Tuchtzaken tegen ambtenaren - Ontslagen - 2001-2010 - Cijfers - Conclusies
overheidsapparaat
ambtenaar
tuchtprocedure
officiële statistiek
ontslag
28/12/2011 | Verzending vraag |
30/1/2012 | Antwoord |
Herindiening van : schriftelijke vraag 5-3626
De federale administratie bestaat uit vele duizenden ambtenaren, waaronder zowel statutaire als contractuele. Binnen dit korps ontwikkelen zich ongetwijfeld heel wat conflicten van uiteenlopende aard.
Hierover de volgende vragen:
1) Hoeveel mensen waren er jaarlijks, in de periode 2001-2010 als ambtenaar verbonden aan de federale administraties? Hoeveel daarvan waren voor de categorieën statutaire en contractuele (1) vrouw / man (2) op welke niveaus (3) op welke taalrol? Welke conclusies kan men trekken uit de ontwikkelingen van deze aantallen in het voorbije decennium?
2) Hoeveel tuchtprocedures werden er jaarlijks voor dezelfde referentieperiode ingeleid, eveneens gekoppeld aan de variabelen uit de eerste vraag? Welke conclusies kan men trekken uit de ontwikkelingen van deze aantallen in het voorbije decennium?
3) Hoeveel ambtenaren werden er in dezelfde referentieperiode en voor dezelfde variabelen ontslagen? In hoeveel gevallen verzetten ontslagen ambtenaren zich en met welke gevolgen? In hoeveel gevallen werd het ontslag vernietigd en hoeveel schadevergoedingen betaalde de federale overheden aan onterecht beoordeelde ontslagenen?
4) Welk beleid voert de geacht minister met betrekking tot tuchtzaken en ontslagen van ambtenaren? Ligt de verantwoordelijkheid hier bij de leidend ambtenaren of vaardigde zij algemene richtlijnen uit? Zo ja, welke en wanneer?
1. Het geachte lid kan deze gegevens op de website http://www.pdata.be vinden.
2. In de periode 2001-2010 werden drie tuchtprocedures ingeleid bij de Federale Overheidsdienst (FOD) Personeel en Organisatie. Het betrof drie statutaire medewerkers ( een vrouw NL niveau D, een man NL niveau D, een man FR niveau A).
De hoofdvaststelling is dat tuchtprocedures zeer sporadisch voorkomen. Het aantal is te klein om tendensen vast te stellen.
3. Geen enkele van bovenvermelde tuchtprocedures heeft geleid tot een ontslag. De subvragen in verband met verzet tegen ontslag, vernietiging van ontslag of schadevergoeding zijn dus niet van toepassing.
4. De verantwoordelijkheid voor tuchtzaken ligt bij de leidende ambtenaar. Ik vaardigde hieromtrent geen richtlijnen uit.