Tweetalige printerversie Eentalige printerversie

Schriftelijke vraag nr. 5-4716

van Bert Anciaux (sp.a) d.d. 23 december 2011

aan de vice-eersteminister en minister van Financiën en Duurzame Ontwikkeling, belast met Ambtenarenzaken

Nationale Loterij - Werking - Raad van bestuur - Beheer

Nationale Loterij

Chronologie

23/12/2011Verzending vraag
26/11/2012Rappel
14/10/2013Antwoord

Herindiening van : schriftelijke vraag 5-957

Vraag nr. 5-4716 d.d. 23 december 2011 : (Vraag gesteld in het Nederlands)

De Nationale Loterij, naamloze vennootschap van publiek recht, valt onder de politieke verantwoordelijkheid van de geachte minister.

Ik heb enkele vragen over de werking van de Nationale Loterij:

1) Hoe is de Raad van bestuur van deze instelling samengesteld?

2) Aan de hand van welke criteria worden bestuurders geselecteerd? Wie organiseert deze rekrutering? Wie en via welke procedure kan men zich kandidaat stellen? Wie beoordeelt en evalueert deze kandidaturen en wie neemt uiteindelijk de beslissing van aanstelling?

3) Bestaan er onverenigbaarheden voor deze bestuurders, bijvoorbeeld wat betreft het uitoefenen van een lokaal of ander politiek mandaat? Voor welke termijn zijn bestuurders aangesteld?

4) Wat zijn de vergoedingen voor de voorzitter en de leden van de Raad van bestuur? Beschikken ze aanvullend over kostenvergoedingen? Zo ja, welke en voor welke bedragen? Hoe evolueerde de omvang van vergoedingen en kostenregelingen sinds 2007 tot 2010? Hoe motiveert men deze evoluties? Beschikken de voorzitter of de leden van de Raad van bestuur van de Nationale Loterij over voordelen in natura? Zo ja, dewelke voor wie en voor welke jaarlijkse kostprijs? Evolueerde deze de voorbije jaren, en zo ja omwille van welke redenen?

5) Welke buitenlandse reizen (per jaar, van 2007 tot en met 2010) organiseerde de Nationale Loterij met en voor de leden van de Raad van bestuur? Namen de geachte minister of leden van zijn beleidscel deel aan buitenlandse reizen, gefinancierd door de Nationale Loterij? Wat waren de doelstellingen en de kostprijs van al deze reizen (per reis en per jaar)? Hebben hij of leden van zijn kabinet of familie hieraan deelgenomen en wat waren de kosten voor deze personen?

6) Wat is de vergoeding voor de gedelegeerd bestuurder van de Nationale Loterij? Op basis van welke criteria werd deze gerekruteerd? Beschikt de gedelegeerd bestuurder over kostenvergoedingen en / of over andere voordelen? Zo ja, welke en voor welke jaarlijkse kostprijs? Hoe evolueerde deze bedragen de voorbije jaren, sinds 2007 tot en met 2010, en met welke argumentatie? Heeft de gedelegeerde bestuurder recht op bijzondere bonussen?

7) Wat zijn de voordelen om de Nationale Loterij in een naamloze vennootschap van publiek recht onder te brengen? Vindt hij dat de controle op de werking van de Nationale Loterij voldoet en absolute waarborgen biedt tegen ongewenste praktijken?

Antwoord ontvangen op 14 oktober 2013 :

1-2) De raad van bestuur is samengesteld uit 14 leden, waaronder de voorzitter en de gedelegeerd bestuurder.  

Artikel 9 van de wet van 19 april 2002 tot rationalisering van de werking en het beheer van de Nationale Loterij bepaalt dat de Koning bij een in Ministerraad overlegd besluit de gedelegeerd bestuurder en een aantal gewone leden benoemt in verhouding tot het aantal stemmen dat verbonden is aan de aandelen in het bezit van de Staat. De overige gewone leden worden daarna benoemd door de andere aandeelhouders. De aandelen van de Nationale Loterij zijn in handen van de Belgische Staat en de NV Federale Participatie- en Investeringsmaatschappij. Deze laatste heeft aldus twee gewone leden benoemd.  

Behalve het mandaat van de gedelegeerd bestuurder dat sedert 1 juni 2007 wordt uitgeoefend in toepassing van het koninklijk besluit van 30 april 2007, werd de huidige samenstelling van de Raad van Bestuur vastgelegd door het koninklijk besluit van 16 december 2008 (Belgisch Staatsblad 19.12.2008) en gewijzigd bij de koninklijke besluiten van 29 september 2009 (Belgisch Staatsblad 06.10.2009), 10 november 2009 (Belgisch Staatsblad 17.11.2009) en 14 april 2010 (Belgisch Staatsblad 16.04.2010).  

De Koning benoemt de Voorzitter van de raad van bestuur uit de gewone leden. 

Alle nuttige informatie werd opgenomen in het uitgebreide jaarverslag van de Nationale Loterij dat beschikbaar is op de weBelgisch Staatsbladite www.nationale-loterij.be.  

3) De leden van de raad van bestuur worden benoemd voor een termijn van 6 jaar. Het mandaat van bestuurder is onverenigbaar met het mandaat of de functie van:

1° lid van het Europees Parlement

2° lid van de federale Wetgevende Kamers

3° federaal minister of staatssecretaris

4° lid van een gemeenschaps- of gewestparlement of een gemeenschaps- of gewestregering

5° gouverneur van een provincie, lid van de bestendige deputatie van een provincieraad of lid van een provincieraad

6° lid van het personeel van de Nationale Loterij

7° burgemeester, schepen, of gemeenteraadslid, of voorzitter of lid van een Openbaar Centrum voor maatschappelijk welzijn (OCMW), evenals voorzitter of lid van een districtsraad

8° lid van de kansspelcommissie  

Deze lijst is vastgelegd in artikel 12 van de voormelde wet van 19 april 2002.  

4) De algemene vergadering stelt de bezoldiging vast die de leden van de raad van bestuur genieten uit hoofde van hun mandaat als bestuurder.

De voorzitter van de raad van bestuur ontvangt naast een vaste maandelijkse vergoeding van 2500 euro, tevens 750 euro per zitting van de raad van bestuur en 1000 euro per zitting van een speciaal comité .

De gewone leden ontvangen een vergoeding van 1250 euro per maand, met bijkomend 500 euro per zitting van de raad van bestuur en 1000 euro per zitting van een speciaal comité. De voorzitter en de leden van de raad van bestuur ontvangen geen kostenvergoedingen of voordelen in natura. Sedert 2002 zijn al deze vergoedingen niet geëvolueerd.  

5) Noch de minister, noch de leden van zijn beleidscel, noch een lid van hun familie, namen deel aan buitenlandse reizen georganiseerd door de Nationale Loterij.

In de jaren, voorwerp van de vraag, heeft de Nationale Loterij de volgende buitenlandse reizen voor haar bestuurders georganiseerd : 

2007:

2008: Twee bestuurders vervulden een representatieopdracht in de Tour de France: 1.520,88 euro 

2009: Twee bestuurders vervulden een representatieopdracht in de Tour De France: 3.682,30 euro 

2010: Vijf bestuurders vervulden representatieopdrachten in de Tour de France: 4.249,77 euro  

6) De gedelegeerd bestuurder werd benoemd door de Koning bij een in ministerraad overlegd koninklijk besluit rekening houdende met de resultaten van een passend assessment waarmee in 2007 de geschiktheid van de verschillende kandidaten voor deze functie werd getest. De overeenkomst tussen de gedelegeerd bestuurder en de Nationale Loterij bepaalt dat de basisvergoeding 250.000 euro per jaar bedraagt. Dit bedrag wordt jaarlijks in de maand mei geïndexeerd, met als basisindex de index van de consumptieprijzen van de maand juni 2002, hetzij 132,10 (basis 1988) en met nieuwe index de index van de consumptieprijzen van de maand mei van het jaar waarin de aanpassing gebeurt. 

De inhoud van de overeenkomst tussen de gedelegeerd bestuurder en de Nationale Loterij valt onder een vertrouwelijkheidsclausule. Enkel de vermelding van het jaarlijkse brutosalaris is toegelaten. 

7) Sedert 16 juli 2002 is de Nationale Loterij niet langer een parastatale instelling maar een nv van publiek recht. Concreet betekent dit dat de Nationale Loterij meer kansen en meer mogelijkheden krijgt om zich te ontwikkelen zoals elk ander professioneel bedrijf. Dit nieuwe statuut houdt een aantal veranderingen in: er worden meer mensen ingezet, er wordt gewerkt aan een betere dienstverlening naar de spelers, naar de winnaars en naar de verkooppunten toe. Het nieuwe statuut geeft de Nationale Loterij de mogelijkheid om sneller in te spelen op de technische evoluties en op nieuwe tendensen in de markt en om samenwerkingsverbanden te sluiten met andere bedrijven.  

Anderzijds leggen de wet, en in uitvoering hiervan ook het beheerscontract, ook een aantal principes vast ter bescherming van de deelnemer aan de spelen: maatregelen tegen gokverslaving, correcte en volledige informatie over de winstkansen en over de risico’s van het spel.  

Voor een integraal inzicht in de motieven van de wetgever verwijs ik naar de parlementaire voorbereidingen bij de voormelde wet van 19 april 2002 (Kamer. Doc. 50 1339/1 en verder).    

De Nationale Loterij is onderworpen aan de controle van de voogdijminister en wat de beslissingen met een budgettaire of financiële weerslag betreft, van de minister van begroting. Deze controle wordt uitgeoefend door tussenkomst van twee regeringscommissarissen. De uitgebreide bevoegdheden  en controlemogelijkheden van de regeringscommissarissen worden geformuleerd in artikel 18 van de voormelde wet van 19 april 2002. Bovendien brengt de raad van bestuur jaarlijks verslag uit bij de Minister over de uitvoering door de Nationale Loterij van haar taken van openbare dienst. Jaarlijks brengt de voogdijminister ook verslag uit bij de federale Wetgevende Kamers over de werking van de Nationale Loterij. Een college van drie commissarissen oefent controle uit op de financiële toestand, op de jaarrekening en op de regelmatigheid, vanuit het oogpunt van de wet en van het organiek statuut, van de verrichtingen weer te geven in de jaarrekening. Eén van de commissarissen wordt benoemd door het Rekenhof en onder zijn leden aangewezen. Een beheerscontract gesloten tussen de Staat en de Nationale Loterij bepaalt de voorwaarden waaronder de Nationale Loterij haar taken van openbare dienst vervult.