Tweetalige printerversie Eentalige printerversie

Schriftelijke vraag nr. 5-5297

van Elke Sleurs (N-VA) d.d. 17 januari 2012

aan de vice-eersteminister en minister van Sociale Zaken en Volksgezondheid, belast met Beliris en de Federale Culturele Instellingen

Ziekenhuizen - Boekhouding - Dienst ziekenhuisboekhouding - Controle - Stand van zaken - Vastgestelde onregelmatigheden

ziekenhuis
boekhouding
verificatie van de rekeningen
financiële administratie

Chronologie

17/1/2012Verzending vraag
27/2/2012Antwoord

Vraag nr. 5-5297 d.d. 17 januari 2012 : (Vraag gesteld in het Nederlands)

Jaarlijks controleert de dienst Ziekenhuisboekhouding van de Federale Overheidsdienst (FOD) Volksgezondheid de ziekenhuizen op hun boekhouding.

Graag had ik van de geachte minister een antwoord op de volgende vragen:

1) Hoeveel inspecteurs (in VTE) zijn er momenteel in dienst op de dienst ziekenhuisboekhouding?

2) Hoeveel ziekenhuizen werden er in de afgelopen vijf jaar gecontroleerd door Inspecteurs van de dienst ziekenhuisboekhouding? Graag had ik deze cijfers opgesplitst verkregen per jaar en per kanton.

3) Hoe vaak werden er onregelmatigheden vastgesteld door de dienst ziekenhuisboekhouding van de FOD Volkgezondheid? Graag had ik deze cijfers opgesplitst verkregen per jaar en per kanton.

4) Hoe vaak werden ernstige inbreuken vastgesteld? Welk gevolg werd aan deze dossiers gegeven?

Antwoord ontvangen op 27 februari 2012 :

Het lijkt mij belangrijk eraan te herinneren dat er op federaal niveau in de dienst Boekhouding en Beheer van de Ziekenhuizen van de Federale Overheidsdienst (FOD) Volksgezondheid geen inspectiedienst is. Sinds de verdeling van de bevoegdheden inzake ziekenhuisbeleid in de jaren ’80 zijn de Gemeenschappen en Gewesten belast met de controle van de voorwaarden en de naleving van de regels inzake erkenning. In het kader daarvan worden inspectiebezoeken afgelegd. Met betrekking tot de aan de federale overheid toegekende taken bestaan er binnen de voornoemde dienst Financieringscontrolecellen (een Franstalige cel, een Nederlandstalige cel) die met name belast zijn met het toekennen van de financiële middelen aan de ziekenhuizen, op grond van de regels uit het koninklijk besluit van 25 april 2002 betreffende de vaststelling en de vereffening van het budget van financiële middelen van de ziekenhuizen (BFM).

1) Momenteel zijn er negen dossierbeheerders aan Nederlandstalige kant en negen dossierbeheerders aan Franstalige kant. Hun taak bestaat erin om elk jaar op 1 juli een budget aan elk ziekenhuis toe te kennen volgens de regels van dat BFM-besluit. Dat budget wordt dan herzien (herzieningen) wanneer alle gegevens over het dienstjaar gekend zijn. Die herziening achteraf omvat een controle die het mogelijk maakt om elk ziekenhuis een overeenkomstig budget te verzekeren, en die dus tot correcties van het oorspronkelijke budget kan leiden. De herzieningen zullen dus tot positieve compensaties (indien het budget a priori ontoereikend was) of negatieve compensaties (in het omgekeerde geval) leiden. Bij die controles wordt de toelaatbaarheid van de kosten gecheckt, volgens de geldende regels, met name in het kader van de financiering van de infrastructuur. De organieke wet voorziet niet in andere controletaken.

2) De vergelijkende oefening tussen het budget a priori (BFM op 1 juli) en a posteriori (herziening van een dienstjaar) moet voor alle ziekenhuizen gemaakt worden.

Er zijn circa 200 ziekenhuizen (algemene, Sp, palliatieve Sp, psychiatrische Sp), waarvan min of meer110 behandeld worden door de Nederlandstalige cel en min of meer 90 door de Franstalige cel.

De laatste 5 jaar vonden de herzieningen van al die ziekenhuizen plaats volgens het hierna volgende schema:

Het resultaat van die herzieningen wordt op hetzelfde ogenblik (compensatie) in de budgetten van de ziekenhuizen opgenomen zodat geen enkele instelling benadeeld wordt.

3) Er zijn volgens mij geen “onregelmatigheden”: soms kunnen er kosten geweigerd of verminderd worden omdat ze in het kader van het Budget van Financiële Middelen geheel of gedeeltelijk onaanvaardbaar zijn of omwille van termijnen voor dekking van afschrijvingen van investeringen waarvan de termijn gewijzigd is door de aard van het goed.

4) Enkel de toelaatbare kosten en de toegekende budgetten worden gecontroleerd: indien de instelling niet voldoet aan de wettelijk en reglementair bepaalde toekenningsvoorwaarden, wordt de financiering die haar was toegekend, ingetrokken (negatieve compensatie) en vanzelfsprekend in de toekomst niet meer verstrekt. U moet wel verstaan dat het hier de bedoeling is om middelen volgens bepaalde regels toe te kennen, en dat het hier geen inspectie opdracht betreft teneinde overtredingen op te sporen met sancties tot gevolg. Niettemin is het evident dat als er fraude aan het licht komt, dit onmiddellijk doorgegeven wordt aan de rechterlijke macht die als enige bevoegd is om dat te behandelen. Er werd tot op heden geen enkel geval gemeld.