Ziekenfondsen - Verplichte verzekering voor geneeskundige verzorging - Administratiekosten - Vergoeding - Reserves
ziekteverzekering
bedrijfskosten
28/12/2011 | Verzending vraag |
5/6/2012 | Herkwalificatie |
Geherkwalificeerd als : vraag om uitleg 5-2373
De verzekeringsinstellingen krijgen via de administratiekosten een vergoeding voor de taken die zij uitvoeren in het kader van de verplichte verzekering voor geneeskundige verzorging.
Omdat dit niet de enige taken zijn die de ziekenfondsen uitvoeren, denken we maar aan hun aanvullende verzekering, is een correcte verdeling van hun kosten over de verschillende takken van zeer groot belang. Middelen van de gemeenschap mogen immers niet gebruikt worden voor het dekken van werkingskosten voor wat een loutere privéaangelegenheid is.
Om alle onduidelijkheid hierover weg te nemen had ik van u graag het volgende geweten:
1) Zijn de verzekeringsinstellingen verplicht in hun boekhouding een duidelijk onderscheid te maken tussen de kosten die zij hebben in het kader van de verplichte verzekering voor geneeskundige verzorging en uitkering en andere taken?
2) Zo ja, over welke bedragen gaat het per landsbond voor de jaren 2006, 2007, 2008, 2009 en 2010?
3) Wat waren per landsbond de door het Rijksinstituut voor Ziekte- en Invaliditeitsverzekering (RIZIV) uitbetaalde administratiekosten geven in 2006, 2007, 2008, 2009 en 2010?
4) Als uit bovenstaande cijfers blijkt dat de uitbetaalde administratiekosten hoger liggen dan de werkingskosten, wat is dan de bestemming van de opgebouwde reserves? Mogen de ziekenfondsen hierover vrij beschikken of zijn zij hier aan bepaalde regels onderworpen?