Tweetalige printerversie Eentalige printerversie

Schriftelijke vraag nr. 5-5506

van Anke Van dermeersch (Vlaams Belang) d.d. 6 februari 2012

aan de vice-eersteminister en minister van Financiën en Duurzame Ontwikkeling, belast met Ambtenarenzaken

Thesaurie - Federale Participatie- en investeringsmaatschappij - Samenwerking

schatkist
Federale Participatie- en Investeringsmaatschappij

Chronologie

6/2/2012Verzending vraag
28/3/2012Antwoord

Vraag nr. 5-5506 d.d. 6 februari 2012 : (Vraag gesteld in het Nederlands)

In een brief van 4 november 2010 heeft de Federale Participatie- en investeringsmaatschappij (FPIM) aan de Thesaurie facturen voorgelegd voor juridische en financiële expertisekosten voor een totaal van 41,9 miljoen euro. Die facturen betreffen de prestaties die werden uitgevoerd tussen oktober 2008 en april 2010 in het kader van de opdrachten die aan de FPIM waren gedelegeerd. In 2008 had de FPIM een provisie van 20 miljoen euro ontvangen om dergelijke uitgaven te dekken. Het saldo van 21,9 miljoen valt ten laste van de begroting van het jaar 2011, terwijl initieel geen enkel krediet was uitgetrokken.

De FPIM heeft de prestaties van die deskundigen rechtstreeks besteld en alle facturen vooruitbetaald. De Thesaurie was niet betrokken bij de aanstelling van de deskundigen en al evenmin bij de vaststelling van hun vergoeding. Zij was dus ook niet in staat die uitgaven te programmeren. De Thesaurie ontvangt zelfs geen kopie van de deskundigenverslagen die naar de FPIM worden gezonden en kan dus niet eens de vruchten plukken van de duur betaalde adviezen van de deskundigen.

1) Welke maatregelen heeft de minister reeds genomen om de Thesaurie te betrekken bij de aanstelling van de deskundigen en bij de vaststelling van hun vergoeding, of indien dit niet mogelijk is, om er minstens voor te zorgen dat de Thesaurie hiervan tijdig op de hoogte wordt gebracht, zodat zij de daarmee samenhangende uitgaven kan programmeren?

2) Welke maatregelen heeft hij genomen om een optimale doorstroming van informatie van de FPIM naar de Thesaurie te verwezenlijken? De doorzending van de genoemde deskundigenverslagen zou een eerste stap in die richting zijn.

Antwoord ontvangen op 28 maart 2012 :

1. De tussenkomsten van de Federale Staat om de financiële instellingen in moeilijkheden te helpen vereiste de bijstand en het advies van juridische of financiële experts. Deze hebben voor het grootste gedeelte gehandeld op vraag van de Federale Participatie- en investeringsmaatschappij (FPIM) in het kader van haar gedelegeerde opdracht. Zo werden de meeste facturen dienaangaande aan de FPIM overgemaakt en werden ze ook door de FPIM betaald.

Omwille van de doorzichtigheid zullen de kosten aangegaan door de FPIM in het kader van de gedelegeerde opdrachten voortaan ten laste van de uitgavenbegroting worden gelegd. Voor 2012 en de daarop volgende jaren zullen de nodige kredieten worden voorzien op de begroting van Financiën, afdeling 61, Administratie der Thesaurie, art. 61 02 12.11.05 “Werkingskosten van de Federale Participatie en Investeringsmaatschappij”. Voor 2012 werd reeds een bedrag van 977 000 euro op de begroting ingeschreven.

2. De opdracht die FPIM had met de financieel expert van Union Bank of Switzerland (UBS) in het kader van het Dexia-dossier werd afgesloten. De Thesaurie heeft zelf een overheidsopdracht opgestart om een nieuwe financieel raadgever aan te duiden om haar in dat dossier bij te staan.

Om een optimale doorstroming van informatie van de FPIM naar de Thesaurie te verwezenlijken heeft de Algemene Administratie van de Thesaurie reeds contact opgenomen met de FPIM. De FPIM heeft er geen probleem mee om verslagen door te zenden aan de Thesaurie.