Tweetalige printerversie Eentalige printerversie

Schriftelijke vraag nr. 5-4879

van Bert Anciaux (sp.a) d.d. 23 december 2011

aan de vice-eersteminister en minister van Financiën en Duurzame Ontwikkeling, belast met Ambtenarenzaken

Rampenfonds - Financiële toestand - Betalingsachterstand - Financiering - Omzet - Beheer

Rampenfonds

Chronologie

23/12/2011Verzending vraag
26/1/2012Antwoord

Herindiening van : schriftelijke vraag 5-3616

Vraag nr. 5-4879 d.d. 23 december 2011 : (Vraag gesteld in het Nederlands)

De kas van het Rampenfonds is leeg. Daardoor ontstaan er ernstige betalingsachterstanden. Voor het spijzen van dit Rampenfonds is de minister van Financiën verantwoordelijk. Ook de Federale Overheidsdienst (FOD) Financiën erkent dit.

Hierover de volgende vragen:

1) Wat zal de geachte minister doen om de financiering van het Rampenfonds snel en efficiënt in orde te brengen?

2) Hoeveel geld dient er gestort te worden in het Rampenfonds om een normale werking te waarborgen? Hoe groot zijn de betalingsachterstanden?

3) Hoeveel bedroeg sinds 2006 de jaarlijkse omzet van het Rampenfonds? Hoe werd het Rampenfonds jaarlijks sinds 2006 gefinancierd?

4) Beaamt de geachte minister dat hier niet bepaald sprake kan zijn van behoorlijk bestuur? Wie is er volgens hem verantwoordelijk voor dit slecht beheer van het Rampenfonds?

Antwoord ontvangen op 26 januari 2012 :

1. De aandacht van het geachte lid dient gevestigd te worden op het feit dat voor het jaar 2011 nog een bedrag van 11 860 300 euro afkomstig van de jaarlijkse taks op de verzekeringsverrichtingen is toegewezen door middel van het toewijzingsfonds 66.80B en het saldo van de dotatie voor het jaar 2011 van de Nationale Loterij, ten bedrage van 0,8 miljoen euro, zal sneller worden uitbetaald. Dit is bepaald in artikel 16 van de wet van 28 december 2011 houdende diverse bepalingen.

2. De bijdrage van de Nationale Loterij en de toewijzing van de jaarlijkse taks op de verzekeringsverrichtingen zouden de Kas moeten toelaten om de betaalorders voor de volgende jaren te verrichten en de leningsschuld van 25 miljoen euro af te bouwen in een tijdspanne van vier à vijf jaar. Momenteel zijn er voor drie miljoen euro aan betaalorders die wachten op uitvoering.

3-4. De Nationale Kas voor Rampenschade heeft betaalorders uitgevoerd voor een bedrag van :

11 325 687,26 euro voor de tien eerste maanden van 2011 en tien miljoen euro werd in de maand januari 2011 terugbetaald als aflossing van een gedeelte van de uitstaande leningsschuld zoals voorzien in het Business Plan.

De Kas wordt sinds 2006 gefinancierd door de bijdrage van de jaarlijkse taks op de verzekeringsverrichtingen zoals voorzien door de artikelen 173 en 183 van boek II, titel V van het Wetboek diverse rechten en taksen en door de bijdrage van de Nationale Loterij.

In de loop van 2010 is er een concertatie geweest tussen de toenmalige minister van Binnenlandse Zaken en mijn voorganger met het doel een “Business Plan” op te stellen teneinde diverse oplossingen aan te reiken voor het probleem van de onderfinanciering van de Nationale Kas voor Rampenschade.

Het tekort dat zich in november 2011 voordeed is van tijdelijke aard en is opgelost met de Wet houdende diverse bepalingen van 28 december 2011, gepubliceerd in het Belgisch Staatsblad van 30 december 2011, waardoor de toewijzing van de taks op de verzekeringsverrichtingen voor het jaar 2011 alsnog kon worden gestort.

Ik zal de resultaten van het “Business Plan” verder opvolgen om problemen te voorkomen.