen de verschillende professionele sectoren gebeurt sinds mei 2010,voordien gebeurde de splitsing op basis van het domeinnaam in het email adres van de persoon die de consultatie uitvoerde. De benamingen in de tabel zijn gebaseerd op de NACEBEL tabel van de Federale Overheidsdienst (FOD) Economie. Ik dien hierbij op te merken dat sinds oktober 2011 ook de geldigheid van boorddocumenten van een tweedehands wagen kan gecontroleerd worden.
Consultaties door de professionele sector sinds mei 2010.
Sector |
Aantal Consultaties |
Financiën en verzekeringen |
167.994 |
Onderwijs |
17.182 |
Groot - en klein handel |
16.311 |
Administratieve dienstverlening |
11.727 |
Overheid en defensie |
11.721 |
Informatie en communicatie |
9.978 |
Transport en opslag |
6.137 |
Andere dienstverlenende activiteiten |
5.264 |
Diensten met betrekking tot gespecialiseerd wetenschappelijk onderzoek |
3.072 |
Diensten van extra- territoriale organismen |
1.130 |
Landbouw, bosbouw en visserij |
299 |
Productie en verdeling van elektriciteit |
230 |
Vastgoed sector |
202 |
Bouw |
54 |
Industrie |
45 |
Horeca |
41 |
Kunst- en recreatie activiteiten |
38 |
Gezondheid en sociale acties |
4 |
Mijnbouw |
3 |
Productie en verdeling van water |
1 |
Schoonmaakdiensten |
0 |
3. Deze consultaties gaven aanleiding tot het volgend aantal “ hits”:
In december 2008: 3 731.
In 2009: 29 592.
In 2010: 22 023.
In 2011: 28 006.
Hierbij merk ik op dat Checkdoc, in geval van een “hit”, niet vermeldt of het een verloren, gestolen, vervallen of ongeldig identiteitsdocument betreft. Men mag er dan ook niet van uitgaan elke “hit” in Checkdoc een geval van of een poging tot identiteitsfraude betreft. Zo is het bijvoorbeeld ook mogelijk dat Checkdoc een “hit” weergeeft in een situatie waarbij de houder van het identiteitsdocument nalatig is geweest door de geldigheidstermijn van zijn identiteitsdocument te laten verstrijken waardoor dit niet langer geldig is, zonder dat hierbij een frauduleus opzet aanwezig is.
4. Ik dien hierbij op te merken dat, op basis van Checkdoc, onmogelijk statistieken kunnen worden bezorgd met betrekking tot de aangifte van en de opsporing van gevallen van identiteitsfraude, ook al zijn deze aan het licht gekomen na raadpleging van Checkdoc.
Wanneer een burger een brief ontvangt met de mededeling dat een opvraging van diens identiteitsdocument in Checkdoc een ‘hit’ heeft veroorzaakt, kan deze burger een klacht indienen bij de politie. In voorkomend geval beschikt de politie over de mogelijkheid om via Checkdoc bijkomende informatie te genereren dit ondermeer over de precies reden van de ‘hit’ en over het IP-adres van de computer waarmee de opvraging van Checkdoc is gebeurd.
Het strafrechtelijk beleid in het algemeen en identiteitsfraude in het bijzonder behoren tot de bevoegdheden van mijn collega, de minister van Justitie, aan wie deze cijfergegevens dienen te worden opgevraagd.
5. Checkdoc is een instrument dat minder door de burger maar vooral door de professionele sector gebruikt wordt. Zoals eerder vermeldt hangt het Checkdoc-systeem nauw samen met Docstop. De aangiften van diefstal of verlies van documenten via Docstop voeden de database van Checkdoc. Bijgevolg hebben mijn diensten de communicatie dan ook eerder op Docstop gericht dan op Checkdoc.
Aangezien de burger sinds vorig jaar ook Checkdoc kan gebruiken om de geldigheid van boorddocumenten van een tweedehands wagen te checken hebben mijn diensten reeds verschillende acties ondernomen; In januari 2012 werd op het autosalon het Checkdoc-systeem gepromoot alsook vindt er vanaf 28 februari tot 14 maart een Docstop campagne plaats in het openbaar vervoer. In de eerste helft van 2012 zijn er nog acties gepland. Zo zal er een affiche campagne Docstop / Checkdoc opgestart worden in de gemeentehuizen en een affichecampagne Docstop in de containerparken. Vervolgens wordt er een advertentiecampagne Checkdoc gepubliceerd in tweedehands-automagazines.
6. De multidisciplinaire task force “identiteitsgerelateerde misdrijven” volgt de ontwikkelingen op in het domein van de identiteitsfraude. De resultaten van checkdoc en docstop vormen dan ook belangrijk instrument om inzicht te verwerven in mogelijke trends. De task force zal zich tijdens het eerste semester van dit jaar buigen over de cijfers en de bijhorende contextualisering, teneinde de nodige beleidsvoorstellen te kunnen formuleren om aan het fenomeen het hoofd te kunnen bieden.