Tweetalige printerversie Eentalige printerversie

Schriftelijke vraag nr. 5-458

van Bert Anciaux (sp.a) d.d. 30 november 2010

aan de staatssecretaris voor Mobiliteit, toegevoegd aan de Eerste Minister

Prioritaire konvooien met politiebegeleiding - Criteria - Kosten

wegverkeer
politie
Koning en Koninklijke familie
ongeval bij het vervoer
verkeersregels
beveiliging en bewaking
verkeersvoorschriften

Chronologie

30/11/2010Verzending vraag
18/1/2011Antwoord

Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-457

Vraag nr. 5-458 d.d. 30 november 2010 : (Vraag gesteld in het Nederlands)

Geregeld ziet men in het verkeer een of meerdere wagens die begeleid worden door prioritaire voertuigen, politiewagens of -motoren. Daardoor krijgen die konvooien voorrang en kunnen ze andere weggebruikers verplichten om letterlijk de baan te ruimen.

Graag kreeg ik een antwoord op de volgende vragen:

1) Kunt u mij informeren over de wettelijke en andere richtinggevende kaders die bepalen hoe een escorte met prioritaire voertuigen wordt toegestaan? Kunt u mij zeggen wie beslist over de toekenning van deze politiebegeleiding? Kunt u mij tevens meedelen wie of welke categorieën van personen recht hebben op een politie-escorte? Ik kan me bijvoorbeeld inbeelden dat niet alle Staatshoofden dezelfde mate van bescherming nodig hebben. Wordt er dan een individuele afweging gemaakt bij de toewijzing van zulke escortes? Welke criteria worden daarbij gehanteerd? Worden de toewijzingen achteraf geëvalueerd?

2) Welke leden van de koninklijke familie hebben recht op politiebegeleiding? In welke mate hebben zij recht op die bescherming? Welke richtlijnen gelden hiervoor? Hoeveel keer werd die begeleiding toegepast in 2009 en hoeveel kostte ze?

3) Bestaan er met betrekking tot de politiebegeleiding verkeersregels, wettelijke kaders of andere die bindend of richtinggevend zijn voor de toepassing in een verkeerssituatie? Zo ja, kunt u mij daar over informeren? Bent u van mening dat deze door de weggebruikers gekend zijn? Zo neen, waarom niet en plant u hieromtrent een initiatief?

4) Kunt u mij nauwkeurig meedelen of er op het uitvoerende, operationele niveau communicatieve richtlijnen bestaan waar de politiebegeleiding zich aan moet houden, met andere woorden, die aangeven hoe de politiebegeleiding andere weggebruikers moet informeren over de houding die van hen wordt verwacht? Worden de veiligheidsrisico's voor de andere weggebruikers hier mee in overweging genomen?

5) Kunt u mij een overzicht geven van het aantal escortes in de afgelopen vijf jaar? Kunt u hierbij ook het kostenplaatje vermelden? Wat is de gemiddelde kostprijs van een politie-escorte? Wordt dit bedrag volledig verhaald op de overheid?

6) Kunt u mij informeren over het aantal ongelukken dat zich met deze prioritaire konvooien heeft voorgedaan? Is hier al onderzoek naar gedaan? Zo ja, kunt u mij het resultaat bezorgen? Zo neen, zult u initiatieven nemen om dit alsnog te onderzoeken?

7) Evalueert u deze kaders als werkzaam, voldoening gevend en accuraat? Zo niet, waarom niet en welke nieuwe maatregelen plant u hieromtrent?

Antwoord ontvangen op 18 januari 2011 :

Ik heb de eer het geachte lid het volgende te antwoorden :

Afgezien van vraag 3, vallen alle vragen onder de bevoegdheid van de minister van Binnenlandse Zaken, zodat ik verwijs naar het antwoord dat mijn geachte collega daarop zal geven.

Weggebruikers moeten zich, net zoals de politie in het kader van deze begeleidingen, aan de regels van het verkeersreglement houden. Weliswaar worden er voor de politie uitzonderingen voorzien bij prioritaire opdrachten. Zo stelt artikel 59.13 van het verkeersreglement bijvoorbeeld dat de bepalingen en beperkingen inzake snelheid niet gelden voor prioritaire voertuigen wanneer een dringende opdracht het rechtvaardigt.

Bij dringende opdrachten zijn prioritaire voertuigen steeds verplicht om hun blauwe knipperlichten te gebruiken. Het speciale geluidstoestel daarentegen mogen zij gebruiken (en dit enkel bij dringende opdrachten). Ter hoogte van verkeerslichten mogen prioritaire voertuigen, mits zij het speciaal geluidstoestel gebruiken, het rood licht voorbij rijden na te hebben gestopt en mits zij geen gevaar voor andere weggebruikers opleveren (artikel 37 van het verkeersreglement).

Artikel 38 van het verkeersreglement regelt in het bijzonder het gedrag tegenover prioritaire voertuigen: zodra het speciaal geluidstoestel het naderen van een prioritair voertuig aankondigt, moet elke weggebruiker onmiddellijk de doorgang vrijmaken en voorrang verlenen; zo nodig moet hij stoppen.

Bij de uitvoering van deze begeleidingen kunnen de bevoegde personen de bevelen geven die bepaald zijn in het verkeersreglement. Deze bevelen zijn genoegzaam gekend door alle weggebruikers. De weggebruikers moeten onmiddellijk gevolg geven aan de bevelen van de bevoegde personen (zie artikel 4).