Tweetalige printerversie Eentalige printerversie

Schriftelijke vraag nr. 5-5171

van Bert Anciaux (sp.a) d.d. 12 januari 2012

aan de vice-eersteminister en minister van Binnenlandse Zaken en Gelijke Kansen

Auto's - Beveiliging tegen inbraak - Ontwikkelingen

automobiel
diefstal

Chronologie

12/1/2012Verzending vraag
20/3/2012Antwoord

Vraag nr. 5-5171 d.d. 12 januari 2012 : (Vraag gesteld in het Nederlands)

Het lijkt wel een paradox. Hoe sterker en meer inventief moderne wagens op elektronische wijze worden beschermd tegen diefstal, hoe gemakkelijker goed geëquipeerde dieven er mee weg geraken. Blijkbaar bestaan er ruim verspreide (via internet) en handige toestellen die de veiligheidssystemen kraken en de motor starten. De politie bevestigt deze ontwikkeling en verklaart zich grotendeels machteloos. De adviezen klinken bijna anachronistisch in tijden van hoog ontwikkelde informatica: terug naar stuur- of wielklemmen die de dieven voor fysieke uitdagingen stellen en misschien hun zin in de wagen ontnemen.

Hierover de volgende vragen:

1) Beaamt de geachte minister de ontwikkeling waarbij zelfs de meest uitgebreide elektronische beveiligingsinstallaties in auto's op een eenvoudige wijze kunnen worden geneutraliseerd, zodat een diefstal voor specialisten erg gemakkelijk wordt?

2) Op welke wijze kan zij op deze bedreigende evolutie ingrijpen? Over welke instrumenten beschikt zij om hierop slagkrachtig in te spelen? Of staat zij machteloos en bevestigt zij de enigszins anachronistische adviezen van de politie die verwijst naar stuur- en wielklemmen?

3) Werd dit probleem al besproken met de auto-industrie? Zijn er ontwikkelingen die een oplossing hieromtrent voorspellen?

Antwoord ontvangen op 20 maart 2012 :

Het geachte lid vindt hieronder het antwoord op zijn vragen.

1. De technologische ontwikkelingen die de voorbije jaren een hoge vlucht namen, hebben een positieve invloed gehad op ons dagelijks leven. Ontegensprekelijk zijn er echter altijd individuen die vooruitgang aanwenden om zichzelf te verbeteren op een wijze die niet strookt met de gangbare praktijken in de samenleving. Als overheid is het onze taak om de samenleving daar zo goed mogelijk tegen te wapenen, maar het is echter onmogelijk om dergelijk misbruik volledig uit te sluiten.

2. Inzake de beveiliging van voorwerpen hebben we steeds de visie gevolgd dat we steeds starten met het aannemen van goede gewoonten, gevolgd door mechanische maatregelen (bv. het sluiten van een wagen). Indien we nog meer wensen te beveiligen gaan we over tot het nemen van elektronische maatregelen zoals het plaatsen van een alarmsysteem. De volgorde van deze maatregelen is zeer belangrijk. Het Nationaal Overlegplatform Autocriminaliteit (NOA) verzamelt geregeld alle relevante partners om actuele ontwikkelingen inzake autocriminaliteit op te volgen en indien nodig maatregelen te nemen. Ook dit kan in dat kader ter sprake komen tijdens de volgende vergadering.

3. De Federale Politie onderhoudt geregeld contacten met de auto-industrie in het kader van de preventie van autocriminaliteit. Ook de elektronische beveiliging van auto’s is in dat kader al ter sprake gekomen. Door de Europese unie verordening 1400/2002 die bepaald dat de technologie voor uitlezen en diagnose ook beschikbaar moet zijn voor de niet gebonden reparatiesector kunnen zij hier echter niet onmiddellijk maatregelen voor nemen.