Tweetalige printerversie Eentalige printerversie

Schriftelijke vraag nr. 5-5622

van Bert Anciaux (sp.a) d.d. 10 februari 2012

aan de staatssecretaris voor Ambtenarenzaken en Modernisering van de Openbare Diensten, toegevoegd aan de minister van Financiën en Duurzame Ontwikkeling, belast met Ambtenarenzaken

Federale ambtenaren - Thuiswerk

ministerie
ambtenaar
werk op afstand

Chronologie

10/2/2012Verzending vraag
21/3/2012Antwoord

Vraag nr. 5-5622 d.d. 10 februari 2012 : (Vraag gesteld in het Nederlands)

Quasi in alle sectoren behoort thuiswerken van het personeel tot de geplogenheden. Overheden volgen deze trend, maar niet allemaal in het zelfde ritme.

Hierover volgende vragen:

1) Beaamt de geachte staatssecretaris dat het werk van vele federale ambtenaren zich prima leent tot thuiswerken?

2) Kan hij een gedetailleerd overzicht geven van de mate waarin federale ambtenaren (1) de mogelijkheden krijgen en (2) deze ook effectief invullen door thuiswerk, dit (a) jaarlijks sinds 2006, (b) verdeeld over de verschillende Federale en Programmatorische Orverheidsdiensten (FOD's en POD's). Hoe evalueert en apprecieert hij deze ontwikkelingen?

3) Wie beslist of de ambtenaren de mogelijkheden tot thuiswerk krijgen? In welke mate kan de geachte staatssecretaris hier bindende richtlijnen verstrekken?

4) Zijn er FOD's of POD's waar thuiswerken niet wordt toegestaan, maar waarvan hij vermoedt dat deze faciliteit er prima zou passen?

5) Welke concrete spelregels gelden voor het thuiswerk van federale ambtenaren, onder andere met bereikbaarheid, combinatie met aanwezigheid van jonge kinderen, vergoedingen voor energie- en telefoon- en internetkosten enz.? Zijn deze spelregels (vergoedingen, restricties enz.) geldig voor alle federale ambtenaren, of gelden er specifieke regels per ambtelijke identiteit?

6) Bestaan er onderzoeksgegevens over de kwaliteit, de prestaties, de arbeidstevredenheid enz. in verband met thuiswerk? Kan de geachte staatssecretaris de resultaten hiervan als synopsis verstrekken?

Antwoord ontvangen op 21 maart 2012 :

Het geachte lid vindt hierna de antwoorden op zijn vragen

1) Het werk van een groot aantal ambtenaren leent zich prima tot thuiswerken, ook trouwens bij de Federale Overheidsdienst (FOD) P&O en fedict. Telewerken is echter, naast een wezenlijk onderdeel van het welzijn van de werknemers, ook een manier om de diensten te organiseren. Deze organisatorische context varieert evenwel van departement tot departement, naargelang het type prestaties dat verwezenlijkt moet worden en de werkprocessen. Het is dus niet verantwoord om algemene doelstellingen qua aantal telewerkers of dagen telewerk te bepalen. Elke departement moet de meerwaarde van telewerk in zijn eigen context en met betrekking tot de eigen functies evalueren.

2) Wij beschikken over twee informatiebronnen: de verslagen die in de wetgeving zijn bepaald (soms onvolledig) en de databank pData. De becijferde evolutie geeft een regelmatige vooruitgang aan van het telewerken. Van 490 personeelsleden in 2007 is men naar 2 723 gegaan in 2010. Uitgedrukt in percentage van de personeelsformatie verhoogde het aandeel van 3,9 % naar 13,9 %.

3)De toelating om te mogen telewerken valt onder de autonomie van elk departement. Tot op heden heeft de FOD P&O geen bijzondere richtlijnen verspreid, maar de FOD ondersteunt wel de departementen bij het invoeren van telewerk.

4) Ik beschik niet over informatie hieromtrent.

5) Het koninklijk besluit van 22 november 2006, aangepast via het koninklijk besluit van 07 november 2011, betreffende het telewerk in het federaal administratief openbaar ambt is van toepassing.

6) Jazeker, zie antwoord op vraag 2. Op kwantitatief vlak is een stijging merkbaar in het aantal dagen telewerk en het aantal telewerkers. Steeds meer federale administraties voorzien in telewerk. Sinds de aanpassing via het koninklijk besluit van 7 oktober 2011, kan ook rekening worden gehouden met het incidenteel telewerk. Op kwalitatief vlak vermelden de verslagen de volgende voordelen/nadelen van telewerk:

Voordelen voor de werknemers:

Voordelen voor de organisaties:

Nadelen voor de werknemers:

Nadelen voor de organisatie:

Autorité

2007

2008 - AR-KB 22/11/2006

2009 - AR-KB 22/11/2006

2010 – AR-KB 22/11/2006

2011 - AR-KB 22/11/2006

Overheids

 

|x|

%

|x|

%

|x|

%

|x|

%

|x|

%

SPF Affaires Etrangères / FOD Buitenlandse Zaken

11

0,57%

12

0,60%

 

 

40

2,06%

64

3,44%

SPF Budget et contrôle de la gestion / FOD Budget en Beheerscontrole

 

 

5

3,50%

6

3,90%

32

20,25%

50

32,26%

SPF Economie, PME, Classes moyennes et Energie / FOD Economie, KMO, Middenstand en Energie 

 

 

 

 

en phase d'implantation

in invoeringsfase

210

8,46%

204

8,52%

SPF Finances / FOD Financiën

 

 

Aucun travailleur du SPF n’a bénéficié des dispositions de l’AR du 22 novembre 2006 relatif au télétravail

Geen enkele werknemer van de FOD heeft genoten van de bepalingen van het KB van 22 november 2006 betreffende het telewerk

 

 

Depuis l’AR du 07 octobre 2011, à partir de 2012 on peut tenir compte du télétravail occassionelle au sein du SPF Finances 

Sinds het KB van 07 oktober 2011, kan vanaf 2012 rekening worden gehouden met het occasioneel telewerk bij de FOD Financiën  

SPF Intérieur / FOD Binnenlandse Zaken

84

1,71%

170

3,40%

249

4,79%

381

7,29%

486

8,97%

SPF Justice / FOD Justitie *

 

 

 

 

34

1,21%

28

1,00%

25

1,41%

SPF Emploi, travail et concertation sociale / FOD Werkgelegenheid, Arbeid en Sociaal Overleg

32

2,28%

33

2,35%

58

4,11%

56

3,99%

79

5,59%

SPF Mobilité et transport / FOD Mobiliteit en vervoer

0

0,00%

10

0,76%

 

 

39

2,90%

79

5,78%

SPF Personnel et Organisation / FOD Personeel en Organisatie

94

17,64%

112

21,01%

147

26,78%

184

34,26%

175

33,21%

SPF Securité sociale /

FOD Sociale Zekerheid

53

4,37%

173

14,10%

378

30,73%

526

42,76%

476

40,07%

SPF Santé publique, Sécurité de la Chaîne alimentaire et Environnement / FOD Volksgezondheid, Veiligheid van de Voedselketen en Leefmilieu

85

6,71%

80

6,14%

 

 

127

9,43%

188

14,63%

Fedict

 

 

 

 

 

 

56

73,68%

22

62,86%

Chancellerie

Kanselarij

 

 

8

4,35%

33

18,13%

35

19,66%

38

20,99%

SPP Intégration sociale, Lutte contre la Pauvreté et Economie sociale / POD Maatschappelijke Integratie, Armoede-bestrijding en Sociale Economie 

aucun travailleur du SPP n’a bénéficié des dispositions de l’AR du 22 novembre 2006 relatif au télétravail

Geen enkele werknemer van de FOD heeft genoten van de bepalingen van het KB van 22 november 2006 betreffende het telewerk

 

 

 

 

2

1,05%

Service des Pensions du Secteur Public / Pensioendienst voor de overheidssector

 

 

 

 

 

 

19

3,70%

 

 

ONP / RVP

3

0,14%

10

0,47%

23

1,06%

58

2,72%

75

3,57%

CAAMI / HZIV

 

 

 

 

 

 

 

 

2

0,66%

INAMI / RIZIV

7

0,52%

17

1,27%

19

1,41%

20

1,51%

163

12,23%

INASTI / RSVZ

 

 

 

 

 

 

1

0,12%

1

0,13%

Régie des Bâtiments

Regie der Gebouw.

34

2,42%

 

 

 

 

36

2,97%

53

4,65%

ONSS / RSZ

8

0,52%

6

0,39%

5

0,33%

6

0,41%

7

0,49%

ONVA / RJV

 

 

 

 

 

 

2

0,68%

28

9,76%

BCSS / KSZ

 

 

 

 

 

 

1

3,13%

 

 

ONEM / RVA

 

 

3

0,06%

5

0,09%

6

0,12%

4

0,08%

IGN / NGI

13

5,10%

 

 

17

6,67%

29

13,61%

 

 

AFSCA / FAVV

36

2,79%

aucun travailleur de l'AFSCA n’a bénéficié des dispositions de l’AR du 22 novembre 2006 relatif au télétravail.

Geen enkele werknemer van de FAVV heeft genoten van de bepalingen van het KB van 22 november 2006 betreffende het telewerk

223

16,73%

250

18,78%

242

18,25%

AFMPS / FAGG

30

10,17%

30

8,77%

30

10,00%

103

25,81%

155

39,44%

Ministère de la Défense / Ministerie van Defensie

pas appliqué officiellement pour le personnel civil.

niet officieel toegepast voor het burgerpersoneel

 

 

11

0,51%

 

 

Office Central d’Action Sociale et Culturelle / Centrale Dienst voor Sociale en Culturelle Actie

 

 

 

 

 

 

0

0,00%

 

 

Fonds des Accidents du Travail / Fonds voor Arbeidsongevallen

 

 

 

 

5

2,03%

4

1,58%

4

1,61%

Institut pour l’Egalité des ♀ & ♂ - IEFH / Instituut voor de gelijkheid van ♀ & ♂ - IGVM

 

 

 

 

 

 

0

0,00%

0

0,00%

Bureau Fédéral du Plan / Federaal Planbureau

 

 

 

 

 

 

44

42,72%

45

45,92%

Observatoire royal de Belgique / Kon. Sterrenwacht van België

 

 

 

 

 

 

20

11,90%

27

16,27%

Bibliothèque Royale de Belgique / Kon. Bibliotheek van België

 

 

 

 

 

 

2

0,66%

1

0,32%

Institut royal Sciences naturelles de Belgique / Kon. Belg Inst. Voor Natuurwetenshap.

 

 

 

 

 

 

 

 

5

1,24%

Institut scient. Santé publ - ISP / Wetenschap. Inst. Volksgezondh - WIV

 

 

 

 

 

 

 

 

23

9,09%

Bureau d'intervention et de restitution belge / Belgisch Interventie- en Restitutiebureau

 

 

 

 

 

 

 

 

0

0,00%

 TOT .

490

3,92%

669

4,80%

1232

8,53%

2326

12,30%

2723

13,88%