Tweetalige printerversie Eentalige printerversie

Schriftelijke vraag nr. 5-4589

van Dirk Claes (CD&V) d.d. 28 december 2011

aan de staatssecretaris voor Staatshervorming, toegevoegd aan de eerste minister, en staatssecretaris voor de Regie der gebouwen, toegevoegd aan de minister van Financiën en Duurzame Ontwikkeling, belast met Ambtenarenzaken

Spoorwegpolitie - Brussel - Huisvesting

Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen
vervoer per spoor
politie
Regie der Gebouwen
Hoofdstedelijk Gewest Brussels

Chronologie

28/12/2011Verzending vraag
11/4/2012Antwoord

Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-4588

Vraag nr. 5-4589 d.d. 28 december 2011 : (Vraag gesteld in het Nederlands)

Reeds geruime tijd ben ik begaan met de problemen waarmee de Spoorwegpolitie in Brussel te kampen heeft. De meeste zaken vallen onder de bevoegdheid van de minister van Binnenlandse Zaken. Voor het probleem van de huisvesting kunt u echter een oplossing aandragen.

Vandaag de dag is de spoorwegpolitie ondergebracht in Etterbeek. Dit is echter veraf van de plaatsen waar ze het vaakst moet ingegrepen worden. Vaak komen de patrouilles daardoor te laat ter plaatse. Allesbehalve een ideale situatie dus!

Nochtans is er een goede en eenvoudige oplossing mogelijk. Samen met de Regie der Gebouwen werd geopperd dat de spoorwegpolitie kan worden ondergebracht in het Blérotgebouw aan het Zuidstation. Dit gebouw is goed gelegen voor de uitvoering van de taken van de spoorwegpolitie en bovendien is het een goedkope oplossing aangezien de ruimte eigendom is van de Regie der Gebouwen en er dus geen extra huurprijs moet betaald worden. Gedacht werd om in een eerste fase de kelderverdieping en het gelijkvloers aan de spoorwegpolitie ter beschikking te stellen. De gebouwen zijn nu in gebruik door de Federale Overheidsdienst (FOD) Werkgelegenheid, Arbeid en Sociaal Overleg, waarvoor de Minister van Werk verantwoordelijk is. De verantwoordelijke van de FOD WASO antwoordt echter niet op het schrijven van de Regie der Gebouwen om naar een oplossing te zoeken. Nochtans ligt deze piste al even op tafel en heeft ze zoals gezegd verschillende voordelen.

Graag had ik hieromtrent de volgende vragen gesteld:

1) Zijn de geachte minister en de geachte staatssecretaris op de hoogte van de problematiek omtrent de huisvesting van de Brusselse Spoorwegpolitie?

2) Heeft de verantwoordelijke van de FOD Werkgelegenheid, Arbeid en Sociaal Overleg reeds geantwoord op het schrijven van de Regie der Gebouwen in verband met een mogelijke onderbrenging van de Brusselse spoorwegpolitie in het gebouw aan het Zuidstation? Zal de Minister de FOD WASO die onder haar bevoegdheid valt hiertoe aanzetten? Is de Minister bereid om mee naar een oplossing voor dit probleem te zoeken? Bestaan er hieromtrent grote bezwaren?

3) Zijn er buiten het hierboven genoemde gebouw nog andere mogelijke gebouwen voorhanden die op goed gelegen zijn en die onder de Regie der Gebouwen vallen waar de Brusselse spoorwegpolitie kan worden ondergebracht?

Antwoord ontvangen op 11 april 2012 :

1 – 2. We hebben het antwoord ontvangen van de Federale Overheidsdienst (FOD) Werkgelegenheid, Arbeid en Sociaal Overleg. In die brief stelt de Voorzitter van het Directiecomité voor om de spoorwegpolitie in twee fases ruimten ter beschikking te stellen.

Tijdens de eerste fase komen er cellen en bijlokalen op de kelderverdieping en een onthaal op het gelijkvloers. De spoorwegpolitie gebruikt het onthaal sedert 1 maart. Momenteel voert de Regie der Gebouwen in samenwerking met de spoorwegpolitie een studie uit over de verwezenlijking van de cellen.

Gedurende de tweede fase zullen er andere diensten ondergebracht worden in de ruimtes die zijn vrijgekomen ingevolge de monitoring en de toepassing van de nieuwe bezettingsnormen.

3. Omdat de Regie der Gebouwen niet beschikt over een ander, even goed gelegen gebouw, blijft Eurostation de beste oplossing.