Rijbewijs categorie D - Slaagpercentages - Beleid - Kosten
rijbewijs
verkeersopleiding
officiële statistiek
28/12/2011 | Verzending vraag |
1/2/2012 | Antwoord |
Herindiening van : schriftelijke vraag 5-2438
In een antwoord op een de schriftelijke vraag nr. 5-2029 over het de behandeling van Nederlandstalige leerling-bestuurders in Brussel wekte het lage slagingspercentage van het praktisch rijexamen voor het rijbewijs B bijzondere aandacht en ook wel onrust. Meteen stelt zich de vraag hoe dit zit voor de andere categorieën. Daarom kreeg ik graag een antwoord op de volgende vragen enkele over het behalen van het rijbewijs D:
1) Welk percentage van aspirant bestuurders slaagt bij de eerste proef? Welk percentage aspirant bestuurders lukt in een tweede poging en welk percentage bij een derde poging (na de verplichte minimum twee uur praktijkonderricht)? Welk percentage van kandidaten heeft vier pogingen of meer nodig? Graag krijg ik deze cijfers uitgesplitst per jaar voor de periode van 2006 tot 2010. Hoe duidt en evalueert de geachte staatssecretaris deze cijfers en gaven deze aanleiding tot een aanpassing van het beleid ter zake?
2) Kan hij de gevraagde cijfers uit de eerst vraag ook opsplitsen naar de wijze van opleiding (erkende rijschool of vrije opleiding)? Kan hij mij tevens het percentage bezorgen van het aantal aspirant bestuurders per wijze van opleiding gedurende de gevraagde periode? Hoe duidt en evalueert hij deze cijfers en gaven deze aanleiding tot een aanpassing van het beleid ter zake?
3) Kan hij de gevraagde cijfers uit de eerste vraag opsplitsen per gewest? Hoe duidt en evalueert hij deze cijfers?
4) Sinds 10 september 2009 dienen alle beroepsbestuurders van voertuigen waarvoor een rijbewijs van categorie D vereist is, te voldoen aan de vakbekwaamheidvoorschriften. Kan hij mij het percentage bezorgen van het aantal leerling bestuurders naargelang men al dan niet kiest voor een rijbewijs met het bewijs van vakbekwaamheid voor de gevraagde periode? Bestaat er een correlatie tussen deze keuze en het slagingspercentage?
5) Men moet het rijexamen tussen de een en de twaalf maanden afleggen na het verkrijgen van het voorlopig rijbewijs. Bestaat er een correlatie tussen de duurtijd van de leerperiode en het slaagpercentages? Kan hij dit illustreren? Hoe duidt en evalueert hij deze cijfers en gaven deze aanleiding tot een aanpassing van het beleid ter zake?
6) Bestaat er een correlatie tussen het slagingspercentage bij de theoretische proef en het slagingspercentage bij de praktische proef? Kan hij deze illustreren? Hoe duidt en hij deze cijfers en gaven deze aanleiding tot een aanpassing van het beleid ter zake?
7) Kan de hij mij de gemiddelde totale kost meedelen voor het behalen van rijbewijs categorie D naargelang de wijze van opleiding? Acht hij dit een billijk en redelijk bedrag? Beaamt hij dat zich hier een kloof tussen arm en rijk dreigt te ontwikkelen, kortom dat dit systeem bijdraagt tot meer ongelijkheid op basis van sociaal-economische factoren?
Ik heb de eer het geachte lid het volgende te antwoorden:
1) en 2) Op dit ogenblik beschik ik niet over de examenresultaten voor de jaren 2008 tot 2010. Onderstaande gegevens hebben bijgevolg alleen betrekking op de jaren 2006 en 2007.
Uit deze gegevens blijkt dat meer dan 90 procent van de kandidaten na twee pogingen slaagt. De cijfers lijken iets gunstiger uit te vallen voor het stelsel “vrije begeleiding”, al moet daar dan wel bij worden gezegd dat deze kandidaten na twee pogingen rijschoollessen moeten volgen. Hierdoor slaagt 100 procent van deze vrije leerlingen na twee keer.
Gelet op de goede examenresultaten, is er geen reden om het bestaande systeem te veranderen.
2006 |
Categorie D |
Slaagpercentage |
Rijschool |
1ste poging |
77,35 |
|
2de poging |
16,54 |
|
3de poging |
5,22 |
|
4de poging of meer |
0,89 |
Vrije begeleiding |
1ste poging |
94,74 |
|
2de poging |
5,26 |
2007 |
Categorie D |
Slaagpercentage |
Rijschool |
1ste poging |
75,76 |
|
2de poging |
17,49 |
|
3de poging |
3,88 |
|
4de poging of meer |
2,00 |
Vrije begeleiding |
1ste poging |
88,89 |
|
2de poging |
11,11 |
3) De cijfergegevens opgesplitst per gewest vindt u in de hiernavolgende tabellen. Voor de jaren 2008, 2009 en 2010 zijn geen cijfers beschikbaar. Uit deze cijfers kan ik geen relevante beleidsconclusies trekken. Als er al een verschil is tussen de verschillende gewesten, kan dit uiteenlopende oorzaken hebben.
2006 |
Categorie D |
Slaagpercentage Brussel |
Slaagpercentage Vlaanderen |
Slaagpercentage Wallonië |
Rijschool |
1ste poging |
79,07 |
75,74 |
79,91 |
|
2de poging |
11,63 |
17,57 |
15,63 |
|
3de poging |
9,30 |
5,94 |
3,13 |
|
4de poging of meer |
|
0,74 |
1,34 |
Vrije begeleiding |
1ste poging |
100,00 |
90,91 |
100,00 |
|
2de poging |
|
9,09 |
|
2007 |
Categorie D |
Slaagpercentage Brussel |
Slaagpercentage Vlaanderen |
Slaagpercentage Wallonië |
Rijschool |
1ste poging |
86,67 |
75,09 |
76,07 |
|
2de poging |
10,00 |
18,09 |
20,09 |
|
3de poging |
3,33 |
4,27 |
2,99 |
|
4de poging of meer |
|
2,56 |
0,85 |
Vrije begeleiding |
1ste poging |
100,00 |
87,50 |
91,67 |
|
2de poging |
|
12,50 |
8,33 |
4) Ik beschik over geen gegevens met betrekking tot de examens voor de vakbekwaamheid voor 2008 tot 2010.
5) Er zijn geen gegevens beschikbaar m.b.t. een mogelijk verband tussen de duur van de afgelegde stageperiode en het examenresultaat.
6) Er zijn geen cijfergegevens voorhanden die rekening houden met een mogelijk verband tussen het resultaat van het theoretisch en het resultaat van het praktisch examen.
7) Ik kan u geen gegevens verstrekken omtrent de gemiddelde kostprijs van een rijbewijs voor deze categorie, aangezien de rijscholen zelf hun tarieven mogen bepalen. Bovendien is men niet verplicht om een opleiding te volgen.
Het theoretisch en praktisch examen voor het rijbewijs D kosten respectievelijk 15 en 45 euro. Voor het gecombineerde examen (theorie en praktijk) voor rijbewijs D en de basiskwalificatie vakbekwaamheid wordt het bedrag van 430 euro aangerekend.
De opleidingen voor het rijbewijs D en voor de basiskwalificatie vakbekwaamheid worden ook gegeven door de centra voor beroepsopleiding, alsook door de maatschappijen voor openbaar vervoer