Tweetalige printerversie Eentalige printerversie

Schriftelijke vraag nr. 5-4691

van Bert Anciaux (sp.a) d.d. 28 december 2011

aan de minister van Justitie

Federale Overheidsdienst Justitie - Gerechtelijk apparaat - Informatica - Achterstand - Investeringen

griffies en parketten
judiciële rechtspraak
gegevensverwerkende installatie
toepassing van informatica

Chronologie

28/12/2011Verzending vraag
12/12/2013Antwoord

Herindiening van : schriftelijke vraag 5-3142

Vraag nr. 5-4691 d.d. 28 december 2011 : (Vraag gesteld in het Nederlands)

Het is een voortdurend zich herhalende klacht van vele actoren binnen en buiten justitie dat ons gerechtelijk apparaat worstelt met een pijnlijke achterstand op het vlak van informatisering, zowel qua hardware als qua soft ware.

Al die jaren werden er, als antwoord op de litanie van klachten, jaarlijks heel wat investeringen gedaan in het moderniseren van deze informatica.

Hierover de volgende vragen:

1) Hoeveel, waar en welke investeringen werden er jaarlijks voor de periode 2001 - 2010 gedaan met betrekking tot het actualiseren, vernieuwen, uitbreiden van de informatica binnen justitie? Welke bedrijven kregen deze opdrachten toegewezen, voor welke bedragen en voor welke leveringen (zowel soft- als hardware)? Kan de geachte minister deze gegevens in een overzichtelijke lijst ter beschikking stellen?

2) Hoe werden deze investeringen systematisch geëvalueerd? Waar liggen de grote successen, waar de grote euvels of teleurstellingen? Op welke argumenten of analyses steunt deze evaluatie?

3) Hoe verklaart hij enerzijds de omvang en aard van de investeringen hieromtrent in het voorbije decennium en anderzijds de voortdurende klachten over een informatiseringachterstand?

4) Waar liggen volgens hem momenteel de meest urgente noden op het vlak van informatisering binnen justitie? Welk beleid en investeringen zijn hieromtrent gepland, wanneer en voor welke bedragen?

5) Op welk moment zal justitie op dermate adequate wijze geïnformatiseerd zijn dat de voortdurende klachten over achterstanden zullen verstommen?

Antwoord ontvangen op 12 december 2013 :

1) Als minister van Justitie kan ik mij niet bezig houden met de relevantie van de investeringen van mijn voorgangers. Dit allemaal gedetailleerd laten uitzoeken over een periode van tien jaar vergt enorm veel tijd van de administratie, die we beter aan de modernisering zelf besteden.

2) De investeringen werden qua marktprocedures geëvalueerd volgens de principes eigen aan de toepasselijke wetgeving. Inzake de opportuniteit werd vertrokken van een raming van de return on investment (ROI).

3) De omvang en de aard van de investeringen, omgerekend per capita, was niet spectaculair en zeker niet van die omvang om Justitie ruim te moderniseren.

4) De meest urgente noden liggen op het vlak van het garanderen van een voldoende continuïteit van de bestaande bedrijfstoepassingen (inbegrepen hun voortdurende aanpassing ingevolge wijzigende wetgeving) en de gelijktijdige ontwikkeling van een toekomstgerichte Service Oriented Architecture gebaseerd op herbruikbaarheid, centralisering en een modulaire aanpak. Parallel hiermee wordt gewerkt aan de realisatie van een aantal fundamenten inzake User Acces Management, Master Data Management, de realisatie van een Service Bus en aangepaste Document Management Systemen. Vermits het grootste deel van het ICT-budget gaat naar de operationele werking, wordt onder meer voorrang gegeven aan de afbouw van verouderde bedrijfstoepassingen en projecten met maximale efficientiewinsten en belangrijke standaardiseringseffecten zodat bijkomende investeringsmarges ontstaan.

5) We doen continu verder binnen de huidige, beperkte mogelijkheden. De fundamenten zijn in wording! Naast de realisatie van een moderne en gestandaardiseerde werkomgeving voor de gebruikers, wordt prioriteit gegeven aan de uitbouw binnen Justitie van een Justitieel Kruispunt voor interne en externe gegevensuitwisseling- en deling, de realisatie van een collaboratief platform met aangepaste bedrijfstoepassingen voor de opvolging en het beheer van elektronische dossiers, een Informatiebeheersplatform voor Business Intelligence en een Communicatieplatform voor informatieuitwisseling en levering van elektronische diensten. Dit gebeurt via ontwikkeling van een toekomstgerichte Service Oriented Architecture gebaseerd op herbruikbaarheid, centralisering en een modulaire aanpak. Parallel hiermee wordt gewerkt aan de realisatie van een aantal fundamenten inzake User Acces Management, Master Data Management, de realisatie van een Service Bus en aangepaste Document Management Systemen. Daarnaast wordt het nodige gedaan om een voldoende continuïteit en waar nodig modernisering van de bestaande bedrijfstoepassingen (inbegrepen hun voortdurende aanpassing ingevolge wijzigende wetgeving) te garanderen