Tweetalige printerversie Eentalige printerversie

Schriftelijke vraag nr. 5-4496

van Anke Van dermeersch (Vlaams Belang) d.d. 23 december 2011

aan de vice-eersteminister en minister van Financiën en Duurzame Ontwikkeling, belast met Ambtenarenzaken

Innen van belastingen - Concept " enige ontvanger " - Invoering - Aanpassingen op wetgevend vlak - Harmonisatie van de werkmethodes

belastingadministratie
inning der belastingen
administratieve organisatie

Chronologie

23/12/2011Verzending vraag
26/1/2012Antwoord

Herindiening van : schriftelijke vraag 5-2751

Vraag nr. 5-4496 d.d. 23 december 2011 : (Vraag gesteld in het Nederlands)

De modernisering van de belastingen vereist onder andere ook de invoering van het concept van de "enige ontvanger", die bevoegd is voor de invordering van alle fiscale schulden van een onderneming of een burger. Dat concept is klantvriendelijk: de belastingplichtige hoeft zich voor al zijn fiscale schulden maar tot één aanspreekpunt te richten. Bovendien biedt het ook een belangrijk voordeel voor de administratie.

De enige ontvanger zal immers over een overzicht van de totale schuld van een belastingplichtige beschikken. Voor de huidige administratie van de Invordering impliceert de realisatie van dit concept een volledige herstructurering van de diensten: de specialisatie van de ontvangkantoren DB (directe belastingen) moet verdwijnen, maar vooral de scheiding tussen belasting over de toegevoegde waarde (BTW)- en DB-ontvangkantoren moet worden opgeheven. Die fusie van DB en BTW is enkel mogelijk als de wetgeving, de werkmethodes en de IT-systemen verregaand worden geharmoniseerd.

De modernisering van de IT-systemen is een technische en budgettaire kwestie. De aanpassingen van de wetgeving en de werkmethodes zijn echter vooral politieke kwesties.

Graag kreeg ik een antwoord op de volgende vragen.

1) Zijn de nodige aanpassingen en aanvullingen op wetgevend vlak reeds gerealiseerd om de fusie tussen DB en BTW te realiseren? Zo nee, welke wijzigingen zijn dan nog nodig? In welke fase van het wetgevende werk bevinden zij zich?

2) Zijn de werkmethodes van de ontvangkantoren van DB en BTW reeds volledig op elkaar afgestemd? Zo nee, welke knelpunten moeten nog worden weggewerkt?

3) Welk tijdschema is voorzien voor de vereiste herstructurering van de diensten?

Antwoord ontvangen op 26 januari 2012 :

  1. Wat betreft de verwezenlijking van het principe van de "Enige Ontvanger", werken de diensten Invordering van de Federale Overheidsdienst (FOD) Financiën momenteel met een centralise¬rende ontvanger in het kader van een aan¬zienlijk aantal invorderingsprocedures. Op termijn zal de ope¬rationalisering van de toepassing STIMER de realisatie van het principe van de “Enige Ontvanger" mogelijk maken. Om aan deze ontvanger toe te laten de optimale invordering uit te voeren van het geheel van de door de FOD Finan¬ciën te innen rechten, is het de bedoeling dat een enig Wetboek van de Invordering wordt uitgewerkt.

  2. De werkmethodes en programma’s voor dossierbeheer Directe Belastingen (DB) en BTW zijn niet uniform en draaien voor het ogenblik in een verschillende ICT omgeving. Deze instrumenten zijn ontworpen om aan de ontvangers de schulden te melden die niet spontaan werden betaald door de belastingschuldigen en waarvoor de ontvangers invorderingsmaatregelen moeten treffen.

    Er zal evenwel een nieuw ICT project “Dossierbeheer” opgestart worden, dat de gegevens uit de bestanden DB en/of BTW zal halen (thans ICPC en ORIO, in de toekomst Stimer en Stiron) en een uniforme werkmethode voor beide sectoren mogelijk zal maken.

  3. In een eerste fase, bij de oprichting van de Regionale invorderingscentra, zullen de bestaande ontvangkantoren DB en BTW in hun huidige vorm behouden worden mits enkele, beperkte, aanpassingen inzake territoriale bevoegdheid.

    In een tweede fase 2012-2014 zullen polyvalente invorderingsteams worden opgericht, die de invorderingstaken van de huidige ontvangkantoren zullen overnemen.

    In afwachting heb ik mijn administratie al gevraagd om een pilootproject op te starten voor de oprichting van twee polyvalente invorderingskantoren (DB-BTW), en dit met de huidige ICT programma’s. Dit project zou in de loop van het jaar 2012 moeten starten.