Tweetalige printerversie Eentalige printerversie

Schriftelijke vraag nr. 5-4601

van Bert Anciaux (sp.a) d.d. 23 december 2011

aan de vice-eersteminister en minister van Buitenlandse Zaken, Buitenlandse Handel en Europese Zaken

Internationale paspoorten - Productiefout - Aansprakelijkheid - Kwaliteitscontrole

paspoort
gebrekkig product

Chronologie

23/12/2011Verzending vraag
24/1/2012Antwoord

Herindiening van : schriftelijke vraag 5-3487

Vraag nr. 5-4601 d.d. 23 december 2011 : (Vraag gesteld in het Nederlands)

De media meldden dat meer dan 400 000 Belgische internationale paspoorten, uitgereikt tussen januari 2008 en februari 2009, een productiefout bevatten, waardoor men het plastic blaadje met de foto en andere informatie gewoon uit het paspoort kan verwijderen. Daardoor kregen verschillende reizigers problemen aan grensovergangen en op luchthavens. De Federale Overheidsdienst Buitenlandse Zaken zal de defecte paspoorten gratis vervangen.

Hierover de volgende vragen:

1) Beaamt de geachte minister het bericht dat ruim 400 000 Belgische internationale paspoorten, uitgereikt tussen 2008 en 2009, een ernstige productiefout bevatten die aan reizigers problemen (konden) opleveren?

2) Wie draagt de aansprakelijkheid voor deze productiefout?

3) Hoe komt het dat deze productiefout zo laat werd ontdekt? Schortte er iets aan de toch noodzakelijke kwaliteitscontrole op deze paspoorten? Wie staat in voor deze kwaliteitscontrole en hoe komt het dat deze niet adequaat reageerde, meteen bij de levering van de foute paspoorten?

4) Hoeveel zal het gratis vervangen van foute internationale paspoorten kosten en wie zal deze kosten dragen?

5) Tot welke leerprocessen leidde deze onverkwikkelijke zaak, wat is er ondertussen veranderd zodat deze fouten niet meer zullen worden gemaakt?

Antwoord ontvangen op 24 januari 2012 :

1. Het is inderdaad zo dat voor een serie van 426 170 paspoorten geproduceerd tussen februari 2008 en januari 2009 zich in een zeer beperkt aantal gevallen een probleem kan voordoen: het doorzichtig tussenblaadje van het paspoort kan in bepaalde omstandigheden loskomen. Het is echter maar voor een miniem aantal paspoorten uit de bovengenoemde serie dat het probleem zich ook effectief voordoet, vooral als het paspoort zeer intensief gebruikt wordt. Voor de overige paspoorten uit die serie is er helemaal geen probleem.

Van de betrokken reeks dienden tot eind juni 2011 3 949 paspoorten, zijnde 0,93 %, gratis vervangen te worden.

2. De verantwoordelijkheid voor die productiefout ligt bij de paspoortproducent.

3. Het doorzichtig tussenblaadje werd als nieuw beveiligingselement in het paspoort ingevoerd begin 2008. De productiefout werd in het voorjaar van 2009 ontdekt. Aangezien het probleem zich slechts in beperkte gevallen en na zeer intensief gebruik van het paspoort stelde, is het niet abnormaal dat de bewuste productiefout niet vroeger ontdekt werd.

Voordat het nieuw type paspoort met het tussenblaadje begin 2008 op de markt gebracht werd, werd het uitgebreid getest door een onafhankelijk gespecialiseerd laboratorium (“sheet turning” en “sheet pulling” tests overeenkomstig de International Civil Aviation Organization (ICAO)-normen). Het gebruikte materiaal doorstond die tests en voldeed ruimschoots aan de normen. Bij de levering van de paspoorten kon dus geen enkele fout vastgesteld worden.

Alle producenten van paspoorten en reisdocumenten doen een beroep op dergelijke gespecialiseerde laboratoria, omdat zij de enige instanties zijn met de nodige expertise en de nodige apparatuur om dat soort beveiligde documenten uitgebreid te testen.

Zodra het probleem in het voorjaar van 2009 vastgesteld werd heeft Buitenlandse Zaken aan de producent gevraagd om alle paspoorten uit de betrokken serie die dit mankement vertonen, gratis te vervangen, ook na de contractuele garantieperiode van één jaar. Ook werden alle ambassades en consulaten en alle gemeenten en provincies per omzendbrief in kennis gesteld van het probleem en de mogelijkheid en voorwaarden voor gratis vervanging.

4. De kosten voor het gratis vervangen van de paspoorten met deze productiefout worden gedragen door de paspoortproducent.

5. Na het ontdekken van de bewuste productiefout heeft de paspoortproducent het materiaal dat gebruikt werd voor het doorzichtige tussenblad, vervangen door een materiaal met een stevigere samenstelling. Met dit nieuwe materiaal werden tot nu toe geen problemen vastgesteld.