Tweetalige printerversie Eentalige printerversie

Schriftelijke vraag nr. 5-5354

van Bert Anciaux (sp.a) d.d. 23 januari 2012

aan de vice-eersteminister en minister van Binnenlandse Zaken en Gelijke Kansen

Lokale politiezones - Diensten Interventie - Hoofdinspecteurs - Tekort - Rechercheur

gemeentepolitie
tekort aan arbeidskrachten
schoolexamen
aanwerving
beroepsopleiding

Chronologie

23/1/2012Verzending vraag
29/8/2012Rappel
3/1/2013Antwoord

Vraag nr. 5-5354 d.d. 23 januari 2012 : (Vraag gesteld in het Nederlands)

Naar verluidt heerst er een acuut tekort aan hoofdinspecteurs binnen de diensten interventies van de lokale politiezones. Deze hoofdinspecteurs vervullen de rol van officier met wachtdienst en hebben de bevoegdheid van officier van de gerechtelijke politie. De lokale politie waarborgt de permanentie van een officier van de gerechtelijke politie met wachtdienst. Maar deze plaatsen geraken dus niet ingevuld. Hiervoor zouden er twee redenen zijn:

- Onvoldoende doorstroming: te weinig inspecteurs slagen voor de examens voor hoofdinspecteur;

- De Federale Gerechtelijke Politie maakt bij de aanwerving geen onderscheid tussen inspecteur en hoofdinspecteur, zij gebruiken de term 'rechercheur', waardoor de verhoudingen helemaal scheefgetrokken worden.

Hierover de volgende vragen:

1) Kan de geachte minister deze analyses bevestigen? Zijn er te weinig hoofdinspecteur binnen de dienst interventies van de lokale politiezones en over hoeveel plaatsen gaat het hier? Wat is de gemiddelde verhouding in deze diensten tussen officieren, hoofdinspecteurs en inspecteurs? Zijn er politiezones waar deze problematiek zich zeer nijpend stelt en over welke zones gaat het hier?

2) Waar ligt volgens haar de oorzaak van deze tekorten? Klopt het dat te weinig inspecteurs slagen voor het de ingangsproeven? Zo ja, zal zij initiatieven ontplooien om de inspecteurs beter voor te bereiden op deze examens?

3) Hoe staat zij tegen over het idee om kandidaten die wel geslaagd maar niet batig gerangschikt zijn toch een opleiding te laten volgen op kosten van de politiezones waar er een tekort bestaat, om daar te gaan werken na hun opleiding?

4) Kan een politiezone waar er een tekort bestaat en die onder het 'minimaal effectief" zitten aanwervingen van hoofdinspecteurs doen, buiten de federale politie om (zoals bij inspecteurs)?

5) Kan zij mij verzekeren dat de diensten interventie van de lokale politiezones ondanks deze tekorten adequaat en naar behoren functioneren?

Antwoord ontvangen op 3 januari 2013 :

1. Ik beschik niet over specifieke cijfergegevens betreffende het aantal hoofdinspecteurs binnen de functionaliteit “interventie” per politiezone, maar wel over een tabel met het totale aantal hoofdinspecteurs per politiezone.

Gelet op het statistische karakter en de omvang van deze gegevens, zullen deze u rechtstreeks worden meegedeeld en niet worden gepubliceerd in het bulletin van vragen en antwoorden.

Een kopie ligt eveneens ter inzage bij de Griffie van de Kamer.

2. en 3. Het slaagpercentage van de proeven in het raam van de bevordering naar een hoger kader ligt op 25 % (één op vier is laureaat), wat als meer dan aanvaardbaar kan worden beschouwd.

Ik kan ter zake evenwel bevestigen dat er tijdens de laatste sessie van de proeven in het raam van de bevordering voor de overgang naar een hoger kader (de zogenaamde ‘sociale promotie’) onvoldoende laureaten werden weerhouden in verhouding tot de beschikbare plaatsen.

Na de beëindiging van deze proeven werd een grondige analyse uitgevoerd met de bedoeling om maatregelen te nemen, ten einde de kandidaten nog beter in te lichten bij een volgende “promotiewedstrijd”.

De voornaamste oorzaken van de tekorten, zoals gebleken uit voormelde analyse, konden worden teruggevonden in het niveau van de vereiste kennis, alsook in de vaardigheden (gelinkt aan het aspect leadership) voor de uitoefening van een functie met een hogere graad en ten slotte in de motivatie van de kandidaten.

Op basis van voormelde vaststellingen werden dan ook een aantal initiatieven genomen om de kandidaten op een grondige manier voor te bereiden op de proeven, zoals het organiseren van infosessies ten voordele van de ingeschreven kandidaten, het versturen van een bilan van de resultaten van de professionele proef naar de niet-geslaagde kandidaten en het overmaken van een kopie van deze evaluatie aan de betrokken korpschef of directeur, het opvolgen van statistieken van de selectie, het geven van feedback op vraag van de niet weerhouden kandidaat, het opvolgen van de statistieken van de selectie.

Ook de rol van de hiërarchisch meerderen van de kandidaten in het raam van de promotie-examens dient bij deze te worden benadrukt. Het is namelijk aan hen om inspecteurs die het nodige potentieel in huis hebben, aan te moedigen door middel van het valoriseren van bijkomende competenties.

4. De politiezones geven jaarlijks, op basis van de noodzaak op het terrein, hun personeelsbehoeften op het vlak van hoofdinspecteurs door aan de door mij aangewezen diensten, waarna de desbetreffende betrekkingen worden opengesteld in het raam van de mobiliteitsprocedure.

Momenteel bestaat de mogelijkheid niet dat hoofdinspecteurs buiten de federale politie worden aangeworven. Ik bekijk wel op welke wijze het aantal op te leiden hoofdinspecteurs kan worden afgestemd op de in te vullen plaatsen.. Uiteraard moet hier ook het financiële kostenplaatje van de opleiding van deze middenkaders grondig worden bestudeerd.

Ik kan u wel bevestigen dat ik het aantal hoofdinspecteurs wens te verhogen

5. Ik ben er niet van op de hoogte dat, ondanks een mogelijk tekort aan hoofdinspecteurs binnen de diensten interventies van de lokale politiezones, deze diensten minder adequaat zouden functioneren.