Federale overheid - Verplaatsingen in het Brussels Gewest - Dienstfietsen
Hoofdstedelijk Gewest Brussels
stadsvervoer
tweewielig voertuig
ministerie
overheidsapparaat
28/12/2011 | Verzending vraag |
30/1/2012 | Antwoord |
Herindiening van : schriftelijke vraag 5-2996
Iedereen die regelmatig in Brussel komt heeft ze al zeker opgemerkt: de gele en de blauwe diensfietsen van respectievelijk de Vlaamse Overheid en de Europese Commissie. Sinds een tiental jaar stellen deze overheden fietsen ter beschikking van het personeel voor verplaatsingen in het Brussels Gewest.
Naast de milieu- en gezondheidsvoordelen biedt het de betrokken overheid een positiever imago en brengt het hen tevens een beetje dichter bij de bevolking.
Ik heb tot op heden nog geen fietsen van de federale overheid in het Brussels straatbeeld zien verschijnen. Een gemiste kans lijkt me dus hierover de volgende vragen:
1) Over hoeveel dienstfietsen beschikt de federale overheid en over welke plaatsen en instanties worden zij verdeeld? Werd het gebruik van deze fietsen reeds geëvalueerd? Zo ja, met welk resultaat? Zo neen, waarom niet en plant de minister in de toekomst een evaluatie? Overweegt de minister een uitbreiding van het aantal dienstfietsen?
2) In het geval de federale overheid niet over (een behoorlijk aantal) dienstfietsen beschikt, overweegt de minister om in navolging van de Vlaamse Overheid en de Europese Commissie om ook zo een systeem in te voeren? Zo niet, op basis van welke argumenten motiveert de minister deze negatieve keuze?
1. We beschikken niet over statistieken betreffende het aantal fietsen die in het bezit zijn van de verschillende federale organisaties. We kunnen wel zeggen dat het om een heel klein aantal gaat, minder dan een tiental fietsen in de organisaties die ze gebruiken. We hebben ook geen beleid uitgewerkt om die fietsen te merken met de naam van de federale overheid.
De meeste administraties maken daarentegen gebruik van het fietsverhuursysteem dat beschikbaar is in het Brussels Gewest. Zelfs de administraties die zich enkele fietsen hadden aangeschaft, geven nu de voorkeur aan het verhuursysteem. De gebruikers zijn immers van mening dat dit veel praktischer is dan de bedrijfsfiets. Volgens ons draagt de participatie van de ambtenaren in die openbare dienstverlening ook bij tot het succes ervan.
We herinneren ook aan de fietsvergoeding die een groot succes kent, als aanmoediging voor het gebruik van de fiets. Hierbij de cijfers, vastgesteld op 31 augustus jongstleden:
|
2009 |
2010 |
2011 |
||||||
Services Diensten |
Nb Pers Al. Pers |
Coût Kosten |
Nb km Al. km |
Nb Pers Al. Pers |
Coût Kosten |
Nb km Al. km |
Nb Pers Al. Pers |
Coût Kosten |
Nb km Al.km |
CHA KANS |
10 |
2.309 |
11.543 |
11 |
4.189 |
20.944 |
8 |
4.203 |
21.016 |
B&Cg B&BC |
22 |
3.265 |
16.325 |
25 |
4.428 |
22.139 |
22 |
3.494 |
17.472 |
P&O |
23 |
3.835 |
19.176 |
21 |
4.586 |
22.931 |
22 |
2.984 |
14.919 |
Fedict |
1 |
41 |
207 |
3 |
966 |
4.829 |
1 |
59 |
294 |
Justice Justitie |
|
|
0 |
518 |
60.899 |
304.494 |
1.536 |
453.745 |
2.268.724 |
INT BiZa |
402 |
134.028 |
670.142 |
457 |
172.379 |
861.897 |
427 |
125.090 |
625.449 |
AFETR BuZa |
|
|
0 |
|
|
0 |
69 |
14.968 |
74.840 |
FIN |
4.223 |
978.504 |
4.892.520 |
4.305 |
1.272.150 |
6.360.748 |
3.949 |
890.052 |
4.450.260 |
SDPSP PDOS |
49 |
8.575 |
42.874 |
55 |
12.098 |
60.491 |
47 |
7.908 |
39.539 |
ETCS WAZO |
|
|
0 |
52 |
13.109 |
65.545 |
64 |
10.467 |
52.337 |
SECSOC SOCZEK |
14 |
2.735 |
13.673 |
102 |
26.602 |
133.009 |
86 |
15.420 |
77.102 |
SP Volksgez. |
135 |
27.520 |
137.598 |
148 |
33.954 |
169.772 |
141 |
28.003 |
140.017 |
ECON |
|
|
0 |
184 |
64.724 |
323.620 |
164 |
46.655 |
233.276 |
MOB |
|
|
0 |
|
|
0 |
141 |
40.224 |
201.118 |
IS MI |
|
|
0 |
20 |
5.873 |
29.365 |
24 |
5.225 |
26.125 |
BELSPO |
115 |
261.488 |
1.307.439 |
110 |
300.248 |
1.501.239 |
148 |
275.759 |
1.378.793 |
Total Eindtotaal |
4.994 |
1.422.299 |
7.111.496 |
6.011 |
1.976.204 |
9.881.021 |
6.849 |
1.924.256 |
9.621.280 |