Tweetalige printerversie Eentalige printerversie

Schriftelijke vraag nr. 5-495

van Lieve Maes (N-VA) d.d. 3 december 2010

aan de minister van Ambtenarenzaken en Overheidsbedrijven

Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen (NMBS) - Rollend materieel - Projecten 3501, 3002 en 3997 - Kostprijs en einddata

Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen
voertuig op rails
vervoer per spoor

Chronologie

3/12/2010Verzending vraag
24/3/2011Herkwalificatie
20/6/2011Antwoord

Geherkwalificeerd als : vraag om uitleg 5-714

Vraag nr. 5-495 d.d. 3 december 2010 : (Vraag gesteld in het Nederlands)

De Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen (NMBS) voorziet in haar investeringsplannen onder andere in een aantal projecten in verband met het rollend materieel. Zo worden de motorrijtuigen MR 66-79 gemoderniseerd (project 3501), worden er nieuwe elektrische motorstellen aangeschaft (project 3002) en wordt GSM-R geïnstalleerd op het rollend materiaal (project 3997).

In verband met die specifieke projecten heb ik enkele vragen over de geraamde kosten en de verwachte einddata van uitvoering:

Project 3501:

Volgens de projectfiche 2008 van de Federale Overheidsdienst (FOD) Mobiliteit wordt dit project voor 100 % bekostigd met de middelen van de FOD Mobiliteit. De projectfiche 2009 vermeldt plots een opdeling van 48,24 % voor de FOD en 51,76 % uit het Gewestelijk Express Net (GEN)-fonds. De beslissing dat de moderniseringen van 2005, 2006 en 2007 ten laste van het GEN-fonds vallen, werd reeds in 2005 genomen.

Waarom had de beslissing van 2005 geen weerslag op de projectfiche van 2008? Is dit rechtgezet in de jaarlijkse rapportering van de NMBS over het gebruik van de middelen in het GEN-fonds? Meer algemeen, is deze rapportering beschikbaar voor de parlementsleden?

Project 3002:

Voor dit project werd in 2008 uitgegaan van een financiering van 65,80 % door de FOD en 34,20 % uit het GEN-fonds. In 2009 is dat 66,72 % door de FOD en 33,28 % door "andere" middelen.

Wat is de reden voor die wijziging? Welke zijn die "andere" middelen?

Waarom is het totale geraamde bedrag op een jaar tijd gestegen van 1.602.701.130 euro naar 1.761.240.840 euro - een stijging van 158.539.710 euro of 9,89 % - terwijl het contract maar in mei 2008 werd ondertekend en het nog altijd gaat over dezelfde 305 motorrijtuigen van het type Desiro ML?

Project 3997:

Volgens de gegevens van de FOD Mobiliteit was de einddatum voor dit project juni 2010. Het ministerieel besluit van 20 juni 2008 tot aanneming van het bestek voor het rollend materieel vermeldt over dit project "Vanaf 1 januari 2011 moeten de stuurposten van alle voertuigen beschikken over een GSM-R".

Is de einddatum gehaald en is het project nu afgerond? Is men binnen het geraamde budget van 38.131.790 euro gebleven?

Antwoord ontvangen op 20 juni 2011 :

Ik heb de eer het geachte lid hiervoor te verwijzen naar het antwoord medegedeeld op haar mondelinge vraag nr. 5-715, gesteld in de Senaatscommissie Financiën en Economische Zaken van 6 april 2011. (Annalen 5-60COM blz. 27 en 28)