Tweetalige printerversie Eentalige printerversie

Schriftelijke vraag nr. 5-4906

van Bert Anciaux (sp.a) d.d. 28 december 2011

aan de staatssecretaris voor Leefmilieu, Energie en Mobiliteit, toegevoegd aan de minister van Binnenlandse Zaken, en staatssecretaris voor Staatshervorming, toegevoegd aan de eerste minister

Flitscamera's - Effectiviteit - Verlichting - Plaatsing - Kleur nummerplaten - Identificatie

overtreding van het verkeersreglement
snelheidsvoorschriften
opnameapparaat
registratie van een voertuig

Chronologie

28/12/2011Verzending vraag
30/1/2012Antwoord

Herindiening van : schriftelijke vraag 5-3792

Vraag nr. 5-4906 d.d. 28 december 2011 : (Vraag gesteld in het Nederlands)

Recent berichtten de media dat foto's van flitscamera's na zonsondergang niet altijd correct de geflitste nummerplaten weergeven. Testen van de politie wezen uit dat:

- Enkel camera's die zich in de onmiddellijke omgeving van een verlichtingspaal, dus zichtbaar voor de automobilisten, correct flitsen;

- Flitscamera's op een brug geplaatst geven de beste resultaten;

- Dat de Belgische nummerplaten, met rode letters op een witte achtergrond, veruit de slechtste resultaten geven en zwarte letters op een gele achtergrond de beste.

Hierover de volgende vragen:

1) Beaamt de geachte staatssecretaris dat enkel camera's die zich in de onmiddellijke omgeving van een verlichtingspaal, dus zichtbaar voor de automobilisten, correct flitsen?

2) Beaamt hij dat de Belgische nummerplaten, met rode letters op een witte achtergrond, veruit de slechtste resultaten geven en zwarte letters op een gele achtergrond de beste?

3) Hoe flitscamera's in België kunnen 's nachts niet correct flitsen omdat ze niet in de onmiddellijke omgeving van een verlichtingspaal staan of niet op een brug zijn bevestigd? Hoe apprecieert en evalueert hij dit aantal? Plant hij hieromtrent speciale maatregelen? Worden er momenteel nog flitscamera's geplaatst buiten het bereik van verlichtingspalen?

4) Hoeveel geflitste voertuigen werden er jaarlijks, dit voor de periode 2006-2010, niet geïdentificeerd omwille van de plaatsing van de camera's die een flitsfoto na zonsondergang onbruikbaar maakt? Hoe evalueert en apprecieert hij deze aantallen?

5) Hoeveel geflitste voertuigen werden er jaarlijks, dit voor de periode 2006-2010, niet geïdentificeerd omwille van de kleuren van onze nationale nummerplaat? Hoe evalueert en apprecieert hij deze aantallen?

Antwoord ontvangen op 30 januari 2012 :

1) De homologatie van radartoestellen gebeurt door de Federale Overheidsdienst (FOD) Economie, dienst metrologie en behoort tot de bevoegdheid van minister Vande Lanotte.

Het gebruik van de radartoestellen door de politie valt onder de bevoegdheid van de minister van Binnenlandse Zaken. In het kader van de invoering van de nieuwe kentekenplaat zijn er destijds testen uitgevoerd met betrekking tot de lettergrootte, lettercombinaties en gebruikte symbolen, waarbij de politie haar radartoestellen heeft ingezet.

Het rapport waarnaar u verwijst en dat terzake werd opgesteld had niet tot doel de operationaliteit van de gebruikte radartoestellen te evalueren.

Er is gebleken dat er zich met één toestel dat gebruikt werd tijdens de test de nodige problemen stelden. De reden van deze problemen werden niet onderzocht en kunnen verschillende oorzaken hebben zoals verkeerde manipulatie, een defect toestel, verkeerde opstelling en dergelijke.

Ik kan echter wel bevestigen dat het overgrote deel van de ingezette radars correct werkte tijdens de test.

2) De testresultaten van de verschillende types van kentekenplaten toonden aan dat de slechte leesbaarheid vaak te wijten is aan één of meerdere factoren zoals verkeerde manipulatie, verkeerde opstelling en dergelijke.

De nummerplaat gevormd door zwarte letters op gele achtergrond gaven inderdaad een beter resultaat dan de oude kentekenplaten. De nieuwe versie op Europees formaat heeft inderdaad een groter lettertype en de leesbaarheid ervan wordt door de politiediensten ervaren als een aanmerkelijke verbetering. Er werd echter voor gekozen om de witte kentekenplaten met donkerrood opschrift te gebruiken.

3) Met één toestel dat gebruikt werd tijdens de test deden zich enkele problemen voor, waarvan de redenen waarschijnlijk dienen gezocht te worden buiten de kentekenplaten (slechte opstelling, verkeerde manipulatie…)

Dat de leesbaarheid bij nacht niet zo goed is als overdag is logisch. Dat camera’s bij nacht niet “correct” zouden flitsen is mij evenwel niet bekend. In een dergelijk geval moet de site buiten werking gesteld worden en moeten er aanpassingen uitgevoerd worden.

Wanneer de toestellen bestemd zijn om te worden gebruikt als vaste uitrusting op de openbare weg, in afwezigheid van een bevoegde persoon, worden de plaatsing en de gebruiksomstandigheden bepaald tijdens overleg, georganiseerd door de bevoegde gerechtelijke, politionele en administratieve overheden, waaronder de wegbeheerders. De plaatsing op de openbare weg van vaste uitrustingen voor onbemand automatisch werkende toestellen, wordt uitgevoerd met instemming van de wegbeheerder.

4) & 5) De geïntegreerde politie heeft hierover geen cijfers beschikbaar.