Federale Overheidsdiensten - Fietsvergoeding - Regeling - Beschikbare middelen - Toekomstplannen
ministerie
pendel
vergoedingen en onkosten
tweewielig voertuig
ambtenaar
28/12/2011 | Verzending vraag |
30/1/2012 | Antwoord |
Herindiening van : schriftelijke vraag 5-2221
Via het toekennen van een fietsvergoeding voor het gebruik van de fiets om van / naar het werk te komen, slaat men verschillende vliegen in één klap: men stimuleert gezonde beweging, men vergoedt gedeeltelijk de kosten verbonden aan fiets en fietsen, men ontlast zowel het openbaar vervoer en de autoverkeer op spitsuren, …, maar vooral het leefmilieu vaart er wel bij. Kortom, met een relatief beperkte uitgave kan men heel wat relevante doelstellingen realiseren.
Graag kreeg ik een antwoord op de volgende vragen:
1) Welke regeling rond fietsvergoeding bestaat er voor federale ambtenaren? Hoe wordt deze regeling toegepast, wie kan ervan genieten, hoeveel bedraagt ze?
2) Hoeveel middelen werden jaarlijks - in de periode 2006-2010 - toegekend, aan hoeveel ambtenaren en voor welke onderdelen van de federale overheid? Hoe duidt en interpreteert de geachte minister deze evolutie?
3) Hoe worden deze cijfers kwalitatief geïnterpreteerd? Zijn er correlaties met geslacht, leeftijd, opleiding, woonplaats, niveau van tewerkstelling, aard van dienst, enz.? Tot welke conclusies komt deze kwalitatieve verwerking?
4) Koestert zij nog bijzondere plannen m.b.t. de fietsvergoeding?
1.De fietsvergoeding wordt geregeld bij het koninklijk besluit van 13 juni 2010 houdende toekenning van een vergoeding voor het gebruik van de fiets aan de personeelsleden van het federaal administratief openbaar ambt (Belgisch Staatsblad van 22 juni 2010). De vergoeding bedraagt 20 cent per kilometer en dekt de verplaatsingen ofwel van het verblijfplaats naar de plaats van het werk, en omgekeerd, ofwel de verplaatsingen wegens dienstnoodwendigheden. De leidend ambtenaar kent het bezoldigd gebruik van de fiets toe, op aanvraag van het personeelslid. De vereffening van de vergoeding gebeurt op basis van een maandelijkse staat van de verplaatsingen.
2.Er is geen gecentraliseerde informatie wat de fietsvergoedingen betreft. De fietsvergoedingen worden namelijk hetzij via de CDVU, hetzij rechtstreeks door de diensten vereffend.
De fietsvergoedingen die vereffend werden in de loop van het boekjaar 2009 werden echter geïnventariseerd met het doel de meerkost verbonden met de toepassing van het sectoraal akkoord 2009-2010 te berekenen.
Er werd immers tijdens het sectoraal akkoord besloten dat het bedrag van de vergoeding voor fietsgebruik verhoogd zou worden van 0,15 naar 0,20 euro per km.
De inventarisering van de bedragen werd dus enerzijds gebaseerd op de gegevens komende van de CDVU en anderzijds op de aangiften van de diensten zelf.
Hieronder vindt u, voor de federale overheidsdiensten en de Programmatorische federale overheidsdiensten, een tabel met de bedragen vereffend in 2009 (in k€):
Diensten |
Fietsvergoeding 2009 (k€) |
Kanselarij van de Eerste minister |
2 |
Budget en Beheerscontrole |
3 |
Personeel en Organisatie |
4 |
Fedict |
0 |
Justitie |
288 |
Binnenlandse Zaken |
68 |
Buitenlandse Zaken |
17 |
Financiën |
960 |
Werkgelegenheid |
9 |
Sociale Zekerheid |
13 |
Volksgezondheid |
21 |
Economie |
30 |
Mobiliteit |
21 |
Maatschappelijke Integratie |
3 |
Wetenschapsbeleid |
24 |
De CDVU heeft in 2010 aan 5 956 ambtenaren van de federale overheidsdiensten en de Programmatorische federale overheidsdiensten een fietsvergoeding betaald. De kost bedroeg 1 964 .06 euro.
Voor de betalingen die de diensten in 2010 rechtstreeks hebben vereffend, verwijs ik het geachte lid naar de betrokken diensten.
Voor de periode 2006-2008 zijn de gegevens niet beschikbaar.
Voor de gevraagde cijfergegevens inzake fietsvergoedingen tijdens deze periode, inclusief deze rechtstreeks betaald door de diensten, verwijs ik het geachte lid naar de betrokken diensten.
3. Deze inlichtingen zijn niet beschikbaar.
4. Er bestaat thans geen plan van wijziging.