Tweetalige printerversie Eentalige printerversie

Schriftelijke vraag nr. 5-5311

van Huub Broers (N-VA) d.d. 18 januari 2012

aan de vice-eersteminister en minister van Financiën en Duurzame Ontwikkeling, belast met Ambtenarenzaken

Havens - Containerterminals - Radioactiviteit - Detectie - Meetpoorten - "Megaports" project - Kostprijs - Aanbesteding

haveninstallatie
meetapparaat
radioactiviteit
scanner
nucleaire veiligheid
container
nucleaire beveiliging

Chronologie

18/1/2012Verzending vraag
16/2/2012Antwoord

Gelijkaardige vraag ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-5361

Vraag nr. 5-5311 d.d. 18 januari 2012 : (Vraag gesteld in het Nederlands)

Uw collega van Buitenlandse Zaken, Buitenlandse Handel en Europese Zaken gaf mij mee dat deze vraag onder uw bevoegdheid valt.

In samenwerking met de VS werden er de afgelopen jaren - inachtneming van de gesloten verdragen- verschillende meetpoorten voor de detectie van radioactiviteit geplaatst. De installatie van de eerste nucleaire sensoren kostte 13,6 miljoen euro, waarvan 11,2 miljoen euro door de Amerikaanse overheid werd gefinancierd en de overige 2,3 miljoen was voor de rekening van België. Dit zijn de cijfers voor de investeringen in de periode 2005-2008. Hierna zijn er echter nog investeringen gebeurd (waaronder nieuwe software voor de scanners).

In de Haven van Antwerpen zijn er vandaag veertig meetpoorten verspreid over elf containerterminals actief. Zes terminals zijn (nog) niet van meetpoorten voorzien.

In de haven van Zeebrugge staan er momenteel tien meetpoorten, verspreid over twee van de drie containerterminals. Begin 2011 werd een aanbestedingsprocedure gestart om ook op de derde terminal meetpoorten te instaleren.

Kan de geachte minister mij bezorgen:

1) Een overzicht van de totale kostprijs van de volledige ontplooiing (aankoopkosten/opbouw) van het Megaports project in België vanaf de start van dit project tot nu (2011)? Gelieve ook de kostenverdeling tussen de verschillende betrokken overheden weer te geven.

2) Een overzicht van de jaarlijkse personeelskosten die het directe gevolg zijn van het in werking houden van deze scanners? Komt de Amerikaanse overheid ook hier in tussen?

3) Een overzicht van de jaarlijkse onderhoudskosten van deze scanners? Wederom, legt de Amerikaanse overheid hier geld voor op tafel of zijn deze kosten volledig voor België?

Wat de aankoop van de nieuwe meetpoorten in Zeebrugge betreft:

1) Is de aanbestedingsprocedure al afgerond of is zij nog hangende?

2) Over hoeveel meetpoorten gaat het concreet?

3) Welk bedragen zijn ermee gemoeid en voor wie zijn deze kosten?

Antwoord ontvangen op 16 februari 2012 :

1. Investeringen Douane en Accijnzen tot op heden:

De jaarlijkse werkingskosten ten laste van douane en accijnzen bedragen :

Volgende uitgaven werden tot op heden gedaan door de stafdienst ICT tijdens de periode 2007-2011 (vijf jaar):

De investeringen door de Amerikaanse overheid over de periode van 2005 – 2011 betreffen 54,69 miljoen USD.

Het Megaports initiatief werd in België gerealiseerd in verschillende fases. In een eerste fase (2005 – 2007) werden er in de haven van Antwerpen acht containerterminals en één treinhub uitgerust met detectiesystemen. De aankoop, levering en installatie van de meetpoorten met toebehoren, werden volledig gefinancierd door de Amerikaanse overheid. Door de Belgische overheid werd voornamelijk geïnvesteerd in werkingsmiddelen.

De tweede fase (2008 – 2009) werd gerealiseerd op basis van kostendeling, waarbij de Amerikaanse overheid instond voor de aankoop en de levering van detectiesystemen (meetpoorten en toebehoren) van twee containerterminals in Antwerpen en twee terminals in Zeebrugge, terwijl de Belgische overheid de installatie (burgerlijke werken) van de apparatuur voor haar rekening nam.

De huidige, derde fase omvat:

Ook deze laatste projecten worden gerealiseerd op basis van kostendeling, nader omschreven onder 3.3.

2. De personeelskosten zijn ten laste van de Belgische overheid. De Amerikaanse overheid komt hierin niet tussen. De gemiddelde jaarlijkse personeelskost, op basis van brutolonen, bedraagt 313.406 euro voor Zeebrugge en 1 193 641 euro voor Antwerpen.

3. Voor het overzicht van de onderhoudskosten wordt verwezen naar het antwoord op vraag 1.

3.1. De aanbestedingsprocedure voor wat betreft “Zeebrugge International Port” is nog hangende.

3.2. Het gaat over vier meetpoorten in totaal, waarvan twee aan de entrance gate en twee aan de exit gate.

3.3. Dit project (3de fase) wordt gerealiseerd op basis van kostendeling, waarbij de Amerikaanse overheid instaat voor aankoop en levering van de detectiepoorten, en de Belgische overheid de installatie (burgerlijke werken) en onderhoud van de apparatuur voor haar rekening neemt. De installatiekosten ten laste van de Belgische overheid zullen ongeveer 400 000 euro incl. BTW bedragen.