Tweetalige printerversie Eentalige printerversie

Schriftelijke vraag nr. 5-4664

van Bert Anciaux (sp.a) d.d. 28 december 2011

aan de minister van Justitie

Informatie- en Analysecentrum mensensmokkel en mensenhandel - Werking - Budget

mensenhandel
misdaadbestrijding

Chronologie

28/12/2011Verzending vraag
28/6/2012Antwoord

Herindiening van : schriftelijke vraag 5-2422

Vraag nr. 5-4664 d.d. 28 december 2011 : (Vraag gesteld in het Nederlands)

Het koninklijk besluit van 16 mei 2004 betreffende de bestrijding van de mensensmokkel en mensenhandel voorziet een geïntegreerde, multidisciplinaire en integrale aanpak, zowel nationaal als internationaal, inzake de bestrijding van mensensmokkel en -handel en richtte daartoe het Informatie- en Analysecentrum mensensmokkel en mensenhandel (IAMM) op. Het IAMM heeft als doelstelling om informatie over de verschillende diensten en departementen in te zamelen, als basis voor relevante strategische analyses, die op hun beurt worden teruggekoppeld naar de verschillende partners.

Het goed functioneren van het IAMM wordt momenteel belemmerd, er werd blijkbaar niet voorzien in de nodige personele en materiële middelen. Het Nationaal Actieplan mensenhandel en mensensmokkel van 11 juli 2008 keurde daarom twee maatregelen goed:

- het aanpassen van het bestaande koninklijk besluit van 16 mei 2004;

- het vrijmaken van de nodige budgettaire middelen om het IAMM optimaal te kunnen laten functioneren.

Graag kreeg ik een antwoord op de volgende vragen:

1) Kan de geachte minister mij een concrete stand van zaken en een toekomstplanning geven over de operationalisering van dit Centrum? Welke budgeten zijn hierover in de begroting 2011 opgenomen? Kan hij waarborgen dat het budget en het tijdspad zullen volstaan om het centrum werkzaam te maken?

2) Welke zijn de belangrijkste hinderpalen om tot een operationeel IAMM te komen? Wat ondernam of plant hij om deze hinderpalen weg te werken?

3) Wat is de stand van zaken met betrekking tot de aanpassing van het koninklijk besluit van 16 mei 2004?

4) Hoe is het IAMM momenteel gestructureerd, wie stuurt het aan, waar is het gesitueerd, wie draagt de politieke verantwoordelijkheid? Hoe zal de werking in de toekomst evolueren (met de wijziging van het koninklijk besluit en de extra budgettaire ruimte)?

5) Hoe groot is het IAMM, uitgedrukt in voltijds equivalente medewerkers en jaarlijkse begroting? Hoe zal dit in de toekomst evolueren (met de wijziging van het koninklijk besluit en de extra budgettaire ruimte)?

6) Welke actoren of diensten zullen informatie doorgeven aan het IAMM? Welke actoren of diensten zullen gebruik maken van het IAMM om strategische analyses te maken?

7) Wanneer waarborgt hij een volledige werkzaam IAMM?

Antwoord ontvangen op 28 juni 2012 :

Eerst en vooral wil ik wijzen op het feit dat het Informatie- en Analysecentrum mensensmokkel en mensenhandel (IAMM) onder voogdij van de minister van Justitie en de minister van Binnenlandse Zaken staat.  

1), 3) en 7)

Het beheerscomité IAMM had, gelet op alle problemen die er zijn om een goede werking van het IAMM te garanderen, een voorstel uitgewerkt ter aanpassing van het koninklijk besluit.  

Daarbij werd voorgesteld om het gebruik van anonieme gegevens te vervangen door het gebruik van persoonlijke gegevens. De voorstellen werden door de vorige minister van Justitie en de Interdepartementale Coördinatiecel ter bestrijding van mensenhandel bestudeerd. 

Het vernieuwd actieplan 2012-2014 voor de strijd tegen mensenhandel en mensensmokkel herneemt het engagement tot het aanpassen van de regelgeving om het gebruik van gepersonaliseerde gegevens in het kader van het IAMM mogelijk te maken. Er moet immers worden nagegaan of dit ook wijzigingen in de wet op de persoonlijke levenssfeer tot gevolg heeft. 

Het actieplan voorziet eveneens in het toelichten en/of aanpassen van de opdracht van het IAMM binnen de Interdepartementale Coördinatiecel ter bestrijding van de mensenhandel het en verduidelijken van het juridische kader ervan. 

2)

Het beheerscomité geeft aan dat de uitwisseling van anonieme gegevens een gemeenschappelijke analyse in de weg staat. Een juiste gegevensvergaring vormt een essentiële voorwaarde voor een betrouwbare analyse. 

Om een relevante gemeenschappelijke analyse te kunnen uitvoeren, moet het IAMM kunnen beschikken over de eigen gegevens van de verschillende partners, die aan de gevraagde analyse beantwoorden. De meerwaarde van een dergelijke analyse is de nood te lenigen aan een globaal beeld van de verschillende fenomenen. Deze gegevens moeten over dezelfde gebeurtenissen, dossiers en personen gaan.  

4)

Het IAMM bestaat op dit moment niet als een formele structuur.  

5)

Het IAMM heeft gelet op het feit dat er geen personele en materiële middelen werden voorzien in het KB van 16 mei 2004, geen eigen personeel. Volgens het koninklijk besluit moeten de strategische analisten door de verschillende diensten, betrokken bij een specifieke analyse, ter beschikking gesteld worden. De Dienst voor het Strafrechtelijk beleid stelt voor justitie een strategische analist ter beschikking. 

6)

De verschillende partners zijn de actoren die betrokken zijn bij de strijd tegen de mensenhandel en mensensmokkel. Het betreft hier onder andere de sociale inspectiediensten, de federale politie, de Federale Overheidsdienst (FOD) Buitenlandse Zaken, de Dienst Vreemdelingenzaken, de Staatsveiligheid, het Centrum voor Gelijkheid van kansen en voor racismebestrijding, de gespecialiseerde onthaalcentra, het College van Procureurs-generaal en het federaal parket. 

Welke actoren of diensten informatie zullen geven, zal verschillen van strategische analyse tot strategische analyse.