Tweetalige printerversie Eentalige printerversie

Schriftelijke vraag nr. 5-4961

van Bart Tommelein (Open Vld) d.d. 23 december 2011

aan de vice-eersteminister en minister van Binnenlandse Zaken

Diefstal van fietsen - Preventie - Lokfietsen met een GPS-systeem

tweewielig voertuig
diefstal
satellietnavigatie
officiële statistiek

Chronologie

23/12/2011Verzending vraag
14/5/2012Antwoord

Herindiening van : schriftelijke vraag 5-1094

Vraag nr. 5-4961 d.d. 23 december 2011 : (Vraag gesteld in het Nederlands)

In het Nederlandse Amersfoort is de politie gestart met een proef met GPS-fietsen. Door de vervoersmiddelen uit te rusten met een GPS-systeem zijn de fietsen makkelijk op te sporen als ze worden gestolen. In januari 2011 werden negen fietsendieven aangehouden die een lokfiets met GPS hadden gestolen.

De politie noemt de methode erg efficiënt. De lokfiets wordt ergens neergezet zonder dat een agent ter plekke toezicht hoeft te houden. De politie krijgt een seintje wanneer de lokfiets wordt verplaatst.

Graag had ik hieromtrent dan ook volgende vragen voorgelegd:

1) Kan de geachte minister aangeven hoeveel fietsdiefstallen werden aangegeven in respectievelijk 2008, 2009 en 2010? Kan zij de cijfers toelichten?

2) Hoe reageert zij op het Nederlandse initiatief om lokfietsen te plaatsen met GPS om vervolgens de dieven bij de lurven te vatten? Acht zij het opportuun om ook in ons land, al of niet via proefprojecten, gelijkaardige initiatieven op te zetten? Zo ja, kan dit concreet worden toegelicht? Zo neen, waarom niet, aangezien de maatregel in Nederland alvast heel succesvol blijkt te zijn?

3) Kan zij een top drie geven van de steden en gemeenten waar relatief gezien het meeste fietsdiefstallen plaatsvinden? Kan worden toegelicht welke preventieve acties plaatsvinden?

Antwoord ontvangen op 14 mei 2012 :

Het geachte lid vindt hieronder het antwoord op zijn vragen.

Vraag 1.

Gelieve in de tabel hierbij het aantal in de Nationale Gegevensbank (ANG) (op datum van 20 juli 2011) geregistreerde feiten inzake “fietsdiefstal”, voor de periode 2006-2010, per gerechtelijk arrondissement, te willen vinden.


2006

2007

2008

2009

2010

Antwerpen

5.368

5.379

5.739

5.814

5.880

Arlon

55

67

52

65

63

Brugge

4.100

4.088

3.945

4.174

3.870

Brussel-19

1.677

1.704

1.498

2.146

2.461

Charleroi

216

213

268

383

300

Dendermon-de

3.661

3.188

3.293

3.222

3.115

Dinant

99

90

98

87

109

Eupen

46

35

36

43

32

Gent

3.654

3.567

3.745

3.954

3.596

Halle-Vilvoorde

1.292

1.283

1.198

1.033

1.128

Hasselt

1.968

1.847

2.149

1.949

1.737

Huy

60

67

76

74

65

Ieper

587

462

538

493

433

Kortrijk

3.134

3.128

3.186

3.078

2.932

Leuven

2.275

2.585

2.633

3.160

2.718

Liège

450

526

427

449

478

Marche-en-Famenne

44

63

89

64

86

Mechelen

1.897

2.018

2.059

2.015

2.016

Mons

348

289

316

270

315

Namur

113

160

172

120

170

Neufchâteau

34

42

38

40

42

Nivelles

223

232

242

314

259

Onbekend

2

3

1

1

1

Oudenaarde

468

554

551

469

413

Tongeren

953

989

1.055

1.028

857

Tournai

501

488

481

431

450

Turnhout

2.921

3.140

3.036

2.794

2.473

Verviers

91

90

96

103

106

Veurne

719

553

580

500

513

Totaal

36.956

36.850

37.597

38.273

36.618

Vraag 2.

In België bestaat er geen regelgeving omtrent het gebruik van lokfietsen. Men moet omzichtig omspringen met het gebruik van lokfietsen om te voorkomen dat er sprake is van politionele provocatie. De inzet en de opvolging van een project met lokfietsen vraagt een substantiële investering van personeel en tijd die pas effect kan hebben indien dit gekaderd wordt in een ruimer fietsdiefstalbeleid. Ik ben van mening dat men eerst dient in te zetten op een goed uitgewerkt beleid inzake fietsdiefstal dat zowel oog heeft voor veilige fietsparkeervoorzieningen, sensibilisatie inzake goed sluitgedrag en gebruik van een degelijk slot, aangifte en opvolging van slachtofferschap. Ook het toezicht houden op plaatsen met een verhoogd risico mag daarbij niet ontbreken.

Vraag 3.

De top drie van steden en gemeenten vinden we respectievelijk in de arrondissementen Antwerpen, Brugge en Gent. Zowel Antwerpen, Brugge als Gent biedt de fietsers de mogelijkheid om hun fiets te laten voorzien van een uniek nummer via gravering of labeling. Daarnaast gelden zowel Brugge als Gent als voorbeelden voor andere steden en gemeenten inzake de preventie van fietsdiefstal. Allebei hebben zij maatregelen genomen om het aantal fietsdiefstallen te doen dalen. Ze schenken daarbij zowel aandacht aan diefstalveilige fietsparkeervoorzieningen, sensibiliseringscampagnes om fietsers te overtuigen om hun fiets steeds te sluiten en gebruik te maken van een degelijk slot, voert men een beleid ten aanzien van achtergelaten fietsen en volgt men de terugbezorging van fietsen op. In Brugge organiseert men ook zoekacties naar gestolen fietsen bijvoorbeeld aan het station.

Fietsdiefstal







2006

2007

2008

2009

2010

Antwerpen

5 368

5 379

5 739

5 814

5 880

Arlon

55

67

52

65

63

Brugge

4 100

4 088

3 945

4 174

3 870

Brussel-19

1 677

1 704

1 498

2 146

2 461

Charleroi

216

213

268

383

300

Dendermonde

3 661

3 188

3 293

3 222

3 115

Dinant

99

90

98

87

109

Eupen

46

35

36

43

32

Gent

3 654

3 567

3 745

3 954

3 596

Halle-Vilvoorde

1 292

1 283

1 198

1 033

1 128

Hasselt

1 968

1 847

2 149

1 949

1 737

Huy

60

67

76

74

65

Ieper

587

462

538

493

433

Kortrijk

3 134

3 128

3 186

3 078

2 932

Leuven

2 275

2 585

2 633

3 160

2 718

Liège

450

526

427

449

478

Marche-en-Famenne

44

63

89

64

86

Mechelen

1 897

2 018

2 059

2 015

2 016

Mons

348

289

316

270

315

Namur

113

160

172

120

170

Neufchâteau

34

42

38

40

42

Nivelles

223

232

242

314

259

Onbekend

2

3

1

1

1

Oudenaarde

468

554

551

469

413

Tongeren

953

989

1 055

1 028

857

Tournai

501

488

481

431

450

Turnhout

2 921

3 140

3 036

2 794

2 473

Verviers

91

90

96

103

106

Veurne

719

553

580

500

513

Totaal

36 956

36 850

37 597

38 273

36 618