Tweetalige printerversie Eentalige printerversie

Schriftelijke vraag nr. 5-4840

van Bert Anciaux (sp.a) d.d. 23 december 2011

aan de vice-eersteminister en minister van Binnenlandse Zaken

Oostende - Politiebewaking - Haven - Camera's - Huurgeld - Kostprijs

haveninstallatie
politie
videobewaking

Chronologie

23/12/2011Verzending vraag
8/5/2012Antwoord

Herindiening van : schriftelijke vraag 5-3346

Vraag nr. 5-4840 d.d. 23 december 2011 : (Vraag gesteld in het Nederlands)

Recent berichtten de media de kost van de politiebewaking van de haven van Oostende. In 2005 richtte het Autonoom Havenbedrijf van Oostende het nevenbedrijf E-Port Communication Services op. Dit bedrijf plaatste 54 camera's en vele kilometers omheining rond het territorium van de haven. Teneinde de haven goed te bewaken werd er tussen het E-Port C.S. en de politie een contract gesloten, waarbij de Federale Politie de "prioritaire" gebruiker van de camera's werd en daarvoor 530.000 euro huurgeld moest betalen. De politie verdedigt deze maatregel omdat de camera's heel veel mensuren uitsparen en het toezicht en de bewaking veel efficiënter maken. Dit contract betekent dat de Federale Politie jaarlijks meer dan een half miljoen euro huurgeld betaalt om de haven te bewaken. E-Port Communication Services evalueert dit contract positief, want het betekent dat zware investeringen worden terugbetaald. Bij diverse politiegeledingen, onder andere de vakbonden, leeft er wrevel over deze overeenkomst.

Hierbij de volgende vragen:

1) Bevestigt de geachte minister de inhoud, aard en financiële consequenties van deze overeenkomst, waarbij de Federale Politie jaarlijks bijna 530 000 euro betaalt aan het bedrijf E-Port Communication Service van Oostende om via het gebruik van het cameranetwerk de haven te kunnen bewaken?

2) Verdedigt zij deze overeenkomst, vindt zij deze billijk, te verantwoorden en noodzakelijk? Met welke argumenten ondersteunt zij een positief antwoord? Hoe lang loopt dit contract nog en is de minister zinnens dit contract tot het einde af te handelen?

3) In geval zij deze overeenkomst niet positief evalueert, hoe zal zij daar in de nabije toekomst iets aan verhelpen? Welke concrete plannen koestert zij hieromtrent?

4) Bestaan er met de haven van Antwerpen en/of Gent en/of Brussel en/of de luchthaven van Zaventem soortgelijke contracten? Wat is de inhoud van deze contracten en hoe worden ze op hun billijkheid geëvalueerd?

Antwoord ontvangen op 8 mei 2012 :

Vragen 1, 2 en 3 

Na evaluatie van de voorwaarden van het contract, heb ik een brief gestuurd naar het Havenbedrijf van Oostende om het contract te verbreken bij het beëindigen van het lopend burgerlijk jaar, m.a.w. op 31 december 2012. 

Vraag 4 

Er bestaan geen dergelijke contracten voor andere Belgische havens.