Tweetalige printerversie Eentalige printerversie

Schriftelijke vraag nr. 5-4967

van Bart Tommelein (Open Vld) d.d. 23 december 2011

aan de vice-eersteminister en minister van Financiën en Duurzame Ontwikkeling, belast met Ambtenarenzaken

Libië - Gelden van het Kadhafi-regime - Deblokkering - Noodhulp en medische hulp

Libië
noodhulp
humanitaire hulp
beslag op bezittingen

Chronologie

23/12/2011Verzending vraag
2/2/2012Antwoord

Herindiening van : schriftelijke vraag 5-3023

Vraag nr. 5-4967 d.d. 23 december 2011 : (Vraag gesteld in het Nederlands)

De leider van de Libische Nationale Overgangsraad, het politieke orgaan van de rebellen, heeft net een noodoproep gelanceerd voor humanitaire hulp voor Tripoli. Volgens Moustapha Abdeljalil is er in de Libische hoofdstad onder andere een gebrek aan medisch materiaal. Alleen al in Tripoli vielen er tot op heden minimaal 400 doden en 2000 gewonden. De tol loopt snel op en de burgerbevolking heeft een gebrek aan basisvoedsel, water en geneesmiddelen. In andere delen van het land wordt er nog gevochten en zijn de behoeftes zeker maar onduidelijk.

Er is een dringende behoefte aan medicijnen en ook de heropstart van het land zal veel geld kosten. Ik lanceerde eerder namens mijn fractie de oproep om een deel van de bevroren tegoeden van Kadhafi aan te wenden voor dringende medische hulp.

Deze middelen kunnen door de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) die nu reeds ter plaatse is rechtstreeks worden verdeeld aan de ziekenhuizen en de bevolking. Dit biedt de nodige garanties wat betreft de aanwending van de gelden en het helpt het voorlopige regime ter plekke. Nederland heeft op 15 juli 2011 honderd miljoen euro overgemaakt aan de WHO van de tegoeden van het Libische regime die in Nederland bevroren zijn om medicijnen te verdelen.

Ook België kan het bevroren geld vrijgeven aan de WHO omdat het sanctiecomité van de Verenigde Naties hiermee heeft ingestemd. Uiteraard moeten we voorzichtig omspringen met de gelden van de Libische bevolking en dus moeten we niet blindelings deblokkeren. Net daarom acht ik het aanwenden van een deeltje van deze gelden via het WHO om geneesmiddelen in Tripoli te verdelen een goed initiatief.

Ik had hieromtrent dan ook graag volgende schriftelijke vragen voorgelegd aan de minister:

1) Kan u vooreerst gedetailleerd aangeven welke activa (zowel materiële activa, liquide middelen, equities als vastgoed en holdingvennootschappen) van het voormalige Kadhafi- regime er in ons land werden geblokkeerd en kan er tevens worden aangeven hoeveel deze bij benadering waard zijn? Ik denk ondermeer aan de Fortis-aandelen gezien Kadhafi deelnam aan de laatste kapitaalsverhoging in 2008? Kan u dit zeer accuraat toelichten?

2) Hoe wil de regering ingaan op de vraag van Hoge Vertegenwoordiger Ashton om deze middelen snel vrij te maken? Kan dit gedetailleerd worden toegelicht wat betreft de voorwaarden om deze gelden eventueel vrij te maken alsook het time frame?

3) Op welke manier zal ons land zich ten aanzien van Libië in EU-verband inzetten voor meer samenwerking met de Afrikaanse Unie en de Arabische Liga?

4) Bent u bereid naar het Nederlandse en Italiaanse voorbeeld geblokkeerde gelden van het regime vrij te geven aan de WHO om noodhulp naar Libië te sturen alsook medicatie en medische teams? Zo ja, kan u dit concreet toelichten naar bedragen en bestemmelingen toe? Zo neen, waarom niet?

5) Verwacht u meer mogelijkheden om bevroren geld van het Libische regime te ontdooien en daarmee de Libische bevolking bijvoorbeeld met noodhulp te steunen? Zo nee, kunt u het sanctiecomité van de VN aansporen deze mogelijkheid aan België en andere landen te geven?

Antwoord ontvangen op 2 februari 2012 :

Deze vraag komt overeen met de mondelinge vraag nr. 5-3022 gesteld door het geachte lid op 31 augustus 2011. Aangezien de situatie sindsdien gewijzigd is, is het antwoord op bepaalde punten aangepast.

1. Artikel 13 van Verordening Nr. 204/2011 van de Raad van 2 maart 2011 betreffende beperkende maatregelen in verband met de situatie in Libië stelt in zijn paragraaf 1a) dat de natuurlijke personen en rechtspersonen, entiteiten en lichamen verplicht zijn alle informatie, onder andere aangaande de bevroren bedragen en rekeningen, aan de bevoegde autoriteit van de lidstaat waarin ze gevestigd zijn of resideren, die de naleving van deze verordening vergemakkelijkt direct of via de lidstaten aan de Commissie doen toekomen en (volgens paragraaf 2) dat deze verstrekte of ontvangen informatie uitsluitend mag gebruikt worden voor de doeleinden waarvoor de informatie is verstrekt of ontvangen. Dit betekent concreet dat de gegevens die de Administratie ontvangt van de betrokken financiële instellingen niet mogen vrijgegeven worden.

2. Rekening houdend met de resolutie 2009 (2011) van de Verenigde naties-Veiligheidsraad hebben de Verordeningen van de Raad Nr. 965/2011 en 1360/2011 aanpassingen doorgevoerd voor de bevriezing van de tegoeden van bepaalde Libische entiteiten teneinde het economische herstel van Libië te ondersteunen. De bevoegde autoriteiten kunnen toestemming geven voor de vrijgave van bepaalde tegoeden of economische middelen indien deze gebruikt worden voor één of meer van de volgende doeleinden: humanitaire behoeften, brandstof, elektriciteit en water, uitsluitend voor civiel gebruik, de hervatting van de productie en verkoop van olie en gas door Libië, de oprichting, werking of versterking van civiele bestuursinstellingen of civiele openbare infrastructuur of de hervatting van de werkzaamheden van de bancaire sector, onder ander ter bevordering of facilitering van de internationale handel met Libië. Deze toestemmingen moeten aan het Sanctiecomité van de Verenigde Naties en de Libische autoriteiten in kennis gesteld worden. Het Sanctiecomité en de Libische autoriteiten hebben vijf werkdagen om bezwaar te uiten.

3. Deze materie valt onder de bevoegdheden van mijn collega van Buitenlandse Zaken.

4. De rekeningen die gedeblokkeerd werden mogen door de eigenaars naar eigen goeddunken gebruikt worden zonder externe tussenkomst.

5. Het geld dat bevroren is op bepaalde rekeningen behoort toe aan de Libische opgelijste entiteiten. Elke toelating tot deblokkering van de gelden moet niet enkel aan bepaalde voorwaarden voldoen maar dient eveneens toegestaan te worden door het Sanctiecomité van de Verenigde naties en door de rekeninghouders. De in de Europese Verordening voorziene voorwaarden zijn dezelfde als die vermeld onder punt 2.